برگزیده ها
مازندمجلس: حسن رسولی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، امروز پنجشنبه (2 آذر) در مراسم کتابگردی با حضور در انتشارات کویر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: اقدامی که امروز اعضای شورای شهر به پیشنهاد احمد مسجدجامعی در قالب حضور و سرکشی به کتابفروشی‌ها و انتشاراتی‌ها انجام می‌دهند به‌عنوان اقدامی سمبلیک نشا‌ن‌دهنده وجود کم‌وکاستی‌های قابل توجه در حوزه نشر است. این کمبودها و کاستی‌ها مربوط به اقتصاد حوزه نشر و کاهش تقاضای عمومی نسبت به بازار نشر است و این آسیب به دلیل ناچیزبودن سرانه مطالعه در جامعه ایران و نیز ناچیز بودن سهم هزینه خرید کتاب در اقتصاد خانوار است.
 
این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: در دوره چهارم بنابر پیشنهاد احمد مسجدجامعی براساس توجه بیشتر به مطالعه، طرح کتابگردی مطرح شد که نسبتا اقدام خوبی است و در راستای کاهش میزان زیان‌دهی بنگاه‌های انتشاراتی انجام شده است. با این حال به نظر می‌رسد شورای پنجم علاوه بر انجام این اقدامات سمبلیک در شرایطی که با رأی مردم همسویی خوبی بین دولت و حوزه مدیریت شهری و برخی نمایندگان مجلس وجود دارد باید با گفت‌وگو با صاحب‌نظران این حوزه مشکلات بررسی شود و مشخص شود که چه اقدامی می‌توان انجام داد تا کمتر شاهد نشر اخبار به‌تعطیلی کشیده‌شدن کتابفروشی‌ها و ورشکسته‌شدن انتشاراتی‌ها باشیم.
 
رسولی افزود:‌ هنوز به طور مشخص در این مورد به راه‌حلی نرسیده‌ایم و باید تلاش کنیم در ماه‌های آینده ابتدا این موضوع توسط کمیسیون فرهنگی شورای شهر و سپس در صحن علنی مطرح شود و به‌ راهکارهای عملی تقویت‌کننده اقتصاد حوزه نشر برسیم.
 
عمق تهدید حوزه نشر و فرهنگ عمومی کشور بیشتر از حوزه اقتصادی است
وی درباره کاهش تقاضا در حوزه نشر نیز گفت: با توجه به توسعه روزافزون فضاهای دیجیتالی عمق تهدید نسبت به این حوزه بسیار بیشتر از حوزه اقتصادی است و این مساله هم فرهنگ عمومی کشور و هم آینده کشور را مورد تهدید قرار داده است. با اینکه امروزه با توسعه رسانه‌های مجازی میزان تولید، انتقال و توزیع داده‌ها و بعضا اطلاعات با سرعت بسیار بالا عمدتا با عمق کیفی بسیار کم بخشی از تقاضای علاقه‌مندان به حوزه مطالعه را پاسخ می‌دهد اما تداوم این وضعیت در میان‌مدت و درازمدت به سطحی‌نگری فرهنگ عمومی نسل‌های آینده ما منجر می‌شود که حوصله خرید و مطالعه کتاب که عمقی‌ترین و ماندگارترین رسانه علمی، فرهنگی و آموزشی است را ندارند و این مساله باید تقویت شود.
 
رسولی همچینن گفت: از سویی با توسعه فضای مجازی به‌نظر می‌رسد گرایش جامعه مخصوصا نسل جدید به مطالعه متون کوتاه و نوعا فاقد اصالت در مقایسه با کتاب سهم بسیار ناچیزی در افزایش فضای علمی و فرهنگی جامعه دارد و  تهدیدی است که متوجه صنعت نشر ایران است و این دو موضوع هم در صنف و هم در سایر نهادهای مدنی که دغدغه توسعه کتابخوانی دارند و هم در شورای شهر باید مورد بررسی قرار گیرد.
 
 
شورای مطالعه بسیار توسعه عمومی اقتصاد آینده فرهنگی فرهنگ جامعه تهدید بیشتر اقدامی گفت‌وگو موضوع پیشنهاد کتابگردی اقتصادی مجازی مساله انتشارات امروز  رسولی بررسی رسولی تقاضای سمبلیک انتشاراتی‌ها بنگاه‌های مسجدجامعی می‌رسد میزان کمیسیون کتابفروشی‌ها