برگزیده ها
بیشترین استقبال به دهه شصتی‌ها اختصاص دارد
مازندمجلس: بیشترین استقبال به دهه شصتی‌ها اختصاص دارد به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آئین اختتامیه هفتمین دوره جایزه ادبی یوسف عصر  چهارشنبه (اول آذرماه) با حضور امیرسرتیپ دوم حمیدرضا گرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس حسنی، رئیس سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش، سردار داوود عامری مشاور مدیرعامل بنیاد حفظ کارهای و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سرتیپ خرم طوسی، مشاور عالی فرمانده کل ارتش و جمعی و جمعی  از نویسندگان حوزه دفاع مقدس و حجت‌الاسلام، حمید‌رضا ارباب‌سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی ـ دینی  در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.  
 
مسعود امیر‌خانی، دبیر هفتمین دوره جایزه ادبی یوسف با گرامی‌داشت یاد شهید یوسف ملک‌شامران، امیر حسین فردی، دبیر نخستین دوره جایزه ادبی یوسف و فیروز زنوزی جلالی از داوران این رویداد فرهنگی گفت: تردیدی وجود ندارد که دگرگونی‌های بزرگ اجتماعی و تاریخی همچون جنگ بر ادبیات کشورها تاثیر می‌گذارد؛ ذوق‌های بشری جان می‌گیرند و از رهگذر این ذوق‌ورزی‌هاست که میراث مکتوب ملت‌ها آفریده می‌شود. نگاهی به گنجینه‌ ادبی کشورها نشان می‌دهد، بخش مهمی از بهترین آثار ادبی‌شان با موضوع جنگ است. این مساله در جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق و دفاع مقدس مردم ایران نیز مصداق دارد؛ آنقدر سوژه‌ها، گره‌ها، شخصیت‌ها، و حادثه‌های زیادی در این قطعه از تاریخ پرافتخارمان وجود دارد که می‌تواند قالب‌های ادبی را از خود سرشار سازد.
 
به گفته  دبیر هفتمین جایزه ادبی یوسف، تدبیر خردورزانه سازمان ادبیات و تاریخ دفاع‌مقدس در برپایی مجدد جایزه ادبی یوسف، این میراث ماندگار و موثر و جریان‌ساز، با فراخوان سراسری از آخرین روزهای اسفندماه 1395 کلید خورد که با استقبال کم‌نظیر نویسندگان سرتاسر کشور روبه‌رو شد. حاصل این استقبال، دریافت یک‌هزار و 25 اثر بود؛ استان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی، قم، همدان، اصفهان، فارس، زنجان، کرمانشاه و گیلان، بیشترین اثر را به دبیرخانه ارسال کردند. آثاری از شهرها و روستاهای مختلف حتی از روستای چالسرای ایلام دریافت کردیم؛ از نویسنده‌ای 76 ساله تا دانش‌آموزی 12 ساله؛ از تیمساری بازنشسته تا جانبازی که جنگ را از نزدیک لمس کرده بودند. متولدین دهه 60، متولدین سال‌های 50 و 70 و دهه چهلی‌ها و هشتادی‌ها به ترتیب بیشترین اقبال را در این دوره نشان دادند.
 
امیر‌خانی با تاکید بر ظرفیت دفاع مقدس برای آفرینش‌های ادبی ادامه داد: لازم است بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با یک برنامه‌ریزی مدوّن و بهره‌گیری از تجربیات سایر مراکز فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌های استانی خود، بتواند با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، جلسات نقد داستان، جلسات قصه‌خوانی به استفاده از این ظرفیت مبارک همّت گمارد.
 
این نویسنده در ادامه گفت: اما «تاثیرات جنگ بر زندگی غیرنظامیان خاصه در شهرهای دور از مناطق جنگی»، «نگاه ستایش‌انگیز به از جان‌گذشتگی شهدای جوان و نوجوان»، «توجه به اقشار و اصناف مختلف درگیر جنگ»، «توجه به برملاشدن ویژگی‌های درونی و پنهان انسان در موقعیت جنگ»، «انتظار»، «مشکلات خانواده شهدا»، «تنهایی رزمندگان پس از جنگ»، «مادران شهدا»، و «توجه به اقلیم روستایی» از پُربسامدترین مضامین و موضوعات داستان‌های این دوره بوده است. نکته حائز اهمیت، ضرورت تحقیق و مطالعه نویسندگان جوان است. با توجه به اینکه قاطبه شرکت‌کنندگان هیچ تجربه زیستی از دفاع مقدس ندارند، برای دریافت حقیقت این دفاع و یافتن سوژه‌ها، لازم است به مستندنگاری‌های ارزشمند این حوزه رجوع کنند..
 
امیرخانی افزود: در این دوره، بنا به تصمیم مسئولان بنیاد، موضوع دفاع از حریم اهل بیت‌(ع) به موضوعات جشنواره افزوده شد که آثار کمتری در قیاس با آثار مرتبط با دفاع‌مقدس نیز دریافت شد؛ اما آثار این جوزه از نظر کیفی و ارزش‌ ادبی آن‌چنان شاخص نبودند. امید است با انتشار خاطرات و آثار مستند رزمندگان حاضر در صحنه، در آینده شاهد آثار قابل اعتنایی در این عرصه باشیم. با همین موجودیت نیز. دو اثر قابل اعتنا در کتاب یوسف 7 منتشر می‌شود.
 
دبیر هفتمین دوره جایزه ادبی یوسف درباره فرآیند داوری این دوره ادامه داد: داوری آثار این دوره در سه مرحله صورت گرفت: در مرحله نخست، دو داور همه آثار را مطالعه کردند و اثار با ارزش ادبی بیشتر برای ورود به مرحله دوم انتخاب کردند که حاصل آن راهیابی 355 اثر به مرحله دوم بود. سه داور دیگر در مرحله دوم آثار را به‌دقت مطالعه کردند و حاصل انتخابشان، راهیابی 53 اثر به مرحله نهایی بود. دو داور جدید به همراه سه داور از دو مرحله قبل به همراه دبیر این 53 اثر را بررسی کردند و20 اثر برگزیده را انتخاب کردند.
 
امیرخانی تاکید کرد: جدا از فاکتور سلیقه، که از آن گریزی نیست، تلاش شد روند داوری و بررسی براساس معیارهایی روشن شاملِ «پرداختن عمومی داستان»، «لحن و زبان و نثر داستانی»، «طرح، شخصیت‌پردازی»، «پی‌رنگ»، «زاویه دید مناسب» و «پایبندی به آن تا پایان داستان»، «سوژه بکر»، «عنوان مناسب» و «پایان‌بندی قوی»، «شروع جذاب» و البته «درون‌مایة مبتنی بر ارزش‌های دفاع مقدس» و با تکیه بر نظرات و تجربیات صاحب‌نظران صورت گیرد.  همه  تلاش خود را به کار ببینیم تا انتخابی کم‌نقص صورت گیرد و شایستگان معرفی شوند گرچه نیک می‌دانیم کارمان خالی از نقص و ضعف نبوده است.
جایزه مرحله هفتمین دریافت فرهنگی نویسندگان داوری مطالعه ادامه ارزش‌های تاریخ ادبیات بنیاد داستان مشاور بیشترین استقبال موضوعات رزمندگان بررسی مناسب جلسات همراه راهیابی  امیرخانی مختلف موضوع میراث کشورها حجت‌الاسلام سوژه‌ها دفاع‌مقدس تجربیات ظرفیت تاکید متولدین استفاده