برگزیده ها

مازندمجلس: وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار یادداشتی دیپلماتیک از دولت آمریکا خواست تا مقامات آنکارا را در جریان هرگونه انتقال و جابجایی «رضا ضراب» تبعه ترک ایرانی تبار و زندانی در آمریکا قرار دهد.

مازندمجلس: وزارت امور خارجه ترکیه اواخر روز چهارشنبه با انتشار یادداشتی دیپلماتیک در خصوص «رضا ضراب»- مشهور به رضا صراف- تاجر طلای ترکیه ای- ایرانی، از دولت واشنگتن خواست پیش از جابجایی و انتقال اتباع ترکیه ای زندانی در خاک آمریکا، مقامات آنکارا را مطلع سازد.   
به گزارش نامه نیوز وزارت امور خارجه ترکیه در این یادداشت متذکر شد که رضا ضراب اخیراً در یکی از مراکز نگهداری از زندانیان وابسته به دولت فدرال آمریکا مورد تهدید قرار گرفته است که این امر انتقال وی را به مرکزی دیگر ضروری ساخت.
در این یادداشت دیپلماتیک، بر اهمیت مساعدت وزارت خارجه آمریکا در زمینه اطلاع رسانی به موقع به سفارت ترکیه و وکلای دعاوی آنان در هنگام انتقال شهروندان ترکیه ای به یک مکان جدید و همچنین دلایل این انتقال تأکید شد.
وزارت امور خارجه ترکیه همچنین خواستار اطلاع یافتن از مکان نگهداری این تاجر طلا شد که سال گذشته در میامی آمریکا به اتهامات واهی همچون دست داشتن در معاملاتی به ارزش صدها میلیون دلار از طرف دولت ایران و سایر نهادهای ایرانی مورد تحریم آمریکا، پولشویی عواید حاصل از این معاملات غیرقانونی و کلاهبرداری از چندین مؤسسه مالی از طریق مخفی نگه داشتن ماهیت حقیقی این معاملات دستگیر شد.
رضا ضراب هم اکنون در نیویورک تحت محاکمه است. با این حال، وکیل وی نتوانسته است با او تماس بگیرد و دفتر دادستان کل آمریکا نیز از ارائه اطلاعات در خصوص محل اقامت رضا ضراب و یا وضعیت سلامتی وی خودداری کرده است.
دفتر دادستانی کل آمریکا به روزنامه دیلی صباح گفت که رضا ضراب در بازداشت دولت فدرال است.
گفتنی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پیشتر با انتقاد از اتهامات مطروحه مقامات قضایی آمریکا علیه رضا ضراب و چهار تن دیگر از اتباع ترکیه، آنها را اتهاماتی «با انگیزه سیاسی» خواند که دولت ترکیه را نشانه رفته است.
ترکیه آمریکا انتقال وزارت خارجه وزارت امور خارجه دیپلماتیک همچنین اتهامات داشتن اطلاع معاملات مقامات ایرانی اتباع یادداشت نگهداری فدرال