برگزیده ها
اجرای طرح های بزرگ و رونق اشتغال موقت در سیستان و بلوچستان

مازندمجلس: زاهدان - ایرنا - اجرای طرح های بزرگ گازرسانی، راه آهن، طرح 46 هزار هکتاری آبیاری نوین در سیستان و بلوچستان سبب رونق اشتغال موقت در این استان پهناور شده است.

مازندمجلس: به گفته کارشناسان اقتصادی حمایت از تولیدات داخلی سه ویژگی بارز جلوگیری از خروج ارز، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال را به همراه دارد بر این اساس می توان با تلاش برای افزایش رونق فعالیت واحدهای تولیدی در کنار توجه به کیفیت محصولات، زمینه اشتغالزایی جوانان را در سیستان و بلوچستان بیش از گذشته فراهم کرد.
به گزارش ایرنا اشتغال و بیکاری از جمله موضوع های اساسی اقتصاد هر کشوری است به گونه ای که افزایش آمار اشتغال و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع تلقی می شود.
نرخ بیکاری یکی از شاخص هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی استان های مختلف کشور از جمله سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار می گیرد.
سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت کشور) و بیش از 2 میلیون و 775 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که 51 درصد جمعیت آن در روستاها زندگی می کنند.
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران 38،3 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان در سنین صفر تا 14 سال، 58،5 درصد در سنین 15 تا 64 سال و 3،2 درصد در سنین 65 سال و بیشتر گنجانده می شوند.
به گفته کارشناسان، سیستان و بلوچستان بیشترین جمعیت روستاییان و جوانان را در مقایسه با سایر استان های کشور به خود اختصاص داده است که دولت با توجه به این مهم باید اولویت اجرای طرح ها و پروژه های خود در این بخش ها را به این استان اختصاص دهد تا شاهد رونق اقتصادی این اقشار باشیم.
بسیاری از نمایندگان مجلس در ادوار گذشته و فعلی، کارشناسان و صاحب نظران در مصاحبه های رسمی و غیر رسمی خود آمار بیکاری در سیستان و بلوچستان را بیشتر از 11،3 درصد اعلامی از سوی مرکز آمار ایران می دانند اما اولویت برای اعلام گزارشات مرکز آمار ایران است.
از دست رفتن بخش قابل توجهی از مشاغل کشاورزی به دنبال خشکسالی 18 ساله، افزایش نسبت جمعیت 10 سال به بالا به کل جمعیت، افزایش شمار دانش آموختگان دانشگاهی و نیروی کار زنان و کم توجهی به مزیت های سیستان و بلوچستان در بخش تجاری و بازرگانی و صنعت بسته بندی از مهمترین دلایل این افراد در اعلام نرخ بالای بیکاری در این استان است.
به گفته کارشناسان اقتصادی حمایت از تولیدات داخلی سه ویژگی بارز جلوگیری از خروج ارز، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال را به همراه دارد بر این اساس می توان با تلاش برای افزایش رونق فعالیت واحدهای تولیدی در کنار توجه به کیفیت محصولات، زمینه اشتغالزایی جوانان را در سیستان و بلوچستان بیش از گذشته فراهم کرد.
**جمعیت فعال سیستان و بلوچستان 597 هزار و 818 نفر است
به گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران جمعیت فعال استان 597 هزار و 818 نفر است که 520 هزار و 801 نفر از این تعداد شاغل و بیش از 77 هزار نفر بیکار هستند.
مهرداد جهاندیده افزود: آمار جمعیت در سن کار (10 سال به بالا) بیکار سیستان و بلوچستان تابستان امسال 11،3 درصد اعلام شده که در مقایسه با 13،8 درصد مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: آمار اعلامی از سوی مرکز آمار ایران بر اساس ضوابط خاص با دقت تولید و انتشار می یابد.
برخی کارشناسان، اشتغال اتباع بیگانه در 30 درصد مشاغل سیستان و بلوچستان را از جمله علل افزایش بیکاری در میان جوانان ایرانی استان اعلام کرده اند که بررسی های انجام شده نشان از غیر واقعی بودن این آمار دارد.
بر اساس اعلام منابع رسمی، 29 هزار و 676 نفر (1،79درصد) از مجموع بیش از 2 میلیون و 775 هزار نفر جمعیت سیستان و بلوچستان را اتباع خارجی تشکیل می دهند اما آماری که اداره کل اتباع بزودی در این رابطه اعلام خواهد کرد جدیدتر است.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به ممنوعه اعلام شدن این استان برای حضور اتباع خارجی در چند سال اخیر آمار این قشر به شدت کاهش پیدا کرده است.
جهاندیده افزود: هم اینک 110 تبعه خارجی به طور عمده پزشکان متخصص و افراد دارای همسر ایرانی در سیستان و بلوچستان دارای پروانه کار هستند.
وی تاکید کرد: توصیه این مجموعه به کارفرمایان و افرادی که می خواهند از خدمات اتباع خارجی استفاده کنند این است که قبل از بکارگیری آنان حتما از داشتن پروانه و مجوز فعالیتشان مطمئن شوند.
وی گفت: صدور پروانه کار فقط در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و بر اساس قانون کار، اتباع بیگانه نمی توانند در ایران مشغول بکار شوند مگر اینکه دارای روادید ورود و حق کار مشخص باشند و پروانه کار دریافت کنند.
وی اظهار داشت: کارفرمایان در صورت بکارگیری اتباع فاقد پروانه کار در مرحله نخست به ازای هر روز اشتغال به یک میلیون و 549 هزار و 885 ریال جریمه محکوم می شوند و در صورت تکرار این مبلغ به سه میلیون و 99 هزار و770 ریال افزایش خواهد یافت.
به گزارش ایرنا اساس فعالیت های تولیدی در سیستان و بلوچستان به شدت تحت تاثیر رشد اقتصاد غیررسمی و تجارت زیر زمینی و واردات کالای قاچاق از کشورهای همجوار قرار گرفته؛ به گونه ای که فعالیت های بخش تولیدی را کم صرفه ساخته و زمینه اشتغال غیر قانونی را فراهم کرده است که بهبود این شرایط نیاز به زمینه سازی بیشتر برای حضور سرمایه گذاران و رونق فعالیت های اقتصادی با سوددهی بالا دارد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: میزان اشتغال ایجاد شده برای قشر جوان تحصیل کرده استان در سال های متوالی متفاوت بوده است به طوری که هم اینک هفت هزار و 100 نفر با مدرک کاردانی به بالا در سامانه طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی در استان نام نویسی کردند و در مرحله برقراری ارتباط کارورز با واحدپذیرنده قرار دارند.
**وجود 240 هزار کارگر در سیستان و بلوچستان
جهاندیده افزود: جمعیت کارگری سیستان و بلوچستان 240 هزار نفر است که در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات مشغول فعالیت هستند که هم اینک بیش از 191 هزار نفر از آنان بیمه شده اصلی تامین اجتماعی محسوب می شوند.
وی گفت: با توجه به نامگذاری سال 96 به عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، جهت گیری سیاست گذاری های دولت بر توسعه فعالیت در بخش های اقتصاد و اشتغال معطوف شده است.
وی ادامه داد: بر اساس یک برنامه اشتغال فراگیر در قالب بند (الف و ب) تبصره 18 قانون بودجه کشور مقرر شده 200 هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به کشور اختصاص پیدا کند و شیوه نامه استفاده از تسهیلات به استانداران ابلاغ شده است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان افزود: در راستای استفاده از این تسهیلات بر اساس مطالعات صورت گرفته در سطح استان های کشور رسته های شغلی مناسب با مزیت ها و ظرفیت های هر منطقه جمع بندی و به تصویب کارگروه اشتغال استان و تایید نهایی شورای اشتغال کشور رسیده است.
جهاندیده ادامه داد: هشت بانک عامل (ملی، سپه، صادرات، ملت، توسعه تعاون، کشاورزی، رفاه کارگران و تجارت) برای پرداخت این تسهیلات مشخص شدند.
وی گفت: این تسهیلات در سه قالب طرح های سرمایه در گردش، توسعه بنگاههای موجود و طرح های ایجادی(سرمایه گذاری جدید) پرداخت می شود.
وی افزود: برای طرح هایی که در مناطق روستایی و عشایری نقاط محروم از سوی شرکت های دانش بنیان اجرا می شود نیز ارائه تسهیلات بهتری پیش بینی شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان ابراز امیدواری کرد با توجه به ظرفیت این استان در رسته های مختلف شغلی، شاهد رونق اقتصادی استان باشیم.
جهاندیده اظهار داشت: سهم سیستان و بلوچستان در اجرای برنامه اشتغال فراگیر پنج هزار و 700 میلیارد ریال (570 میلیارد تومان) است.
وی با اشاره به پیش بینی یک سری مزایا در این شیوه نامه گفت: در صورتی که یکی از بانک های عامل تسهیلات اختصاصی را هزینه کند با تصمیم کارگروه اشتغال استان تسهیلات اختصاصی دیگر بانک های عامل قابل جابجایی به این بانک خواهد بود.
وی طرح کارورزی و اشتغال پذیری جوانان و مشوق های بیمه کارفرما را از دیگر طرح های در حال اجرای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برشمرد و بیان کرد: کارفرمایانی که دانش آموختگان دانشگاهی را در قالب کارورزی بکارگیرند به مدت یک سال حق بیمه سهم کارفرمای آن دانش آموخته را دولت پرداخت می کند و کارفرمایی که فعالیت کارورز را استمرار بخشد تا 2 سال از این مولفه تشویقی بهره مند می شود.
**اختصاص 240 میلیارد ریال اعتبار به مشاغل خانگی سیستان و بلوچستان
وی با اشاره به توجه دولت به مشاغل خانگی گفت: 240 میلیارد ریال اعتبار برای بخش مشاغل خانگی و خرد استان در سالجاری اختصاص یافت که به صورت شهرستانی تقسیم می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان افزود: کسب و کارهای خانگی یکی از راهکار مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد است به گونه ای که گسترش این نوع فعالیت ها مزایای زیادی را برای شاغلان این حوزه به همراه دارد.
وی افزود: اعتبار تخصیصی یادشده جدای از تسهیلات صندوق کار آفرینی امید، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در قالب تسهیلات حمایتی مشاغل خانگی و خرد به افراد فعال این حوزه است که توسط اداره کل تعاون با معرفی افراد به بانک های عامل پرداخت می شود.
وی افزود: در قالب صندوق کارآفرینی امید سال 95 در بخش مشاغل خانگی 260 میلیارد ریال تسهیلات به هزار و 700 نفر پرداخت شده است.

**ارائه بیش از 15 میلیون نفر ساعت آموزش های مهارتی در سیستان و بلوچستان
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان گفت: 15 میلیون و 823 هزار و 679 نفر ساعت معادل بیش از 89 هزار نفر دوره آموزش های مهارتی در چهار سال دولت یازدهم در مراکز فنی و حرفه ای بخش دولتی استان ارائه شده است.
محمد جهانتیغی اظهار داشت: ارائه آموزش ‌های فنی و مهارتی به کارآموزان در بخش دولتی در مراکز آموزشی ثابت هشت میلیون و 862 هزار و 131 نفر ساعت، صنایع و صنوف 299 هزار و 292 نفرساعت، جوار دانشگاه بیش از 332 هزار نفرساعت، روستایی و عشایری بیش از سه میلیون نفر ساعت، زندان یک میلیون و 476 هزار و 826 نفرساعت، پادگان 448 هزار و 555 نفرساعت، استاد شاگردی 67 هزار و 787 نفر ساعت و مراکز درمان اجباری 41 هزار و 966 نفر ساعت بوده است.
وی تصریح کرد: عملکرد آموزش های فنی و حرفه ای در بخش آزاد از سال 92 تا 95، 9 میلیون و 880 هزار و 584 نفر ساعت معادل 49 هزار و 323 نفر دوره آموزشی بود که نشان دهنده تلاش بخش خصوصی در ایجاد اشتغال و گسترش فرهنگ مهارت آموزی است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: مهمترین رسالت این سازمان در جامعه توانمندسازی افراد فاقد مهارت و ارائه آموزش ‌های مهارتی به منظور ایجاد اشتغال پایدار است.
جهانتیغی بیان کرد: باید شرایط به گونه ای پیش رود که بخش خصوصی فعالیت گسترده تری در استان داشته باشد و بخش دولتی بیشتر فعالیت های نظارتی و طراحی را بر عهده گیرد.
**تربیت نیروهای متخصص بومی نیاز سیستان و بلوچستان
نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به طرح های بزرگ فعال در استان باید مراکز آموزش فنی و حرفه ای در زمینه تربیت نیروهای بومی متخصص مورد نیاز این طرح ها بیش از پیش فعالیت کنند.
علی کرد اظهار داشت: هم اینک زیرساخت های بزرگی در استان همچون خط ریلی چابهار - ایرانشهر - خاش -زاهدان و دهها طرح دیگر در حال اجراست که باید رشته های مرتبط با این فعالیت ها در آموزشگاه های مختلف فنی و حرفه ای استان شکل گیرد.
وی ادامه داد: همچنین طرح عظیم گازرسانی به سراسر استان در حال انجام است که پیشبرد این طرح و نگهداری از آن نیاز به وجود افراد متخصص و آموزش دیده دارد.
وی با اشاره به اهمیت بکارگیری و آموزش نیروهای بومی گفت: باید برای طرح ها و فعالیت های مختلفی که در استان شکل گرفته است به نیروهای بومی آموزش داد تا در پیشبرد و حفظ این طرح ها از آنان استفاده شود زیرا این افراد در منطقه ماندگار هستند.
نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: زحمات و تلاش های افراد غیر بومی فعال در این استان قابل تقدیر است اما به منظور تحقق مولفه های اقتصاد مقاومتی باید توجه بیشتری به جذب و بکارگیری نیروهای بومی داشت.

**تلاش دولت، اشتغال موقت را در سیستان و بلوچستان ایجاد کرده است
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تلاش های دولت در شرایط فعلی یک اشتغال موقتی را در استان ایجاد کرده و باید اشتغال مستمر را جستجو کنیم.
علی اصغر جمشیدنژاد در تعریف اشتغال موقت اظهار داشت: فعالیت نیروهای ساده در کارگاههای فعال در قالب پروژه های مختلف از جمله توسعه بندر چابهار، ساخت راه آهن، گازکشی به سطح استان و انتقال آب با لوله به 46 هزار هکتار از زمین های دشت سیستان بخشی از اشتغال موقت است.
وی ادامه داد: در این پروژه ها به طور عمده از نیروهای ساده برای پیشبرد کار استفاده می شود به عنوان مثال سه هزار نفر در منطقه سیستان در اجرای طرح انتقال آب با لوله مشغول به کار هستند.
وی گفت: اشتغال مستمر، نیازمند به نتیجه رسیدن این پروژه ها و تشویق سرمایه گذارهای خارجی و داخلی برای فعالیت اقتصادی در زمینه طرح هایی که مطالعات آن جواب مثبت داده و پروژه های در دست اقدام است.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به انتقال گاز و تامین سوخت ارزان بخش عمده ای از واحدهای تولیدی، علاقه به سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله صنایع پتروشیمی بیشتر می شود.
**تبدیل کارگران ساده به کارگران حرفه ای در اشتغال مستمر
جمشیدنژاد با تاکید بر بیشتر شدن فعالیت سازمان فنی و حرفه ای در زمینه تربیت نیروی متخصص و مهارتی بومی افزود: با توسعه فعالیت های اقتصادی در مسیر رسیدن به اشتغال مستمر، افراد از کارگران ساده باید تبدیل شوند به کارگران حرفه ای تا بتوان بر اساس توانمندی و آموزشی که دریافت کردند از آنان بهره گرفت.
**استخدامی های بخش دولتی پاسخگوی نیاز جامعه نیست
وی گفت: در بخش دولتی هم استخدام هایی در دستگاههای مختلف انجام می شود به عنوان مثال در قالب طرحی که برای آموزش و پرورش انجام شد با عنوان بازماندگان از تحصیل و مجموع کاستی هایی که در این مجموعه بود بیش از 6 هزار نفر استخدامی داشتیم و نیروی انتظامی نیز عمده نیروهایش را بومی استخدام می کند.
وی تاکید کرد: کل استخدامی ها در بخش های دولتی واقعا پاسخگوی نیاز اشتغال جوانان جویای کار (11،3 درصد) از جمعیت فعال استان نیست بر این اساس باید با حمایت از بخش خصوصی زمینه اشتغالزایی در این بخش را فراهم کنیم.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان استفاده کردن از دریا برای پرورش ماهی در قفس، توسعه مزارع پرورش میگو، تولید و پرورش بلدرچین، شتر مرغ، دام و غیره را بخش کوچکی از ظرفیت های فراوان استان در جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی برشمرد.
**رتبه سوم سیستان و بلوچستان در جذب سرمایه گذاری های خارجی
جمشیدنژاد گفت: با توجه به اقدامات انجام شده، سیستان و بلوچستان رتبه سوم در جذب سرمایه گذاری های خارجی را در میان استان های کشور به خود اختصاص داده به طوری که تهران و اصفهان در این رتبه بندی بعد از آن قرار دارند.
وی افزود: نمونه این فعالیت ها سرمایه گذاری کره با مشارکت شرکت های داخلی برای تولید برق از انرژی باد در منطقه سیستان است.
وی تاکید کرد: ابراز علاقه سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای فعالیت اقتصادی در سیستان و بلوچستان، حرکت در مسیر توسعه استان را سرعت می بخشد.
به گزارش ایرنا فعالیت های اقتصادی با تکیه بر سرمایه گذاری خارجی و جذب سرمایه گذاران داخلی و اعطای امتیازات با عنوان فاکتور تشویقی برای علاقه مندان به فعالیت و سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان می تواند در کنار دیگر اقدامات زمینه کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغالزایی را فراهم کند.
سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومتر مربع و بیش از 2 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت ساکن در 19 شهرستان، پهناورترین استان کشور محسوب می شود.
3042** 6081
خبرنگار: محدثه حیدری گرجی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

اقتصاد

اشتغال

اشتغال موقت

جمعیت بیکار

سیستان بلوچستان استان اشتغال فعالیت جمعیت سرمایه اقتصادی آموزش اجتماعی تسهیلات میلیون افزود تعاون زمینه خارجی اعلام گذاری افراد ایجاد افزایش توسعه استفاده اقتصاد بیکاری داخلی نیروهای اتباع مشاغل میلیارد خانگی مختلف اختصاص دولتی جوانان اظهار عنوان بیشتر پروانه ادامه کارشناسان اجرای متخصص پروژه مهارتی فراهم اشتغالزایی پرداخت ارائه کارگران تولیدی بکارگیری منطقه گذشته تولید پرورش جهاندیده مدیرکل تاکید مراکز مستمر نفرساعت شرایط تربیت مشغول کارورزی خصوصی آموزشی ظرفیت شورای گذاران اشاره مقاومتی حمایت پیشبرد کشاورزی انتقال آموختگان دارای استاندار نیروی علاقه محسوب ایرنا گزارش واحدهای استخدامی همراه معادل اعتبار دانشگاهی سیاسی اداره بیکار صنعت نماینده اسلامی میرجاوه کورین گسترش تبدیل پاسخگوی صندوق استخدام صنایع جامعه اقدامات مهارت جمشیدنژاد جهانتیغی دهنده معاون منظور چابهار مجموعه مهمترین توجهی اعلامی انتشار بیگانه کارفرمایان مجموع ایرانی باشیم اولویت جلوگیری ویژگی تولیدات کیفیت محصولات مقایسه پهناورترین وسعتی خدمات قانون روستایی کارگروه گرفته عشایری ابراز مولفه برشمرد اختصاصی مطالعات فراگیر تجارت مرحله دریافت تحصیل کارورز برنامه تامین دارند تشویقی