برگزیده ها

مازندمجلس: قائم مقام وزیر راه در یک چرخش ۱۸۰درجه‌ای نسبت به اظهارات قبلی‌اش که درباره گزارش خبرگزاری مهر مطرح شده بود،در یک اظهار نظر تازه گفت:فروش هواپیما به شرکت دیگر گاهی اتفاق می‌افتد.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، روز جمعه ۲۶ آبان ماه، خبرگزاری مهر طی گزارشی با عنوان «دولت نتوانست فاینانسور بیابد/ایرباس هواپیماهای ایران را حراج کرد» ، خبر داد: ۴ فروند هواپیمای ایرباس A۳۲۰ که قرار بود از سوی ایرباس به ایران تحویل شود، بدلیل ناتوانی دولت در تامین فاینانسور، به نام سایر کشورها رجیستر شد.

اگرچه گزارش شفاف و مستند مهر، اشاره به تغییر رجیستری این چهار فروند هواپیما داشت و بحثی درباره لغو قرارداد ایران و ایرباس در گزارش مهر مطرح نشده بود اما بعد از انتشار گزارش مهر، برخی مقامات وزارت راه و برخی رسانه‌های منتسب به دولت و صنعت هوانوردی، با فرافکنی و دادن آدرس غلط، تلاش کردند ذهن افکار عمومی را از موضوع اصلی منحرف کنند.

از جمله اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل روز شنبه، ۲۷ آبان در گفتگویی، با رد ادعای مطرح شده در گزارش مهر، اعلام کرد که چهارمین هواپیمای متعلق به ایران در تیرماه سال آینده (احتمالا ژوئن ۲۰۱۸) به ایران واگذار خواهد شد.

این وعده تازه فخریه کاشان در حالی مطرح شد که هم وی و هم مدیرعامل وقت هما طی امسال بارها وعده داده بودند که ۴ فروند ایرباس A ۳۲۰ تا پایان سال ۲۰۱۷(پایان آذرماه امسال) به ایران تحویل داده خواهد شد.

خبرگزاری مهر دیروز هم طی گزارشی با عنوان «تناقض‌گویی درباره زمان تحویل هواپیماهای برجامی/ایرباس‌ها پرید!» به این تناقض گویی اشاره کرد و به استناد سخنان پیشین فخریه کاشانی و مدیرعامل وقت هما، نوشت که موعد تحویل ایرباس ها به تعویق افتاده است.

چرخش ۱۸۰ درجه‌ای آقای فخریه/پریدن ایرباس‌ها گاهی اتفاق می‌افتد!

در عین حال، اقای فخریه که طی روزهای گذشته دایم تلاش داشت خبر مهر را تکذیب کند، بالاخره در گفتگویی که امروز در یکی از روزنامه ها منتشر شده، خبر مهر مبنی بر تغییر رجیستر ۴ فروند ایرباس مذکور و به تاخیر افتادن تحویل این هواپیماها را تایید کرد و گفت: «درحال‌حاضر قرارداد ما با ایرباس و بوئینگ سر جایش است؛ اما به دلیل برخی ملاحظات، زمان‌بندی‌ها ممکن است تغییر کند... تغییر زمان‌بندی‌ها می‌تواند از سوی دو طرف باشد، گاهی اتفاق می‌افتد کارخانه تأخیر در تحویل را طلب کند و اجازه بخواهد تا تحویل خریدار را با خریدار دیگری جابه‌جا کند. از آن طرف، ممکن است ما بخواهیم سفارش را چند ماه عقب بیندازیم تا تکلیف موضوعی مشخص شود؛ بنابراین موضوع خاصی پیش نیامده است.»

فخریه در این گفتگو علت تأخیر در تحویل هواپیما را تلاش برای کاهش ریسک قراردادها به‌ واسطه تحرکات اخیر ترامپ بیان کرد.

تحویل فخریه ایرباس گزارش تغییر فروند اتفاق می‌افتد مدیرعامل گفتگویی کاشان امسال پایان زمان‌بندی‌ها موضوع ایرباس‌ها تأخیر خریدار اشاره فاینانسور گزارشی پریدن هواپیماهای هواپیمای درباره هواپیما مستند قرارداد