برگزیده ها
پیشرفت معرفتی و علمی مستلزم انس همیشگی با کتاب

اختصاصی مازندمجلس: کتاب یکی از ارزشمند‌ترین ابزارهای فرهنگی است که همواره در طول تاریخ تمدن بشر، عامل رشد و شکوفایی در عرصه های مختلف و به ویژه عرصه ی فرهنگی بوده است. در فرهنگ و تمدن اسلامی نیز ارزش و جایگاه خاصی برخوردار بوده و همواره به آن توجه خاصی شده است.

اختصاصی مازندمجلس: کتاب یکی از ارزشمند‌ترین ابزارهای فرهنگی است که همواره در طول تاریخ تمدن بشر، عامل رشد و شکوفایی در عرصه های مختلف و به ویژه عرصه ی فرهنگی بوده است. در فرهنگ و تمدن اسلامی نیز ارزش و جایگاه خاصی برخوردار بوده و همواره به آن توجه خاصی شده است.

یکی از عوامل مهم در رشد تعالی افراد یک جامعه میزان بهره‌مندی آنها از علم و آگاهی و توجه افراد به بحث کتاب و کتابخوانی و گسترش فرهنگ مطالعه در بین آنها، از راه های تحقق این هدف است.

امروزه یکی از راه های توسعه فرهنگی هر جامعه ، رشد کتاب و کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در بین اقشار مختلف آن جامعه می باشد. از این رو یکی از ضرورت‌های رشد و تعالی جوامع، ترغیب افراد به مطالعه و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین آنها به نظر می رسد.

رشد همه جانبه فرهنگ در بین عموم مردم و برنامه ریزی جهت رفع پایین بودن سرانه مطالعه دو نکته ای بود که استاندار مازندران در بازدیدد از نمایشگاه کتاب ساری به آن اشاره کرد.

وی کتاب نخواندن را یک نقیصه مهم فرهنگی دانست و گفت: «هیچ جایگزینی هم برای آن وجود ندارد، لذا باید به روش های مناسب، کتاب را وارد زندگی مردم کرد تا این نقیصه مرتفع شود.»

 

آمارها گواه این است که مسئله کتابخوانی در کشور به یک بحران تبدیل شده است. به طور مثال آمار منتشر شده از سوی خانه کتاب نشان می‌دهد شمارگان کتاب در چهارماهه نخست سال1326 نسخه بوده است که این عدد، نگران کننده و موید وضعیت نامناسب مطالعه و بازار کتاب کشور است.

 

استاندار مازندران کتاب را دارای خاصیت تحول آفرینی عنوان کرد و گفت:«هیچ پیشرفت معرفتی و علمی حاصل نمی شود مگر با انس و الفت همیشگی با کتاب و راه ایجاد آن، تشنه کردن افراد به کتابخوانی است که درجای خود قابل بحث است.»

 

نقش کتاب و کتابخوانی در توسعه و پیشرفت استان مازندران غیر قابل انکار است. کتاب و کتابخوانی در فرآیند توسعه فرهنگی و اجتماعی جوامع، دارای نقش مؤثری است که بدون در نظر گرفتن آن، ‌امکان دست‌یابی به توسعه و پیشرفت مطلوب وجود ندارد. افزون بر این، کتاب و کتابخوانی در سلامت روانی و اخلاقی فرد و جامعه و تعلیم و تربیت مؤثر است.

 

بنابراین توجه مسئله کتاب و کتابخوانی جزو الزاماتی است که مسئولین این حوزه باید درجهت ترویج آن اقدامات اساسی انجام دهند.

روش‌هایی که تا کنون در جهت ترویج کتابخوانی انجام شده یا نمادین بوده یا روشی بوده که منتهی به یک نتیجه مطلوب نشده است، لذا باید مسئولین سعی بر این داشته باشند که یک باز تعریف اساسی در روند توسعه فرهنگ کتابخوانی داشته و در راهکار ها تجدید نظر نمایند و به روش‌های نوین ترویج کتابخوانی توجه کنند.

توجه به قابلیت های شبکه های مجازی در معرفی کتب، ایجاد زمینه برای علاقمند‌سازی کودکان برای مطالعه کتاب، استفاده از تجارب کشورهای پیشرو در کتابخوانی، ارائه کتب به صورت صوتی از جمله مواردی هستند اگر مورد توجه قرار بگیرد شاهد ارتقا سرانه کتابخوانی خواهیم شد.

پیشرفت معرفتی و علمی مستلزم انس همیشگی با کتاب استانداری استاندار مازندران کتاب