برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس جمهور ترکیه ضمن رد نکردن وجود تماس‌های غیرمستقیم میان آنکارا و دمشق، از توافق درباره انتخابات شفاف در سوریه طی نشست سوچی خبر داد.

مازندمجلس: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز گذشته (پنجشنبه) گفت با ایران و روسیه توافق کرده‌اند که از سوریه‌ای جدید و متحد با یک قانون اساسی جدید که در آن انتخابات آزاد و شفاف تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود، حمایت کنند.
به گزارش نامه نیوز اردوغان طی پرواز بازگشت از نشست «سوچی» به خبرنگاران گفت تمرکز نشست روی تشکیل منشور جدیدی برای سوریه، حفظ تمامیت ارضی این کشور و برگزاری هرچه سریعتر انتخابات عادلانه و آزاد بود.
به نوشته وبگاه روزنامه «دیلی صاباح» وی با بیان اینکه وزیران خارجه سه کشور (ایران، روسیه و ترکیه) به زودی برای سازمان‌دهی نشست کنگره مردمی سوریه در سوچی در روز چهارشنبه هفته بعد، دیدار خواهند کرد گفت رؤسای ستادکل ارتش‌های سه کشور و مقامات امنیتی-اطلاعاتی نیز در صورت نیاز، به این مباحثات کمک خواهند کرد.
رئیس جمهور ترکیه درباره این کنگره توضیح داد: تمام گروه‌های تشکیل دهنده جمعیت سوریه دعوت خواهند شد اما نظر آنکارا هنوز این است که حزب کُردی اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) که تروریستی هستند نباید در این نشست حاضر شوند.
اردوغان ادامه داد: زمانی که ایران، ترکیه و روسیه مشغول مباحثه برای بازگرداندن صلح به سوریه هستند، آمریکا به استقرار سلاح‌های سنگین از جمله خودروهای زرهی و تانک در این کشور ادامه داده و آنها را به ی.پ.گ می‌دهند.
وی با بیان اینکه احتمالا طی روزهای آینده تلفنی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در این باره صحبت کند، گفت: «بگذارید ببینیم چه پاسخی درباره این اقداماتشان دارند. در هامبورگ گفتند زمانی که داعش شکست بخورد، این سلاح‌ها را جمع می‌کنند. آیا چنین کاری کردند؟ اکنون صحبت‌هایی درباره تاسیس پایگاه جدید آمریکا در رقه به گوش می‌رسد. این چهاردهمین پایگاه آنها (در سوریه) است. 5 یا 6 عدد از آنها پایگاه هوایی هستند.»
رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه ایران و روسیه از موضع این کشور درباره لزوم حضور نداشتن پ.ی.د در فرایند صلح سوریه آگاه هستند، افزود: نیروهای دموکراتیک سوریه (س.د.ف) نیز که ابزار آمریکا در منطقه هستند نباید به کنگره دعوت شوند.»
اردوغان با درخواست از ایران و روسیه برای همراهی با ترکیه علیه شبه‌نظامیان کُرد سوری، گفت: «نیازی نیست این حمایت حتما نظامی باشد، بلکه می‌تواند دیپلماتیک باشد.»
وی با بیان اینکه حتی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نیز با حضور پ.ی.د در فرایند صلح مخالف است، مذاکرات غیرمستقیم میان آنکارا و دمشق را رد نکرده و گفت در سیاست نباید همه پل‌های پشت سر را خراب کرد.
رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: برخی کارهای اعتمادساز که در جریان نشست سوچی مطرح شد شامل پاکسازی میدان‌های مین، آزادی زندانیان سیاسی و دادن مجوز دسترسی کمک‌های بشردوستانه به تمام مناطق تحت محاصره می‌باشد.
اردوغان در پاسخ به سوالی درخصوص تعیین ضرب‌الاجل برای صلح در سوریه، گفت چنین چیزی غیرممکن است اما وضعیت فعلی اقدامات از سوی تمام طرف‌ها، غیرقابل قبول است و اگر آمریکا بخواهد زمانی به این فرایند بپیوندد، سه دولت ضامن (ایران، روسیه و ترکیه) درباره آن تصمیم‌گیری خواهند کرد.
وی همچنین خبر داد نشست بعدی میان رؤسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه، احتمالا در استانبول، آنکارا یا تهران انجام خواهد شد.
سوریه ترکیه جمهور روسیه اردوغان درباره آمریکا اینکه خواهند آنکارا ادامه زمانی پایگاه کنگره فرایند نباید احتمالا دیدار دموکراتیک حمایت رؤسای انتخابات تشکیل