برگزیده ها
مازندمجلس:محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در بازدید از کتابفروشی نشر چشمه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: متاسفانه شهرداری با مشکلات بودجه‌ای و مالی مواجه است اما در کل باید بگویم که شهرداری کارش کتابفروشی، اجرای تئاتر و ... نیست. ما باید تسهیل‌گر باشیم و نقش حمایتی داشته باشیم. در حال حاضر خودمان 108 کتابخانه داریم و واحدهایی که در آن کتابخانه وجود دارد. اما بودجه‌ای برای خرید کتاب وجود ندارد. کتابخانه‌ها تبدیل به قرائت‌خانه شده است و متاسفانه مردم استقبال زیادی از کتابخانه‌های عمومی نمی‌کنند چون کتابخانه‌ها کتابخانه‌های به‌روز و مورد علاقه مردم ندارند.
 
این مقام مسئول افزود: در این شرایط باید با ناشران و دست‌اندرکاران این حوزه صحبت کنیم. حرف‌هایشان را بشنویم و مشکلاتشان را بررسی کنیم و با همفکری هم و با توجه به منابع موجود درباره سیاست‌های و هزینه‌هایی که باید انجام شود برنامه‌ریزی کنیم.
 
وی در ادامه به بخشنامه‌ای که برای خرید کتاب از بعضی انتشاراتی‌ها صادر شده اشاره کرد و گفت: این کار اصلا صحیح نیست همه کتاب‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته‌اند و ما به‌عنوان یک مقام مسئول حق نداریم یک شاخص و ممیز دیگر هم در مرحله فروش کتاب تعیین کنیم. اگر در این حوزه تغییر رویکرد ایجاد شود قطعا سودآور خواهد بود چرا که در همه دنیا حوزه کتاب و نشر درآمدزایی دارد باید ببینیم چرا کتابفروشی‌های ما زیان می‌دهند و برای این کار نیاز به تغییر رویکرد داریم که باید توسط صنف، مردم، دولت و کتابفروشی‌ها انجام شود.
 
حق‌شناس در ادامه بیان کرد: یکی از راه‌های تقویت این حوزه توجه به NGOها و تقویت آنهاست اگر بتوانیم منافع کل کار را در دستور کار قرار دهیم می‌توانیم موفق شویم.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تشکر از حرکت کتابگردی که توسط آقای مسجدجامعی اعلام شده است اظهار امیدواری کرد: این حرکت تبدیل به کار نمایشی نشود و تبدیل به یک کار فرهنگی شود تا بتوانیم شاهد تاثیرات خوبش در جامعه باشیم.
 
محمدجواد حق‌شناس در ادامه بعد از بازدید از نشر چشمه به کتابفروشی نشر نی، نشر شاهنامه و نشر ثالث رفت و در آنجا با ناشران و کتابفروشان دیدار و گفت‌وگو کرد
فرهنگی باشیم تبدیل ادامه کتابفروشی گفت‌وگو حق‌شناس مسئول کتابخانه‌های کتابخانه‌ها داریم ناشران تغییر بتوانیم تقویت رویکرد کتابخانه بودجه‌ای شورای اجتماعی کمیسیون ایبنا تهران بازدید شهرداری متاسفانه محمدجواد کتابگردی