برگزیده ها
اختصاص 120 هزار میلیارد ریال برای اشتغال روستاییان

مازندمجلس: خمین - ایرنا - معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: 120 هزار میلیارد ریال اعتبار به منظور توسعه اشتغال در روستاها و مناطق عشایرنشین اختصاص یافته است.

مازندمجلس: سید ابوالفضل رضوی روز چهارشنبه در نخستین جشنواره کارآفرینی و مشاغل زنان روستایی در خمین افزود: این میزان اعتبار با لایحه دو فوریتی دولت در سال گذشته و تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی بعد از گذشت 9 ماه اختصاص یافته است.
وی اظهار کرد: 60 میلیارد ریال از این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی با بدون سود و به همین میزان نیز از منابع بانک های عامل کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق توسعه کار آفرینی است.
وی اظهارکرد: این میزان تسهیلات ارزان قیمت با سود 6 درصد و برای مناطق مرزی با کارمزد چهار درصد برای اولین بار در طول دولت ها بعد از تاریخ انقلاب اسلامی در دولت دوازدهم به منظور رشد و شکوفایی اقتصاد ملی از نیمه آذر ماه پرداخت می شود.
رضوی بیان کرد: 45 درصد از این رقم معادل 50 هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی و 10 درصد به صنعت و معدن، 10 درصد در بخش گردشگری و بقیه برای شهرهای زیر 10 هزار نفر با هدف افزایش سرمایه در گردش تخصیص یافته است.
وی بیان کرد: میزان تسهیلات برای هر طرح از یک میلیارد تا 20 میلیارد ریال است و دارای یک سال تنفس و 6 ماه دوره مشارکت و در مجموع 18 ماه بازپرداختی ندارد.
رضوی گفت: زمان بازپرداخت این تسهیلات پنج تا 9 سال است و برای اخذ تسهیلات هیچ گونه محدودیت وثیقه بانکی وجود ندارد و وثیقه بانکی و ضمانت متنوع است.
وی تاکید کرد:بر اساس دستور رییس جمهوری بانک های عامل برای پرداخت تسهیلات باید آسان ترین روش را در نظر بگیرند و طلب کردن وثیقه شهری جایز نیست و سند مالکیت روستایی در محل اجرای طرح و یا ضمانت زنجیره ای و یا سفته به عنوان وثیقه بانکی نیز قابل قبول است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: سهم هر استان از این اعتبار بر اساس سه شاخص درآمد روستایی، جمعیت روستایی و تعداد بیکاران تعیین می شود.
وی سهم استان مرکزی از اعتبار مذکور را بیش از 2 هزار و 400 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: اگر مسئولان هر استانی در جذب اعتبارات فعال باشند سال آینده سهم هر استان افزایش می یابد.
رضوی با تاکید بر این که بانک ها باید تسهیلگر باشند، گفت: اگر روستاییان به حق خود نرسند باید در مدت یک ماه علت پرداخت نشدن تسهیلات را اعلام کنند و دستگاه های اجرایی نیز رسیدگی کنند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: با عزم راسخ دولت برای رسیدن به نرخ اقتصادی مطلوب و ریشه کن کردن بیکاری با تبعیت از فرامین رهبری همانگونه که بساط داعش برچیده شد باید ریشه فقر و بیکاری نیز خشک شود.
مشاور وزیر و مدیر کل توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی جهاد کشاورزی نیز در این همایش گفت: بازاریابی مهمترین مشکل تولید کنندگان خرد در بخش کشاورزی و زنان روستایی است.
فروغ السادات بنی هاشم افزود: دسترسی نداشتن به بازار ملی، منطقه ای و بین المللی برای عرضه محصولات تولیدی دغدغه تولید کنندگان خرد و زنان جامعه روستایی کشور است.
وی بیان کرد: از ظرفیت ها و توانمندی های تولید کنندگان و زنان روستایی استفاده نمی شود در حالی که استفاده از این مهم در افزایش درآمد خانوارهای روستایی، اشتغالزایی، کاهش مهاجرت و افزایش صادرات به طور مستقیم تاثیر گذار است.
وی با بیان اینکه آموزش راهبرد حل این مشکل است، ادامه داد: آموزش علمی ،تخصصی، فنی و کارآمد همراه با برنامه به بازاریابی کمک می کند به طوری که تولید کنندگان با آگاهی می توانند محصولات تولیدی را با بسته بندی مناسب و نشان تجاری به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند.
وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی در راستای آموزش زنان روستایی با اختصاص ردیف بودجه ای ملی گام های برداشته است.
هاشم نیا ادامه داد: برگزاری جشنواره های کارافرینی نیز تاثیر به سزایی در بازاریابی و معرفی توانمندی های زنان روستایی دارد.
وی تاکید کرد: در اکثر شهرها بازار محلی وجود دارد اما غرفه ای ویژه برای تشکل زنان به چشم نمی خورد تا زنان بتوانند محصولات تولیدی خود را در این بازارها عرضه کنند.
وی گفت: با وجودی که در اراک فروشگاه دائمی عرضه محصولات به عنوان مرکز رشد راه اندازی شده و در این فروشگاه غرفه برای زنان روستایی اختصاص یافته اما اطلاع رسانی در این زمینه از سوی رسانه ها کمرنگ است.
هاشم نیا راهکار دیگر برای افزایش تولید و اشتغال زنان روستایی را تسهیلات ارزان قیمت بیان کرد و افزود: بانک ها باید به سرمایه اجتماعی روستایی و تشکل های روستایی اعتماد کنند و در پرداخت تسهیلات نهایت همکاری را داشته باشند.
مدیر جهادکشاورزی خمین در حاشیه این جشنواره در گفت و گو با ایرنا گفت: نخستین جشنواره کارآفرینی و مشاغل زنان روستایی خمین در روستای کفسان خمین به مدت 2 روز برگزار می شود.
احمد رضا جعفری افزود: بازاریابی محصولات کشاورزی، معرفی پتانسیل روستایی برای کارآفرینی، حرکت مشاغل و صنایع به سمت روستا، احیای مشاغل فراموش شده روستایی، رونق صنایع دستی از اهداف این جشنواره است.
وی ادامه داد: این جشنواره فرصتی برای آشنایی و ارتباط زنان بازرگان کشور با دستاوردهای زنان روستایی و فروش این محصولات در داخل و خارج از کشور است.
وی اظهارکرد: نمایشگاه صنایع دستی و عرضه محصولات کشاورزی با 42 غرفه از استان های مرکزی، لرستان و همدان و کرمانشاه دایر شده که کارگاه های آموزشی، جشنواره غذا و طبخ آبزیان، اجرای بازی های بومی و محلی و برنامه های فرهنگی و هنری متنوع از برنامه های این جشنواره است.
جعفری بیان کرد: عرضه محصولات تولیدی در بخش کشاورزی و شرکت اقشار مختلف مردم در این جشنواره زمینه آشنایی با ظرفیت روستا و معرفی و فروش محصولات را فراهم می کند.
مدیرجهاد کشاورزی خمین افزود: با توجه به توان این شهرستان در تولید محصولات کشاورزی و باغی نظیر سیب، انگور، عسل، زعفران، لوبیا، سیب زمینی و پیاز برگزاری این جشنواره معرفی توانمندی ها و بازاریابی محصولات تولیدی را سبب می شود.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: بسترهای کارآفرینی در روستاهای این شهرستان فراهم است و حتی می توان از ظرفیت های سنتی منطقه ای برای زنان استفاده کرد چرا که بسیاری از شغل ها و فعالیت های زنان در نواحی مختلف براساس سنتی نظیر قالی بافی، جمع آوری گیاهان دارویی و ساخت داروهای محلی انجام می شود.
وی گفت: این فعالیت های سنتی که در قاموس رفتاری و اقتصادی خانواده ها جایگاهی طبیعی داشته اند به فراموشی سپرده شده اند یا بسیار محدود پیگیری می شوند و کارآفرینی به عنوان رویکردی جدید می تواند به بازسازی و بازآفرینی این مشاغل بپردازد.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای 105 هزار نفر جمعیت است که 52 درصد آن کشاورز هستند.
7277 /6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری

اقتصاد

توسعه روستایی

اشتغالزایی

خمین

روستایی کشاورز کشاورزی محصولات جشنواره تسهیلات توسعه میلیارد تولید بازاریابی کارآفرینی استان افزایش تولیدی افزود مشاغل پرداخت وثیقه اختصاص عنوان معرفی میزان اعتبار کنندگان جمهوری تاکید آموزش توانمندی ادامه مرکزی برنامه شهرستان استفاده فعالیت ظرفیت یافته بانکی صنایع باشند مناطق فروشگاه روستا آشنایی مختلف فراهم جعفری زمینه تاثیر برگزاری منطقه اشتغالزایی معاون اظهارکرد ارزان اقتصاد سرمایه صندوق اسلامی اشتغال روستاییان نخستین لایحه دارای ندارد درآمد جمعیت اقتصادی بیکاری ریاست محروم ضمانت متنوع اجرای بازار