برگزیده ها

مازندمجلس: ولیعهد سعودی گفت که بازداشت شدگان به اتهام فساد در این کشور، آشتی را به محاکمه ترجیح دادند.

مازندمجلس: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز تصریح کرد: همه کسانی که در این کشور به اتهام فساد بازداشت شده‌اند، حل و فصل دوستانه با دولت را به جای ارجاعشان به دادگاه، ترجیح می‌دهند.
به گزارش نامه نیوز بن سلمان افزود: نتایج تحقیقات به همه بازداشت شدگان ارائه شده است. ما دو پیشنهاد را با آن‌ها مطرح کردیم. پیشنهاد اول این بود که این تحقیقات به محاکم قضایی ارجاع و پرونده‌های جنایی برای آن‌ها تشکیل شود و پیشنهاد دوم این بود که آن‌ها وارد حل و فصل دوستانه با دولت شوند و جالب این است که 95 درصد از متهمان، گزینه دوم را ترجیح دادند.
محمد بن سلمان که گفت حدود یک درصد از بازداشت شدگان توانستند بی‌گناهی خود را ثبات کند و بازجویی و تحت پیگرد قرار دادن آن‌ها متوقف شد و حدود 4 درصد هم گفتند که آن‌ها تخلفی را مرتکب نشده‌اند و برای دفاع، از وکلای خود کمک می‌گیرند.
اظهارات بن سلمان در حالی مطرح شده است که خبرنگار روزنامه فایننشال تایمز در دبی هفته گذشته گفت که مسئولان سعودی سرگرم گفت‌وگو با شاهزادگان، وزیران سابق و تاجران بازداشت شده هستند و محور این گفت وگو ها بر واگذاری بخش قابل ملاحظه‌ای از ثروت آنان به دولت در ازای آزادی متمرکز است.
عربستان سعودی اوایل ماه نوامبر جاری از تشکیل کمیته‌‌ای عالی برای مبارزه با فساد به ریاست محمد بن سلمان ولیعهد این کشور خبر داد.
تاکنون تعداد زیادی از شاهزادگان، وزرای کنونی و وزرای سابق و تجار عربستانی به اتهام فساد و پولشویی بازداشت شده‌اند.
شاخص‌ترین فرد بازداشت‌شده ولید بن‌طلال است که بزرگ‌ترین امپراطوری اقتصادی جهان را مدیریت می‌کند. ثروت این شاهزاده 18 میلیارد و 700 میلیون دلار برآورد شده است. وی سهام‌دار عمده در شرکت‌هایی نظیر اپل و گروه بانکی سیتی‌بانک آمریکاست.
این در حالی است که بانک‌های عربستان حساب بیش از 1200 تن از اشخاص و شرکت‌های سعودی را در راستای آنچه مبارزه با فساد اعلام شده است، مسدود کرده‌اند.
سلمان بازداشت آن‌ها پیشنهاد سعودی عربستان ترجیح شدگان وزرای تشکیل شاهزادگان مبارزه تحقیقات اتهام ولیعهد دادند گفت‌وگو روزنامه شده‌اند تایمز دوستانه