برگزیده ها
هویت‌یابی صنف کتابفروش
مازندمجلس: هویت‌یابی صنف کتابفروش به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مجید غلامی‌جلیسه؛ مدیرعامل خانه کتاب درباره شکایت‌نامه جمعی از کتاب‌فروشان کاشان که به ارائه کتاب با تخفیف 70 درصدی در برخی از نقاط این شهر مبادرت دارند، طی یادداشتی بر ضرورت توجه به هویت کتاب‌فروشی‌ها تاکید کرد.

مدیرعامل خانه کتاب در این یادداشت نوشت:

«در بسیاری از کشورهای دنیا کتابفروشان دارای صنف و تشکل مستقل هستند، مثلا در آمریکا ما American Booksellers Association را داریم و یا در انگلستان BOOKSELLERS ASSOCIATION و البته در استرالیا، آلمان، و حتی در استانها و شهرستانها مثل کالیفرنیا و … نیز انجمن‌های محلی و کوچکتر برای کتابفروشان دیده می‌شود.
در خصوص کشور ما ایران از دیرباز تا کنون تنها اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بیشترین سهم برای رسیدگی به مطالبات کتابفروشان را داشته و هرچند در برخی از شهرهای بزرگ نیز اتحادیه‌ها به همین شکل بودهاند اما در شهرهای کوچک متاسفانه کتابفروشان کمترین سهم از مطالبات صنفی خود را نتوانسته‌اند محقق بکنند.
این را گفتم که تاکید کنم اولا اتحادیه‌های ناشران و کتابفروشان سهم بیشتری برای مطالبات کتابفروشان قائل شوند و در ثانی در حال حاضر ضرورت تشکیل یک اتحادیه و یا تشکل کلان برای پیگیری مطالبات صنفی  بیش از پیش احساس می‌شود. آنهم بگونه‌ای که این بخش مهم از چرخه نشر به صورت کشوری مدنظر قرار گرفته و مطالبات این قشر در سطح کلان کشوری برآورده شود.

نکته آخر
این دو نامه که به ضمیمه آمده و واقعا جای شادمانی و امیدواری دارد که بالاخره بعد از مدت‌ها کتابفروشان محلی ما در نقاط دور از مرکز با اتحاد و پیوستگی خود هم افزایی نموده و مطالبات جدی خود را مطرح میکنند که حقیقتا جای دستمریزاد و خداقوت دارد.
امیدوارم بزودی شاهد اتفاقات بیشتر و تاثیرگذارتر از این دست در میان کتابفروشان عزیز باشیم.»
 
و اما متن شکایت‌نامه کتاب‌فروشان شهر کاشان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

«بسمه‌تعالی
حضور محترم جناب آقای دکتر سیدعباس صالحی
وزیر معزز فرهنگ و ارشاد اسلامی
 
باسلام و آرزوی موفقیت جنابعالی
به عرض حضرتعالی می‌رساند که با توجه به نمایشگاه کتابی که بدون مجوز و با تخفیف 70% در محل حسینیه محبان اهل‌بیت کاشان برپا شده و با تبلیغ گسترده در سطح شهر باعث اخلال در امر توزیع و عرضه‌ی کتاب ناشران و کتابفروشان این شهرستان گردیده است و بدون هیچ ضابطه‌ای حدود یک‌ماه است که ادامه دارد و از طرفی هیچ‌‌گونه اقدام عملی از سوی اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان در تعطیل‌کردن آن صورت نمی‌‌گیرد.
همان‌گونه که اشراف دارید فعالان عرصه کتاب در چندسال اخیر با تنش‌های حاکم بر فضای نشر و عرضه کتاب روبرو می‌باشند که برپایی نمایشگاه با تخفیف‌های بی‌رویه و از سویی بدون محدودیت زمانی به افزایش این تنش‌ها و نابسامانی‌ها می‌انجامد.
امضاءکنندگان ذیل ضمن مخالفت با برپایی چنین نمایشگاهایی انتظار داریم همانگونه که با درایت حضرتعالی در دوره معاونت امور فرهنگی و هم‌اکنون در پست خطیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این نابسامانی‌ها کاسته شده است جهت سامان‌یافتن امور در حیطه‌ی امور فرهنگی بویژه امر معظم کتاب و کتابخوانی در شهرستان دستور رسیدگی فرمائید.
با تشکر
جمعی از ناشران و کتابفروشان شهرستان کاشان»
 
 
کتابفروشان مطالبات کاشان ناشران ارشاد فرهنگ اسلامی مدیرعامل کتاب‌فروشان شهرستان فرهنگی نابسامانی‌ها برپایی نمایشگاه حضرتعالی رسیدگی ضرورت تخفیف شکایت‌نامه تاکید داریم شهرهای اتحادیه کشوری