برگزیده ها

مازندمجلس: جمنا گرفتار رویکردی به دور خرد سیاسی شده بود و کسانی که تصمیم گیرنده بودند با یک دید و نگاه بسته و به دور از آینده نگری و ودرحصارتنگ نظری گرفتاربودند.

مازندمجلس:

گروه سیاست نامه نیوز : درست در شرایطی که رسانههای اصولگرا بحث نسبت سیاسی اصلاح طلبان دولت حسن روحانی را پیش کشیده اند و ازپدید آمدن شکاف هایی در ائتلاف پیروز انتخابات ریاست جمهوری سخن می گویند، اتفاقاتمهمی هم در جناح اصولگرا در حال تجربه شدن است . همین چند وقت پیش بود که برخیمحافل خبری با اشاره به تغییرات در ساختار تشکیلاتی جمنا از پوست اندازی در اینسامانه خبر دادند . گفته شد که جمنا جانی دوباره خواهد گرفت و بار دیگر وظیفههدایت راستگرایان را عهده دار خواهد شد. حالااما گویی اوضاع چندان به کام تصمیم سازانی که جمنا را پدید آورده و تداوم حیاتشباب میل شان بود نیست.

سنتی هایی همچون موتلفه که از همان روزهای قبل ازانتخابات راه خود را از جمنا جدا کردند . طیف راست میانه هم که از اساس رقیب است وقطب مقابل جمنا.

حتی در طیف چپ اصولگرایان هم جمنا چندان روزگارخوشی ندارد ؛ طرفه آنکه جبهه پایداری و طیف نزدیک به سعید جلیلی چندان تمایلی بهماندگاری جمنا حس نمی شود.

اکنون جمنا تنها تر از همیشه شده است ؛ بر همیناساس است که برخی می گویند باید جمنا را یک پروژه تمام شده دانست. ابوالقاسمرئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در گفت‌وگو با «نامه نیوز» از علت این شکستمی گوید؛ شکستی که به اعتقاد او نتیجه ساز و کار نادرست جمنا از همان ابتدای امربود. رئوفیان معتقد است باید جمنا را تمام شده بدانیم. چرا که با این ناخداها اینکشتی به ساحل نجات نخواهد رسید.

گفت و گوی نامه نیوز با دبیر کل حزب اسلامی ایرانزمین را می خوانید:

چرا جمنا بعد از انتخابات ریاست جمهوری با استقبالمواجه نشد؟

جمنا طرفدارن خود را دارد و نمی توان گفت که بعد از انتخابات با استقبال مواجهنشد؛ البته من هیچگاه عضوجمنا نبوده ونیستم و در اعتراض به سیاست های برخی ازاعضای جبهه ایستادگی که به هرقیمت حتی نادیده گرفتن منشوراصراربه عضویت درجمناداشتند ازعضویت درجبهه ایستادگی انصراف دادم. چرا که اعتقاد و و بنای آنها عدممراجعه به منشور مصوب جبهه ایستادگی و بر اساس شیفتگی برخی از اعضا بود و بنده در اعتراض به این موضوع و وتصمیمبرخلاف منشورمصوب ،استعفای خود را در بهمن ماه اعلام کردم اما این موضوع دلیل نمی شود که من نسبت به واقعیت ها از بیان حقایقخودداری کنم. جمنا طرفدارن خود را داشته و دارد.

جمنا اولین خشت بنای خودراکج نهاد

بعد از انتخابات بسیاری از اصولگراها از جمنا فاصلهگرفتند ؛ به نظر شما چرا ان ها محور اصلی خود را پس زدند؟

این سوال را از دو زاویه می توان بررسی کرد؛ ابتدا به عنوان شخصیت های حقوقییعنی احزاب و گروه های سیاسی و دوم بهعنوان چهره های حقیقی که فعال سیاسی هستند اما جزء هیچ حزب و گروهی نیستند. حزباسلامی ایران زمین ودوحزب دیگریعنی3حزب از5حزب عضوجبهه ایستادگی در اعتراض به مواضعجبهه ایستادگی که مغایر با منشور بود از جمنا بیرون آمدند. اما برخی از شخصیت هایسیاسی مطرح همچنان عضو جمنا هستند. اما درمجموع بایدگفت جمنا اولین خشت بنایخودراکج نهاد. کسانی که زیرساخت جمنا را بنا نهادند به درستی نتوانستند این وظیفهرا انجام دهند و به همین دلیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب سازوکارجدی خودرا پیدانکرد.در ابتدا نام جبهه را روی آن گذاشتند در حالی که «جبهه» در قانون احزاب تعریف خودرا دارد ؛ به عبارتی ائتلاف چند حزب و گروه سیاسی که داری اشتراکاتی باشند را جبههمی گویند ، در حالی که افرادی که در جمنا دور هم جمع شدند احزاب نبودند بلکهشخصیتهای حقیقی بودند که نمی توان به آن جبهه اطلاق کرد.

به لحاظ سیاست گذاری نیز به همین صورت بود؛ یعنی قرارگرفتن شخصیت های اجتماعی درخط مقدم بجای شخصیت های سیاسی اشکال دیگرجمنایی ها بود درحالیکه این فعالان سیاسی هستند که باید انتخابات را مهندسی کنند. در هر حالاین مشکلات وجود داشت و درنهایت بنای جمنا استوارنماند و فرو ریخت.

با این اوصاف الان باید جمنا را تمام شده بدانیم یابه نظر شما دوباره جان خواهد گرفت؟

فکر نمی کنم جمنا بتواند جان مجددی بگیرد.

این کشتی با این ناخداها به جایی نمی رسد  

چرا؟

چه افرادی که در پشت صحنه و در اتاق فکر می نشستند و طرح و نقشه می ریختند وچه کسانی که در صف مقدم نقشه ها را اجرا می کردند ساز و کار را بلد نبودند. مثلاگردهمایی نهایی که قرار بود در آن گزینه نهایی برای ریاست جمهوری مشخص شود اصلا بااصول کار تشکیلاتی هیچ گونه انطباقی نداشت. در این گردهمایی 3000 نفر از سراسرکشور که بیش از90درصد آنان خواص سیاسی نبودندکه بتوانندبراساس معیا رهاوشاخص هایعلمی انتخاب کننددرنتیجه دیدیم محسن رضایی که ازچهره های شاخص وبرجسته سیاسی است وباید جایگاه و شان او محفوظ می ماند از بین 6 نفر انتخاب شده، نفر ماقبل آخر شد.اما کسی مثل آقای بذر پاش جزو نفراتبرگزیده و در نهایت آقای رئیسی به عنوان گزینه نهایی و شاخص انتخاب شد.

معتقدم نحوه تصمیم گیری برای یک امر مهم، یعنی انتخاب گزینه نهایی برای نامزدیریاست جمهوری از ناحیه جمنا شکل درستی نداشت و اشتباه بود چرا که تصمیم گیران باساز و کار سیاسی آشنایی لازم را نداشتند. بنابراین با این ناخداها این کشتی بهساحل نجات نخواهد رسید.

انحصار گرایی مشکل ایجاد کرد

آیا لابی بازی در جمنا بود؟ دیدیم که افرادی مانند علیلاریجانی و محمدرضا باهنر که از افراد شاخص جریان اصولکرا هستند به آن دعوت نشدند.این موضوع را چطور ارزیابی می کنید؟

جمنا گرفتار رویکردی به دور خرد سیاسی شده بود و کسانی که تصمیم گیرندهبودند با یک دید و نگاه بسته و به دور از آینده نگری و ودرحصارتنگ نظریگرفتاربودند. یعنی در این چهارچوب تصمیم گرفته و جوانب را ندیدند. آنها دیگران رادر زمین بازی دعوت نکردند ودچار یک نوع تمامیت طلبی بودند که همه چیز را در یکحلقه محدود به عنوان بهترین تصمیم تلقی کردند. معتقدم این تصمیم سازان نمی توانند راه روشنی را جلوی پای جمنا بگذارند.انحصار طلبی که در برخی از تصمیم گیرندگان بود باعث شد که بدون توجه به اقتضائاتآن زمان همه چیز را در یک حلقه تنگ خلاصه کرده و نتوانند به درستی برنامه ریزیکنند.

بسیاری از کارشناسان این تحلیل را دارند که سنتیهای اصولگرا بیشتر خود را بی نیاز از جمنا می دانند. شما این تحلیل را قبول دارید؟

برخی از افراد از همان ابتدا به جمنا معترض بودند ولی گوش شنوایی نبود؛ گویاآنها از قبل تصمیم خود را گرفته بودند و حتی توصیه های آیت الله موحدی کرمانی کهبه تعبیری پدر معنوی به حساب می آمد را نیز پشت گوش انداختند. آن ها خود را بینیاز به پیشکسوت ها که یک مولفه مهم درتصمیم گیری بود می دانستند. یکی از دلایل از شکست جمنا هم همین موضوع بود.

 نگاه تند و رویکردهای افراطی از دلایل شکست جمنا بود

با این اوصاف شکست اصولگرایان در ریاست جمهوری را درساز و کار جمنا می دانید؟

این که برخی شکست جمنارابه تمامی طیف های اصولگراتعمیم می دهند اشتباه است ومنچنین حرفی راقبول ندارم ونمی پذیرم بسیاری ازجناح ها ونمی پذیرم بسیاری ازجناح ها طیف های اصولگرا و چهره های فعال و شاخص اصولگرا ازهمان ابتدا به سمت جمنا نرفتند. حتی ستاد اصولگرایان معتدل به حمایت ار روحانی درکشور تشکیل شد. اصولگرایان تند که رویکرد افراطی به مسائل داشتد انتخابات را مهندسیکرده و در جمنا حضور پیدا کردند. همین نگاه تند و رویکردهای افراطی از دلایل شکستجمنا بود.


سیاسی تصمیم انتخابات جمهوری اصولگرا ایستادگی اصولگرایان ابتدا ریاست نهایی شخصیت بسیاری موضوع افراطی ناخداها دلایل احزاب اعتراض گزینه عنوان کسانی رویکردهای سیاست افرادی بدانیم گویند درستی چندان اوصاف اشتباه گرفته تحلیل پذیرم ازجناح افراد انحصار دیدیم معتقدم نبودند نداشت اولین تشکیلاتی دوباره رئوفیان ائتلاف روحانی اسلامی اعتقاد منشور حقیقی بررسی طرفدارن نخواهد خودرا