برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر نفت عربستان بیش از نیم قرن با بر زبان آوردن چند کلمه قادر بود بازار نفت را تکان دهد، اما اکنون این نقش به روسیه و شخص ولادیمیر پوتین رسیده است.

مازندمجلس: برای مدت بیش از نیم قرن، وزیر نفت عربستان با بر زبان آوردن چند کلمه در مورد تصمیم احتمالی اوپک در نشست بعدی این سازمان قادر بود بازارها را تکان دهد و میلیون ها و یا حتی میلیاردها دلار سود عاید حلقه درونی این سازمان کند.
به گزارش نامه نیوز اما دیگر اوضاع بر این منوال نیست. هرچند نشست های اوپک همچنان بر قیمت نفت تاثیر گذار است، اما اکنون این دیگر صدای وزیر نفت عربستان نیست که بیشترین تاثیر را بر بازار دارد، بلکه موضع یک تولید کننده غیر عضو اوپک یعنی روسیه و به ویژه شخص ولادیمیر پوتین است که چنین تاثیری یافته است.
از زمان توافق تولید کنندگان غیر عضو اوپک به رهبری روسیه با اوپک برای همراهی در زمینه کاهش تولید که سال گذشته اتفاق افتاد، پوتین به عنوان تاثیرگذارترین بازیگر در میان این گروه از تولید کنندگان ظهور کرده است. به گفته یک مقام عالی رتبه اوپک که نخواسته نامش فاش شود، اکنون این رهبر روسیه است که «حرف آخر را می زند.»
افزایش نفوذ روسیه در درون اوپک نشان دهنده سیاست خارجی کرملین با هدف مقابله با نفوذ آمریکا در سراسر جهان از طریق به کار گیری مجموعه ای از اهرم های اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و اطلاعاتی است. این استراتژی که ثروت های طبیعی گسترده روسیه نیز آن را تقویت کرده، ظاهرا در حال به ثمر نشستن است.
هلیما کرافت، تحلیلگر موسسه آر بی سی کپیتال مارکتس در نیویورک در این باره گفت :«پوتین اکنون سزار انرژی جهان است.»
میزان نفوذ موضع پوتین در نشست 30 نوامبر، که در جریان آن اوپک در مورد تمدید توافق کاهش تولید تصمیم گیری خواهد کرد، بیشتر از گذشته خود را نشان خواهد داد. مشارکت کنندگان اوپکی و غیر اوپکی توافق کاهش تولید 60 درصد از نفت جهان را تولید می کنند.
ماه گذشته در روز قبل از نخستین دیدار پوتین با پادشاه عربستان، اظهارات رئیس جمهوری روسیه مبنی بر تمدید توافق کاهش تولید تا پایان سال آینده میلادی قیمت نفت شاهد افزایش بود. این اظهارات پوتین موجب به راه افتادن موج جدیدی از تحرکات دیپلماتیک از سوی تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید شد.
اما بعد از این سخنان، کرملین سیگنال های ضد و نقیضی در مورد تمدید توافق کاهش تولید ارسال کرده است. مسکو از یک طرف تلاش کرده تا شرکت های بزرگ نفتی روسیه نظیر روسنفت و لوک اویل را آرام کند و از سوی دیگر سعی نموده تا نگذارد قیمت نفت به اندازه ای بالا برود که موجب افزایش تولید نفت شیل در آمریکا شود.
پوتین همچنین دلیل دیگری برای بی میلی نسبت به رشد بیش از حد قیمت نفت دارد. روسیه هم اکنون در حال منتفع شدن از کاهش ارزش روبل است که موجب انتفاع صادر کنندگان و کاهش وابستگی این کشور به قراردادهای انرژی جهت تامین هزینه های دولت می شود.
کاهش تولید نفت برای روسیه به نحو فزاینده ای دردناک شده است. با توجه به اینکه قمیت نفت برنت هم اکنون حدود 63 دلار است که تقریبا 30 درصد بالاتر از یک سال قبل است، تولید کنندگان روس تمایل زیادی به افزایش تولید دارند.
این در حالی است که عربستان به شدت مایل به تمدید توافق کاهش تولید و افزایش مجدد قیمت هاست. بر اساس برخی برآوردها، عربستان برای برقراری توازن در هزینه های بودجه ای خود، به ارقامی بالاتر از ارقام مطلوب برای ایران و روسیه احتیاج دارد.
تولید اوپک روسیه پوتین توافق کنندگان افزایش عربستان تمدید اکنون گذشته اظهارات هزینه بالاتر پادشاه اوپکی تصمیم کرملین آمریکا دیپلماتیک انرژی تاثیر