برگزیده ها
ذخیره یک میلیارد تنی 33 نوع ماده، مهر تاییدی بر توان معدنی زنجان

مازندمجلس: زنجان – ایرنا – وجود 33 نوع ماده معدنی از 70 نوع ماده معدنی شناخته شده در ایران، با ذخیره احتمالی بیش از یک میلیارد تن، مهر تاییدی بر ظرفیت قابل توجه توان معدنی استان زنجان است.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، مس، طلا، سرب، روی، آهن و 10 ها ماده معدنی دیگر که هم اکنون در دست استخراج و اکتشاف فعالان معدنی قرار دارند، تنوع مواد معدنی استان زنجان را تشکیل می دهد.
زنجان با آنکه از سال 1313 با حضور معدنکاران آلمانی در معدن بایچه باغ برای اکتشاف طلا از معدن مس بر سر زبان معدنکاران و زمین شناسان افتاد، اما اوج شهرت این استان به دهه 70 با استخراج گسترده از معدن انگوران بر می گردد.
بحثی که غیر قابل انکار است و ارتباط چندان عمیقی به زمان بهره برداری گسترده از معادن این استان ندارد، قدمت معادن و ظرفیت زمین شناسی زنجان است تا آنجه که عضو هیات علمی دانشگاه زنجان قدیمی ترین سنگ های ایران با سن پرکامبرین ˈ بیش از 600 میلیون سالˈ را متعلق به استان زنجان اعلام کرد.
نصرالله عباسی افزود: استان زنجان موقعیت خاصی در کشور دارد و میان سه پهنه زمین شناسی البرز، ایران مرکزی و سنندج - سیرجان قرار گرفته است.
وی یادآورشد: همین موضوع موجب شده است که این استان از پدیده های زمین شناسی تاریخی - ساختاری و منابع اقتصادی هر یک از این پهنه ها بهره مند شود.
موضوع قرار گرفتن زنجان در میان سه پهنه زمین شناسی و معدنی به تایید رئیس سازمان نظام مهندسی استان زنجان هم می رسد.
مهدی حمیدی در همین رابطه اظهار کرد: زنجان سه پهنه معدنی انگوران، سلطانیه و طارم را در خود جای داده است، ظرفیتی بزرگ برای توانمند سازی این استان در عرصه معدن.
رباب داداشی معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم به استخراج سالانه 11 میلیون تن ماده معدنی از 361 معدن فعال این استان اشاره کرد و گفت: زنجان مواد معدنی منحصر به فرد از جمله براسیت ،پتاس سنگی و تا حدودی آلونیت را در خود جای داده است.
زمین شناس عضو هیات علمی دانشگاه زنجان ادامه داد: کوه های طارم در کمربند مس اهر - بزمان قرار گرفته و همین موضوع موجب شده است تا این مناطق منابع فلزی مس، سرب، روی و طلا را در خود جای دهند.
وی اضافه کرد: در کوه های سلطانیه منابع سیلیس، فسفات، خاک های صنعتی و منابع فلزی به ویژه آهن به فراوانی یافت می شوند.
عباسی افزود: جنوب استان زنجان، نهشته های جدید دوران سنوزوئیک را دارد و گچ و نمک از مهمترین منابع اقتصادی موجود در آن هستند.
اما توانمندی معدنی استان زنجان به همین اطلاعات محدود نمی شود و رئیس نظام مهندسی معدن استان زنجان از وجود حداقل 600 میلیون تن ذخیره قطعی و بیش از یک میلیارد تن ذخیره احتمالی از تمام 33 نوع ماده معدنی در این استان خبر می دهد.
حمیدی تاکید دارد که این اعداد به تدریج افزایش می یابند، چرا که به شکل مستمر معادن جدیدی کشف و به ظرفیت معدنی زنجان اضافه می شود.
معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از اتمام عملیات پی جویی و اکتشاف پهنه انگوران – زرشوران خبر می دهد و حمیدی هم این موضوع را تایید می کند.
رباب داداشی یادآورشد: در پهنه طارم شرکت توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) 2 هزار و 828 کیلومترمربع را مورد اکتشاف قرار داد.
داداشی اظهار کرد: در این پهنه 18 محدوده امید بخش به مساحت 670 کیلومترمربع مشخص شده اند.
حمیدی به سخنان داداشی اولویت های اکتشاف و استخراج مواد معدنی در این استان را اضافه کرد و افزود: مسئولان زنجان بر روی پنج ماده معدنی به خصوص طلا، مس، آهن، سرب و روی متمرکز شده اند و در تلاش هستند تا زنجیره کامل فرآوری این مواد را راه اندازی کنند.
مهمترین مزیت راه اندازی زنجیره کامل فرآوری مواد معدنی، ایجاد اشتغال گسترده و دستیابی به بالاترین میزان ارزش افزوده در این زمینه است، سخنی که رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان آن را گفت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هم از حضور و راه اندازی زنجیره کامل فرآوری سنگ آهن و فولاد در این استان خبر می دهد و بهره برداری از ظرفیت معادن آلومیت را نیازمند حضور سرمایه گذاران بزرگ و ورود ایمیدرو اعلام می کند.
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران 'ایمیدرو' هم در اولویت بندی برای اجرای عملیات اکتشاف در زنجان را بر روی پنج کانی فلزی مس، طلا، آهن، سرب و روی متمرکز کرده است، سخنی که داداشی مطرح کرد.
هم اکنون زنجان غنی ترین معدن سرب و روی خاورمیانه 'انگوران' را در خود جای داده است، چهار معدن طلا دارد و تعداد معادن سنگ آهن هر روز افزایش می یابد ، آماری که خود تایید کننده تنوع و توانمندی بالای معدنی زنجان است.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش

اقتصاد

صنعت و معدن

توان معدنی

ذخیره

زنجان معدنی استان معادن اکتشاف داداشی منابع موضوع ذخیره استخراج صنایع شناسی حمیدی انگوران ایمیدرو ظرفیت گسترده اندازی تایید تجارت افزود فرآوری میلیون زنجیره اضافه مهندسی توانمندی عملیات افزایش نوسازی متمرکز اولویت کیلومترمربع مهمترین توسعه میلیارد عباسی گرفته اعلام دانشگاه اکنون یادآورشد برداری معاون سلطانیه اظهار اقتصادی معدنکاران