برگزیده ها
سوالم از آقای ظریف عشقی است/دوستان نگران قانع شدن بنده نباشند

مازندمجلس: محبی‌نیابا قرائت چند بیتی از مثنوی مولوی گفت سوالم از آقای ظریف عشقی است.

مازندمجلس: محبی‌نیابا قرائت چند بیتی از مثنوی مولوی گفت سوالم از آقای ظریف عشقی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در جریان نشست علنی امروز مجلس که به طرح سوال از وزیر امور خارجه درباره آخرین وضعیت خواسته مدعیان در محاکم بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران و نحوه دفاع وزارت امور خارجه از مسئولین کشور اختصاص داشت، محبی‌نیا به عنوان نماینده سوال‌کننده گفت: شخصا به مجاهدیت و هوشمندی آقای ظریف در اداره دستگاه خارجی کشور واقف و معترف هستم.

وی با اشاره به عدم حضور وزیر امور خارجه در جلسه بررسی این سوال در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: شاید علت عدم حضور آقای ظریف در کمیسیون مشغله کاری بوده و واقعیت این است که داستان ما و ظریف روایت شمس و مولاناست و آقای ظریف صنم گریزپای ماست. علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت در این لحظه به کنایه خطاب به محبی‌نیا گفت: با این حساب علت اصلی طرح سوال شما معلوم شد.

محبی‌نیا نیز در واکنش با قرائت چند بیتی از مثنوی مولوی گفت بله این سوال عشقی است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در ادامه طرح سوال خود از وزیر امور خارجه اعلام کرد: گستره سوال من در مورد تمامی دعاویی است که در محافل بین المللی از جمله دادگاه استیناف کانادا، محاکم آمریکا و دیگر کشورهای جهان برگزار می‌شود که از قبل آن بسیار متضرر می‌شویم.

وی افزود: متاسفانه به دلیل ضعف در عملکرد و حضور در این محاکم ضررهای مالی هنگفتی شامل حال ما شده و در صورتی که این روند ادامه یابد بر میزان این ضرر و زیان افزوده خواهد شد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: شاهدیم که در این محاکم بین المللی بارها و بارها گفته شده که در صورتی که مسئولان ایرانی در محاکم حاضر شوند و حداقل مخالفت خود را با این نوع طرح دعاوی اعلام کرده و بگویند معترض هستند، ممکن است در موارد متعدد به گونه‌ای متفاوت عمل شود.

او ادامه داد: ممکن است در توجیه عدم حضورمان در این محاکم گفته شود که این دادگاه‌ها از نظر ما فاقد مشروعیت هستند اما به هر حال منافع ملی و جلوگیری از هدررفت بیت المال بی‌شک اهمیتی فراتر از این مسائل دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.

محبی‌نیا همچنین در بخش دیگری از سخنانش از وزیر امور خارجه خواست که میزان ضرر و زیانی که از محل این پرونده‌های قضایی به کشور وارد شده و همچنین میزان زیانی که ممکن است در ادامه راه متحمل شویم، بیان کند.

او همچنین گفت: آقای ظریف در پرورش نیروهای متخصص و کاردان همچون جواد ظریف خست نشان ندهید و نکته دیگر اینکه متاسفانه با وجود اقدامات مثبتی که از سوی شما در وزارت خارجه انجام می‌شود سیاست خارجی و دیپلماسی ما فراگیر نیست.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب یادآور شد: سیاست خارجی و دیپلماسی ما باید با عزت و همچنین مصلحت و حکمت همراه باشد چرا که حکمت و مصلحت اجازه می‌دهد برخی مسائلی که به سادگی قابل حل نیست را به اذن ولایت حل کنیم.

وی بار دیگر با تاکید بر لزوم بیان میزان حکم قطعی و مطالباتی که در جریان دادرسی متحمل شده‌ایم یادآور شد: بر اساس قانون اساسی و قانون تاسیس وزارت امور خارجه، مسئول اصلی مدیریت سیاست خارجی کشور وزیر امور خارجه است و دفتر رئیس جمهوری نباید در این امور دخالت کنند و این دفتر نیز باید در مسائل دیپلماسی از وزارت خارجه پیروی کنند.

محبی‌نیا در بخش دوم سخنانش با بیان اینکه از سوی برخی نمایندگان خواسته می‌شود که طرح سوال را به رای نگذاشته و قانع شوم گفت که جای نگرانی از این بابت وجود ندارد و دوستان نباید نگران قانع شدن بنده باشند.

وی در و اکنش به توضیحات وزیر امور خارجه درباره علت ورود دفتر رئیس‌جمهوری در برخی از امور دیپلماسی و تاکید ظریف مبنی بر اینکه بودجه مربوط به این بخش در اختیار دفتر رئیس جمهوری است، گفت: خواهشم این است که در این رابطه با رئیس جمهوری مذاکره کنید و مسئولیت این مهم را نیز خودتان در وزارت خارجه به عهده بگیرید.

وی افزود: نباید بهانه به دست آنها بدهیم چون به هر حال عدم حضورمان در این محاکم عملا به ضرر ما خواهد بود.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به مسائلی نامربوط به این طرح سوال تاکید کرد: سفرای ایران را به سمتی ترغیب کنید که نگرانی مجلس در دو حوزه مهم را برطرف کنند مورد اول لزوم توجه به مباحث اقتصادی است و مورد دوم اینکه ارزش دارایی‌های ایران را در کشورهای خارجی مشخص کنند.

محبی‌نیا همچنین در پایان با بیان اینکه معاون پارلمانی وزارت امور خارجه چندان با وی همراه نیست از ظریف خواست که به حسن قشقاوی بگوید که بیش از با او همراهی کند.

خارجه محاکم محبی‌نیا وزارت خارجی اینکه همچنین ادامه دیپلماسی سیاست میزان جمهوری کمیسیون وزارت امور خارجه نباید تاکید بودجه نماینده همراه سخنانش مسائلی حضورمان مسائل قانون یادآور بارها مصلحت متحمل زیانی نگرانی خواست کشورهای مولوی جریان درباره مثنوی قرائت سوالم دوستان نگران خواسته اشاره افزود متاسفانه صورتی المللی اعلام میاندوآب شاهین برنامه