برگزیده ها
مقام مسئول: درطرح صد هتل - صد کسب و کار تاکید بر توسعه پایدار است

مازندمجلس: تهران- ایرنا- عضو شورایعالی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در طرح «صد هتل - صد کسب و کار»، توسعه پایدار، مشارکت محلی ، توجه به معماری و مهمانپذیری ، توسعه گردشگری داخلی و رفاه اجتماعی در ایران مورد تاکید قرار گرفته است.

مازندمجلس: به گزارش روز جمعه ایرنا، «غلام حیدر ابراهیمبای سلامی» در پنجمین مجمع بانکداری و کسب و کار ایران و اروپا در فرانکفورت آلمان افزود: با تحول در ساختار تولید و خدمات در اقتصاد جهان و ضرورت رهایی از اقتصاد سنتی و رانتی متکی بر صدور نفت خام و همچنین کمبود روز افزون منابع آبی در ایران، استفاده از رویکردهای جدید همانند گردشگری و هتلداری ضروری است.
وی با اشاره به اینکه در تاریخ هتلداری در ایران سابقه ساخت هزار کاروانسرا توسط شاه عباس کبیر در قرن 17 و ساخت 200 هتل در دهه 1970 وجود دارد، خاطرنشان کرد: ایران دارای جاذبه های فرهنگی و تاریخی فراوان و در واقع یک «کشور موزه» است که تقاضا برای بازدید از آن را افزایش داده است؛ برخی از شهرها مثل اصفهان، شیراز، همدان، مشهد و یزد «شهر موزه های» شناخته شده جهانی اند، اما همه آنها با کمبود هتل و اقامتگاه مواجه اند.
ابراهیم بای سلامی ادامه داد: ایران در بین 136 کشور جهان از نظر شاخص تعداد هتل بر حسب هر صد نفر، دارای رتبه 116 جهان است؛ این عدد نشان می دهد ایران با کمبود هتل و اقامتگاه های توریستی مواجه است، در حالی که رتبه کشورهای امارات 42، ترکیه 64، عربستان 28 و مالزی 35 است.
وی به مطالعه ای اشاره کرد که بر مبنای آن ایران برای تحقق برنامه های توسعه تا سال 2022 به بیش از 770 هتل جدید سه تا پنج ستاره نیاز دارد و گفت: حمایت از ساخت دستکم 500 هتل چهار و پنج ستاره توسط بخش خصوصی در اسناد برنامه ششم توسعه ایران پیش بینی شده است.
عضو شورایعالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور بیان داشت: هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی (هگتا) با در اختیار داشتن هفت شرکت، بزرگترین گروه گردشگری ایران است که با ارائه این طرح نقش ساماندهی، مشارکت و سرمایه پذیری ساخت 100 هتل در 31 استان با تاکید بر اولویت مناطق توریستی را پیشنهاد داده است؛ این طرح در راستای راهبرد سازمان تامین اجتماعی برای ورود به بازارهای جدید و پیشرانی توسعه در فرایند تحول ساختار تولید ارائه شده است.
وی تصریح کرد: «صد هتل- صد کسب و کار» به عنوان یک طرح محرک توسعه، براساس آخرین مطالعات ملی و بین-المللی درباره توسعه صنعت گردشگری ایران ارائه شده است، در این پیوند برندهای معتبر هتلداری جهان از مشارکت در این طرح استقبال کرده اند و آمادگی ایجاد زنجیره ها و شبکه های هتل در ایران را دارند.
ابراهیم بای سلامی ادامه داد: این طرح برای ساماندهی و بزرگ کردن بازار گردشگری ایران از طریق توسعه مقاصد گردشگری برحسب آمایش سرزمین ارائه شده است. در فاز نخست پروژه های مشترک برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در قالب ساخت هتل‌های جدید و چند کارکردی در مراکز استان ها و مقاصد بزرگ گردشگری همانند تهران، اصفهان، کاشان، همدان، شیراز، مشهد، یزد، قم، بندر عباس، اهواز، بوشهر و رشت تعریف شده و در اولویت قرار گرفته اند.
وی تاکید کرد: با اجرای این طرح، امکان بازاریابی گسترده برای ایرانگردی، ساماندهی تورهای منظم و متوالی داخلی و خارجی فراهم می¬شود؛ طرح «صد هتل - صد کسب و کار»، تشکیل شبکه و زنجیره ملی و بین المللی را برای خلق و گسترش برند مشترک و برندهای ویژه ایران امکانپذیر می کند که گسترش صنعت هتلداری در ایران را به همراه خواهد داشت.
این مقام مسئول اظهار داشت: روش های تامین سرمایه و چگونگی سرمایه گذاری در صنعت توریسم با تشکیل واحد ویژه (TIPU) با کمک بانک مرکزی ایران و بانک رفاه کارگران (متعلق به (SSOو دیگر بانک ها در هگتا پیگیری می شود.
به گفته ابراهیم بای سلامی، اشخاص حقیقی و حقوقی غیر ایرانی می توانند با رعایت قانون تجارت در ایران شرکت تشکیل دهند، به تملک دارایی بپردازند و سود و سهام خود را هر وقت خواستند منتقل کنند.
وی تاکید کرد: راهبرد اصلی این طرح در سرمایه گذاری، تعریف پروژه های مشترک (JV) با شرکت های خارجی و مشارکت برای تحصیل سود با روش برد- برد است و برای پروژه های این طرح معافیت های مالیاتی پنج تا 10 سال وجود دارد.
او افزود: علاوه بر سازمان تامین اجتماعی ((SSO، نهادهای دیگری از جمله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (ICHTO)، وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی (MCLS) ، سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران (OIETAI) و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا- SSIC) حامی این طرح هستند.
وی یادآور شد: رویکرد های تخصصی و چند کارکردی به هتل در ایران به عنوان یک پدیده پویای اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته و هر هتل دارای طرح توجیه فنی و اقتصادی (FS) جداگانه ای است بر حسب موقعیت مکانی، اقلیمی و جغرافیایی طراحی می شود و برای طرح صد هتل- صد کسب و کار ، 233 پروژه نامزد شده اند.
پنجمین مجمع بانکداری و کسب و کار ایران و اروپا 16 نوامبر در فرانکفورت آلمان برگزار شد.
به گزارش ایرنا، خراسان رضوی با 168 هتل، مازندران با 97 هتل که هیچیک از آنها پنج ستاره نیستند و تهران با 96 هتل، بیشترین تعداد هتل های کشور را دارند و استان های کهگیلویه و بویراحمد با چهار، خراسان شمالی با 6 و زنجان با هفت هتل، از این نظر در مکان های آخر قرار دارند.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام* 3065 *
تنظیم: محمد ملک دار *انتشار: طاهره نبی اللهی

اقتصاد

صد هتل

صد كسب و كار

ابراهيم باي سلامي

كمبود هتل

گردشگری سرمایه توسعه تاکید تامین اجتماعی ارائه پروژه هتلداری سلامی اقتصادی گذاری مشارکت فرهنگی تشکیل دارند ابراهیم ستاره دارای مشترک خارجی ساماندهی اقتصاد کمبود ایرنا استان راهبرد عنوان اولویت خراسان مقاصد تهران تعریف گرفته کارکردی داخلی برندهای زنجیره گسترش المللی توریستی آلمان افزود ساختار تولید فرانکفورت اروپا مسئول گزارش پنجمین بانکداری همانند اشاره ادامه تعداد ترکیه برنامه مواجه اقامتگاه اصفهان شیراز همدان میراث