برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ایجاد گسیختگی طولی ۴ کیلومتری و در پهنای بیش از یک کیلومتر در سطح زمینِ استان کرمانشاه در اثر زلزله سرپل ذهاب خبر داد.

مازندمجلس:علی بیت‌اللهی در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه زلزله سترگ و کم سابقه در سوی غربی استان کرمانشاه، نزدیک نوار مرزی با کشور عراق، از زوایای مختلفی قابل تحلیل و ارزیابی است گفت: مشاهدات گروه زلزله و ژئوتکنیک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از گسیختگی نادر و طویل و عریضی در پی وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری در اطراف و مرکز محل وقوع زلزله خبر می دهد. میزان جابجایی قائم طرفین گسیختگی در برخی از نقاط به بیش از ۳ متر بالغ می شود. طول گسیختگی برداشت شده حدود ۴ کیلومتر و پهنای زون گسیختگی که به صورت خطوط کم و بیش موازی و طویل است بیش از یک کیلومتر ثبت شده است.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اینگونه گسیختگی های خاک و لغزش سطحی در زمین در زلزله های پیشین ایران نادر است ادامه داد: بدیهی است که این گسیختگی ها در اثر جنبش نیرومند زمین پدید آمده که نمود آن در سطح زمین و در لایه های سطحی بصورت گسیختگی های کششی و کنده شدن سطح زمین و جابجایی و پرتاب سنگ ها است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: منطقه وقوع زلزله اخیر در استان کرمانشاه، یکی از عمده ترین کانون های رهایی تنش تکنونیکی منطقه در زلزله ۷.۳ ریشتری سرپل ذهاب بوده و در این منطقه علاوه بر گسیختگی های خاک، از جا در آمدن سنگ ها، کنده شدن و متلاشی شدن زمین شاهد گسیختگی هایی نیز هستیم که حالت رانش زمین را متصور می سازند. همچنین امتداد طویل گسیختگی و انطباق آن با پخش شدگی پس لرزه ها و جهت گسله های شناخته شده منطقه نشان می دهد که گسل مسبب زلزله نیز در همین راستا، جابجایی عمده داشته و بیشترین اثرات جنبش زمین نیز در این مناطق رخ داده است.

گسیختگی زلزله منطقه شهرسازی جابجایی تحقیقات اینکه کیلومتر استان ریشتری کرمانشاه