برگزیده ها

مازندمجلس: شبکه خبری الجزیره در تحلیلی با اشاره به ناکامی های سیاسی عربستان و بحران سازهای متعدد ریاض در کشورهای منطقه، نوشت: بحران اخیر گروگان گیری سعد الحریری نخست وزیر لبنان در ریاض، شکاف بزرگی در اردوگاه متحدان سعودی ایجاد کرده است.

مازندمجلس:
الجزیره در تحلیل روزگذشته (دوشنبه) نوشت: با توجه به بحران سازی های عربستان و ناکامی های آن در تحقق اهدافش از این کشور می توان «صنعت بحران های باز» یاد کرد به طوری که به خاطر این سیاست های نادرست بسیاری از متحدان خود را از دست داد. عربستانی که توانسته بود رهبران حدود 54 کشور را برای حضور در نشست اسلامی- آمریکایی در ماه می (اردیبهشت/ خرداد) سال گذشته در ریاض گرد هم جمع کند، چند روز گذشته در بسیج کردن آرا یک سوم از کشورهای عربی که بیشترشان متحد ریاض بودند، علیه تهران ناکام ماند. این کشورها به قطعنامه ریاض برای محکوم کردن نقض حقوق بشر توسط ایران در سازمان ملل، رای منفی یا رای ممتنع دادند.ناظران با توجه به این دو رویداد، به بررسی آن پرداختند تا سیاست های ریاض را که باعث افزایش انزجار و خشم متحدان و دشمنان عرب عربستان آن هم به یک میزان شده، مقایسه و ارزیابی کنند. ریاض به خوبی در اعلان جنگ ها و بحران سازی مختلف، مهارت پیدا کرده است، البته بی آنکه بتواند در نتیجه شکست در تحقق اهدافش، راهی برای خروج از این بحران ها بیابد.مصر، اردن، کویت، سودان، تونس، لیبی، الجزایر، مغرب، سومالی و قطر به قطعنامه ریاض در مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران، رای ممتنع و سوریه، لبنان، عراق و سلطان نشین عمان به آن رای منفی دادند.ناظران و کارشناسان، ناکامی سعودی در این پرونده را چیزی جز نشانه ای برای سلسله شکست های عربستان در پرونده های منطقه اش نمی دانند. شکست هایی که طی سه سال اخیر با صعود «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به قدرت کاملا اشکارتر شده است. منابع غربی احتمال می دهند که وی به زودی قدرت را در ریاض به دست بگیرد.**عربستان جدیدرسانه ها و مطبوعات غربی و عربی و موسسات پژوهشی آکنده از گزارش ها و تحلیل هایی هستند که درباره خطر سیاست های «عربستان جدید» چه در داخل و چه در خارج سخن می گویند تا جایی که درخصوص فروپاشی عربستان نیز هشدار داده اند.
** ناکامی سیاست های عربستان منابع به تاریخ «سردرگمی و ناکامی» های سیاسی عربستان اشاره می کنند که بارزترین نمونه آن، تغییر سیاستش در قبال عراق بود. ابتدا از جنگی طولانی مدت که عراق علیه ایران در دهه 80 میلادی به راه انداخت، حمایت کرد و سپس با تغییر سیاست هایش، خاکش را به روی ائتلاف بین المللی برای دو جنگ علیه عراق در سال های 1991 و 2003 گشود. میان این سال ها نیزعراق به شدت محاصره طولانی بود که به ویرانی و اشغال این کشور منتهی شد. پس از آن می توان به سیاست های سعودی در یمن پرداخت. عربستان ابتدا از نظام «علی عبدالله صالح» حمایت و تلاش کرد او را وارد شورای همکاری کند تا با ارائه طرحش زمینه انزوای او را فراهم آورد. سپس از حوثی ها در جنگ علیه اخوان المسلمین در راستای حمایت از انقلاب های معکوس بهار عربی، پشتیبانی کرد تا اینکه در نهایت با حزب « الاصلاح» (گروه اخوانی یمن) در جنگش علیه حوثی ها و صالح متحد شد.در پرونده سوریه نیز، سعودی ها با مال و سلاح مخالفان را برای سرنگونی بشار اسد یاری کردند تا اینکه امروز شرایط به گونه ای پیش رفته که عربستان، مخالفان سوری را در نشست ریاض2 تحت فشار گذاشت تا راه حل سیاسی را که باقی ماندن اسد در قدرت، بخشی از آن است، بپذیرند.
** بحران حریریاما لبنان که به عقیده ناظران غربی و عربی، ریاض شکست بزرگی را در پرونده استعفای «سعد الحریری» نخست وزیر به نام خود ثبت کرد. عربستان توجه ها را از تلاش هایش برای بحران سازی با ایران و کاهش نقش متحدش یعنی حزب الله، به سوی بحران «گروگان گیری» الحریری معطوف کرد. درهمین حال، متحدان لبنانی ریاض در نتیجه برخورد تحقیر آمیز سعودی با رهبرشان (الحریری) احساس سرخوردگی و ناکامی می کنند.تحلیل گران معتقدند: نقش سعودی در لبنان نیز نمونه دیگر از شکست سیاست های این کشور است. سعودی ابتدا از توافق «طائف» که به جنگ های داخلی لبنان پایان داد، حمایت کرد و این مسئله باعث شد روابط گرم و ویژه ای با همه طرف های لبنانی طی سه دهه قبل برقرار کند. سپس سیاست حمایت از مخالفان سیاسی ایران و نفوذ تهران در لبنان را اتخاذ کرد تا اینکه امروز برای تضعیف نقش (تهران) در لبنان، به ایجاد بحران اخیر از طریق (استعفای) الحریری متوسل شده است. بحرانی که شکافی را در اردوگاه سعودی به نفع دشمنان همپیمانش با تهران ایجاد کرده است.
**عربستان همانند قطر، لبنان را از دست می دهدقبل از بحران لبنان نیز سعودی راس پیکان بحران کشورهای خلیج (فارس) و محاصره قطر بود که باعث تضعیف شورای همکاری شد. عربستان پس از گذشت شش ماه به هیچ یک از اهدافش از این بحران نرسید. شیخ «صباح الاحمد الصباح» امیر کویت هشدار داده بود که این بحران می تواند بر سایر اشکال هماهنگی عربی مشترک در شورای همکاری تاثیر بگذارد.«قاسم قصیر» تحلیل گر سیاسی لبنان در این زمینه می گوید: دو بحران سعودی در قطر و لبنان «شکست جدیدی برای سیاست های خارجی عربستان است. همانطور که سعودی قطر را به عنوان متحد اساسی و مهم خود از دست داد، در مسیر از دست دادن نقش و جایگاهش در لبنان نیز هست.
** عربستان در باتلاق جنگ یمن پایگاه خبری آمریکایی «اینترسپت» روزیکشنبه (28 آبان) در مقاله ای درباره فروپاشی سعودی به سبب عدم کفایت و شایستگی رهبری آن و نیز سردرگمی در سیاست های خارجی هشدار داد. این پایگاه خبری نوشت: نشانه های این فروپاشی آهسته، به سبب سردرگمی سیاسی که سعودی در سایه رهبری «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان از آن رنج می برد، در حال ظهور و بروز است. بارزترین نشانه آن، فرو رفتن عربستان در باتلاق جنگ فاجعه آمیز یمن است.این پایگاه خبری آمریکایی می نویسد: عربستان از خط مشی جدید در تعامل با ایران خبر می دهد. در شرایطی که ایران موفق به ایجاد احزاب و شبه نظامیان متحد با خود می شود که به طور گسترده در بسیاری از کشورهای منطقه تاثیر گذار هستند، عربستان با به راه انداختن جنگ علیه اخوان المسلمین و سایر گروه ها، دشمنان سنی خود را افزایش می دهد.
** ترامپ و بن سلمان دو موجود خطرناک «پاتریک کوکبیرن» نویسنده انگلیسی روزنامه های آمریکایی در مقاله اش که در جولای (تیر/مرداد) در روزنامه ایندیپندت منتشر شد، نوشت : محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خطرناک ترین موجود جهان هستند؛ به ویژه با تنش های بی سابقه ای که علیه ایران به راه انداختند. این دو نفر باعث ناامنی بی سابقه منطقه خاورمیانه شده اند. هر دوی آنها در اتخاذ مواضع متهورانه و خصمانه، مشترک هستند.کوکبیرن همچنین در مقاله ای که پایگاه خبری «دی دبلیو» آلمان آن را باز نشر داد، نوشت: سازمان اطلاعات آلمان اعلام کرد که عربستان متکی به سیاست های مداخله جویانه و متهورانه در پرونده های منطقه ای و بین المللی است. وی همچنین درباره سادگی سیاسی محمد بن سلمان هشدار داد.رونامه لوموند فرانسه نیز در گزارشی که شنبه 27 آبان منتشر کرد، نوشت: سیاست خارجی کنونی عربستان که میان نوعی سردرگمی و شکست قرار دارد، شبیه ابزار ماهی گیری «بومرانگ» استرالیایی است که اگر به هدف اصابت نکند، به سمت خود پرتاپ کننده باز می گردد. این گزارش می افزاید: نتیجه سیاست های سعودی در بحران سازی های اخیر لبنان و یمن و قطر، عامل ایجاد بحران های بزرگتر دیگر است.
عربستان بحران سعودی سیاست لبنان سیاسی تحلیل ناکامی سلمان حمایت پرونده منطقه سردرگمی هشدار تهران الحریری ایجاد آمریکایی مخالفان فروپاشی پایگاه ابتدا اینکه خارجی شورای همکاری مقاله درباره نشانه ولیعهد ناظران متحدان اهدافش دشمنان کشورهای گزارش نتیجه تاثیر همچنین آلمان تضعیف متهورانه مشترک سابقه ترامپ موجود اتخاذ کوکبیرن روزنامه منتشر رهبری باتلاق نمونه دادند افزایش سوریه ممتنع قطعنامه الجزیره بسیاری گذشته بارزترین تغییر المسلمین امروز استعفای اخوان زمینه طولانی المللی محاصره لبنانی