برگزیده ها
ایران توان تبدیل شدن به مرکز منطقه ای صادرات باتری خودرو را دارد

مازندمجلس: تهران- ایرنا- رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری و خدمات برق تخصصی خودرو استان تهران گفت: تمایل بالای شرکت های خارجی برای همکاری با ایران در زمینه تولید مشترک باتری، فرصت مناسبی برای تبدیل شدن ایران به مرکز صادراتی این محصولات به کشورهای منطقه و همسایگان فراهم کرده است.

مازندمجلس: «گویک نرسسیان» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا از اشتیاق کشورهای بزرگ در زمینه تولید باتری خودرو برای همکاری مشترک با تولید کنندگان ایرانی خبر داد و افزود: پس از اجرای برجام، شرکت هایی از جمهوری کره و ترکیه برای همکاری مشترک با ایران اعلام آمادگی کرده اند.
به گفته این مقام صنفی، زمانی در سال های نه چندان دور ایران یکی از بزرگترین بازارهای مصرفی باتری های تولیدی این کشورها بود، اما با اقدام های انجام شده اکنون عمده بازار این محصولات در اختیار شرکت های ایرانی است.
وی خاطرنشان کرد: نزدیک به 17 میلیون خودرو در سطح کشور وجود دارد و سالیانه به 12 میلیون باتری خودرو نیازمند هستیم که 10 میلیون باتری در داخل کشور به صورت کاملا بومی تولید می شود.
نرسسیان بیان داشت: در 2 سال اخیر بویژه با اجرایی شدن برجام، محدودیت های بین المللی از سر این صنعت در کشور برداشته شد و فعالان این صنف توانستند با واردات خطوط تولید و فناوری های جدید کفیت تولیدات خود را بهبود بخشند.
وی ادامه داد: در همین پیوند و به دلیل افزایش طول عمر و کاهش مصرف سالیانه باتری، نیاز به محصولات مشابه خارجی کاهش یافته است.
رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری و خدمات برق تخصصی خودرو استان تهران بیان داشت: وضع تعرفه 55 درصدی بر واردات باتری، کاهش چشمگیر واردات این محصولات را به دنبال داشته است.
وی ادامه داد: ایران علاوه بر در اختیار داشتن بازار داخلی، فرصت خوبی برای این کشورها برای انجام صادرات به بازار بزرگ با جمعیت بیش از 400 میلیون نفری منطقه و همسایگان است.
نرسسیان ادامه داد: هزینه های حمل زیاد و سایر هزینه های متفرقه، صادرات به کشورهای همسایه ایران را از سوی این کشورها با محدودیت و دشواری همراه می کند و به همین دلیل مشتاقند با شرکت های ایرانی به تولید مشترک بپردازند.
وی تصریح کرد: 2 مشکل اساسی در مسیر تبدیل شدن ایران به هاب صادراتی باتری خودرو در منطقه وجود دارد که نخستین آنها مشکلات بانکی و دشواری جابجایی پول است؛ شرکت های خارجی متمایل به سرمایه گذاری در ایران هستند، اما برای انتقال فاینانس با مشکل مواجه اند.
به گفته این مقام صنفی، مشکل دوم کمبود سرب به عنوان یکی از مواد اولیه مورد نیاز این صنعت است، زیرا عمده سرب تولیدی کشور به صورت خام صادر می شود؛ هر باتری خودرو بطور متوسط به 12 کیلوگرم سرب نیاز دارد که با احتساب نیاز سالیانه کشور به 12 میلیون باتری، به 144 هزار تن سرب در سال نیاز داریم.
وی گفت: این در حالی است که عمده سرب مورد نیاز از بازیافت باتری های اسقاطی به دست می آید که آلایندگی های زیست محیطی را نیز به دنبال دارد.

* کاهش باتری های قاچاق در بازار
رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری و خدمات برق تخصصی خودرو استان تهران یادآوری کرد: تا 2 سال پیش قاچاق باتری در بازار بیداد می کرد، اما با اقدام قاطع تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی، اکنون باتری های قاچاق موجود در بازار به کمتر از 10 درصد رسیده است.
وی اضافه کرد: مشکلات باتری های قاچاق، جریمه های اعمالی بر این باتری ها و کنترل خوبی که در بازار از سوی تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی انجام می شود، دردسرهای واردات قاچاق و عرضه این باتری ها را به حداکثر رسانده و از این رو افراد تمایلی برای واردات یا استفاده از این باتری ها ندارند.
نرسسیان تصریح کرد: در گذشته عمده باتری های خارجی از جمهوری کره، ترکیه و امارات متحده عربی وارد می شد، اما با وضع قوانین جدید که اجازه ورود کالا از کشورهای واسط داده نمی شود، اکنون فقط از کره و ترکیه واردات داریم.
وی گفت: هم اینک باتری های تولیدی ایران با 14 تا 16 ماه گارانتی عرضه می شوند و این مدت برای باتری های خارجی یک سال است؛ گارانتی های موجود همگی واقعی بوده و نمی توان تقلبی آنها را تولید کرد.

* فناوری باتری خودروهای برقی را در اختیار نداریم
نرسسیان بیان داشت: امروز و در کشورهایی که از خودروهای برقی استفاده می شود، باتری این خودروها با گارانتی هفت ساله ارائه می شود.
به گفته این مقام صنفی، اکنون بسیاری تولیدکنندگان باتری در کشور و همچنین برخی خودروسازان فعالیت های تحقیقاتی خود را برای تولید باتری های ویژه خودروهای برقی آغاز کرده اند.
وی اظهار داشت: با وجودی که فناوری این باتری ها را در اختیار نداریم، اما در صورت ارائه طرح از سوی دولت برای در اختیار گرفتن فناوری های مربوطه همه تلاش خود را بکار خواهیم گرفت.
رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری و خدمات برق تخصصی خودرو استان تهران خاطرنشان کرد: اکنون خودروسازان ایرانی برای تامین باتری های مورد نیاز در طرح های مشترک شرکت های ایرانی با خارجی ها آمادگی کامل دارند و برخی شرکت های تولیدی کشورمان نیز از استاندارد خاص برخی از این شرکت ها برخوردارند.
به گزارش ایرنا، پیشتر «کامران سپهری» معاون طراحی و توسعه محصول و پلتفرم شرکت ایران خودرو از عرضه نخستین خودروهای برقی و هیبریدی این شرکت روی پلتفرم جدید از سال 1400 خورشیدی (2021 میلادی) خبر داده بود.
همچنین «مهدی جمالی» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا مرداد ماه گذشته با بیان اینکه خودروی تیبای برقی در حال آزمایش است، اظهار کرده بود: این خودرو پس از پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز آزمایشات، در آینده ای نزدیک عرضه خواهد شد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام* 3065*2025
خبرنگار: محمد ملک دار *انتشار: لیلا جودی

اقتصاد

گويك نرسسيان

صادرات باتري

خودرو برقي

باتری خودرو تولید بازار واردات ایرانی میلیون اکنون خارجی اختیار قاچاق نرسسیان سازندگان صادرات تولیدی اتحادیه ایرنا فروشندگان خودروهای فناوری مشترک سالیانه تهران اقتصاد گارانتی استان تخصصی خدمات ادامه کشورها ترکیه محصولات کشورهای منطقه گذشته استفاده موجود نیروی انتظامی اقتصادی همچنین پلتفرم صنعت اظهار خودروسازان ارائه حکومتی نداریم داریم آمادگی جمهوری برجام تبدیل اقدام خاطرنشان محدودیت دنبال هزینه نزدیک همکاری مشکلات نخستین دشواری تصریح تعزیرات