برگزیده ها

مازندمجلس: تارنمای خبری بلومبرگ بامداد سه شنبه گزارش داد؛ دولت آمریکا به طرح اقامت موقت آن دسته از اتباع هائیتی که در پی زلزله ویرانگر سال 2010 به این کشور مهاجرت کرده بودند، پایان می‌دهد.

مازندمجلس:  این مهاجران که شمار آن‌ها نزدیک به 60 هزار نفر برآورد شده است، 18 ماه فرصت دارند تا به هائیتی برگردند یا برای کسب اقامت دائم در آمریکا اقدام کنند.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پیش از این در ماه مه گفته بود که بعید است «وضعیت حفاظتی موقت» این افراد را که این هفته به پایان می‌رسید، بار دیگر تمدید کند.
«الین دوک» سرپرست موقت وزارت امنیت داخلی آمریکا روز دوشنبه در همین رابطه مدعی شد که این اقدام دولت با «بررسی جامع» شرایط پناهجویان مستقر در خاک آمریکا و با توجه به وضعیت رو به بهبود هائیتی صورت گرفته است.
دوک در بیانیه خود در این رابطه گفت: از زمان زلزله 2010 تاکنون شمار افراد بی‌خانمان در هائیتی کاهشی 97 درصدی داشته است.
از جمله منتقدان اصلی اعطای اقامت موقت به برخی پناهجویان در آمریکا «چاگ گرسلی» سناتور جمهوریخواه است که به تازگی در یک نامه به سرپرست وزارت امنیت داخلی این کشور، ادامه چنین اقدامی را موجب «از دست رفتن مشاغل آمریکایی» دانسته بود.
هم‌اکنون نزدیک به 320 هزار نفر در آمریکا با «وضعیت حفاظتی موقت» زندگی می‌کنند که بیش از 90 درصد آن‌ها از کشورهای هندوراس، السالوادور و هائیتی هستند.
زلزله هفت ریشتری سال 2010 در هائیتی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فجایع انسانی دهه‌های اخیر شناخته می‌شود که نزدیک به 200 هزار کشته و خسارات سنگین به جا گذاشت. به دنبال این حادثه، هزاران نفر از اتباع این کشور به آمریکا مهاجرت کردند.
ترامپ همواره موضع سرسختی در قبال مهاجران و پناهجویان داشته است. وی ژوئیه گذشته (تیرماه) پذیرش هرگونه پناهجو را به مدت چهار ماه متوقف کرد و پس از پایان این بازه زمانی هم سه ماه دیگر را برای بررسی برنامه پذیرش پناهجو از 11 کشور خاص در نظر گرفت.
دولت آمریکا به تازگی در اقدام مشابه دیگری در راستای اجرای سیاست‌های جدید مهاجرتی اعلام کرده بود که طرح ویژه پذیرش کودکان پناهجو از سه کشور السالوادور، گواتمالا و هندوراس را متوقف می‌کند؛ اقدامی که نزدیک به 13 هزار کودک را در برزخ کسب مجوز ورود به آمریکا نگه می‌دارد.
آمریکا هائیتی نزدیک وضعیت پناهجویان ترامپ اقدام پناهجو پذیرش زلزله متوقف تازگی اقدامی السالوادور هندوراس بررسی وزارت حفاظتی اقامت آن‌ها مهاجران افراد پایان داخلی امنیت سرپرست رابطه