برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: با ثبت سه پرونده دانش بومی، ‌تعداد پرونده‌های میراث ناملموس (معنوی) ثبت‌شده این استان به 28 پرونده رسید.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،جلیل جباری گفت:در ادامه روند تهیه پرونده‌های ثبت میراث ناملموس استان آذربایجان غربی و پس از تلاش یک‌ساله در مستندنگاری و پژوهش، ‌سه پرونده میراث ناملموس آذربایجان غربی در فهرست میراث معنوی ثبت شد.

وی افزود: مهارت ساخت تنور سنتی،‌ مهارت ریزه‌کاری چوب و فن و مهارت تهیه گچ نیم‌کوب سه پرونده‌ای هستند که در فهرست ملی میراث ناملموس در خطر با گستره آذربایجان غربی به‌ثبت رسیده‌اند.

جباری تصریح کرد: «ثبت در حوزه میراث ناملموس درواقع وظیفه خطیر و حساسی را برعهده متولیان امر و اشخاص حقیقی و حقوقی قرار می‌دهد که باید برای جلوگیری از فراموشی کامل آن‌ها، ‌برنامه‌ریزی‌های اصولی و بلند‌مدتی تدوین شود تا ضمن حفظ هویت‌های فرهنگی، ‌راه برای تداوم این امر باز شود.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت:با ثبت این پروژه‌ها، ‌تعداد عناوین میراث ناملموس ثبت شده استان به 28 عنوان رسیده است که قطعاً روند پژوهش و مستند نگاری برای ثبت دیگر وجوه مواریث فرهنگی و ناملموس استان ادامه خواهد داشت.

 

میراث ناملموس آذربایجان مهارت استان فهرست فرهنگی پژوهش ادامه معنوی جباری