برگزیده ها

مازندمجلس: محمد غروی در مورد الزام احزاب کشور به رعایت قانون می‌گوید: سوال این است که آیا افرادی که خود اعتبار دارند و در رابطه با مسائل سیاسی اظهارنظر می کنند و موضع می‌گیرند باید بروند مجوز بگیرند؟ این دلیل است که چون موضع گیری سیاسی می کنند باید حزب باشند؟ نه چنین چیزی نیست.

مازندمجلس: محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم  درباره قانون جدید احزاب و الزام احزاب کشور به رعایت چارچوب این قانون با بیان اینکه نمی داند که درخواستی از وزارت کشور برای رعایت این چارچوب به مجمع آمده یا نه می گوید که جامعه مدرسین هم خود را یک حزب نمی بیند، تشکل هست اما تشکلی که خود را به عنوان یک حزب تلقی کند نیست. حزب اختصاص به یک جریان و گروه دارد؛ نه این یک تشکل روحانی است که هم مقبول حضرت امام (ره) هم مقام معظم رهبری و هم مراجع بوده است.

او در ادامه توضیح می دهد که گاهی اوقات اصولگراها احترام خاصی قائل هستند و در نتیجه به عنوان شیخوخیت انتظاری از حضرات داشته باشند و آنها هم پاسخی می دهند اما اینکه یک جریانی باشند که در عرض جریان اصولگرا حرکت کنند اصلا چنین چیزی نیست و من این تلقی را ندارم.

احزاب را ملزم به رعایت چارچوب قانونی زیرمجموعه قانون احزاب کرده اند. جامعه مدرسین حوزه علیمه قم هم خود را ملزم به رعایت این قانون می داند یا فراتر از این قانون خود را تصور می کند؟

جامعه مدرسین حزب نیست یک تشکل اصیل است که پیوست انقلاب بوده است؛ یعنی سابقه آن به سال 41 و 42 برمی گردد. اعتبار آن هم اعتباری نیست که کسی به او داده باشد یا اینکه نیاز داشته باشد که کسی به او اعتبار بدهد؛ نه کسی داده نه نیاز دارد که کسی این اعتبار را به او بدهد. یک تشکل روحانی است که در مسائل کلی که وظیفه ببیند حتما اظهارنظر می کند و نظرهای خود را می دهد. طبیعتا نباید آن را به عنوان یک حزب تلقی کرد. جامعه مدرسین هم خود را یک حزب نمی بیند، تشکل هست اما تشکلی که خود را به عنوان یک حزب تلقی کند نیست. به یک معنا صرف نظر از اینکه ما عضو جامعه هستیم اما این تشکل فوق حزب است. حزب اختصاص به یک جریان و گروه دارد؛ نه این یک تشکل روحانی است که هم مقبول حضرت امام (ره) هم مقام معظم رهبری و هم مراجع بوده است. البته ممکن است در پاره ای از موارد خود این حضرات هم اشکالی به مسئله داشته باشند؛ چون هر تشکیلاتی ممکن است نقاط ضعفی داشته باشد و نقاط قوت آن هم دیده می شود. اما به هر حال یک تشکل اینچنینی است.

 کمیسیون ماده 10 و وزارت کشور درخواستی نداشته که خودتان را با قانون جدید احزاب تطبیق دهید؟

نمی دانم. من این موضوعات را خبر ندارم. اما مواضعی را که از حضرات در جامعه مدرسین از گذشته می دانستم همین است که گفتم. اینکه از وزارت کشور درخواستی آمده باشد یا نه من اطلاعی ندارم. به فرض هم که باشد همان طور که گفتم اینکه به عنوان یک حزب تلقی شود هرگز نیست.

شما می گویید که جامعه مدرسین به جریان خاصی وابسته نیستند؟

نخیر فوق جریان و جریانات هستند، باید هم اینطوری باشد.

اینکه مواضع اصولگرایی دارند و از اصولگرایان حمایت می کنند چطور ارزیابی می شود؟

آن به این دلیل است که گاهی اوقات اصولگراها احترام خاصی قائل هستند و در نتیجه ممکن است به عنوان شیخوخیت انتظاری از حضرات داشته باشند و آنها هم پاسخی می دهند اما اینکه یک جریانی باشند که در عرض جریان اصولگرا حرکت کنند اصلا چنین چیزی نیست و من این تلقی را ندارم.

به هر حال نه تنها جامعه مدرسین بلکه تشکل های دیگری از این دست هم هستند که فعالیت سیاسی دارند و فعالیت انتخاباتی دارند و در زمان های انتخاباتی از کاندیدای خاصی اعلام حمایت می کنند. به هر حال در چارچوب مسائل سیاسی فعالیت می کنند و این تصور وجود دارد به همین دلیل باید زیرمجموعه احزاب تعریف شوند؟

سوال این است که آیا افرادی که خود اعتبار دارند و در رابطه با مسائل سیاسی اظهارنظر می کنند و موضع می گیرند باید بروند مجوز بگیرند؟ این دلیل است که چون موضع گیری سیاسی می کنند باید حزب باشند؟ نه چنین چیزی نیست. به هر حال شما پرسیدید و من پاسخ دادم حالا ممکن است که شما یا قانون نویس این موضوع را قبول کند یا نه. اما اصل موضوع همین است. این موضوع را من از ابتدا مطرح کردم و اگر به آن دقت می کردید موضوع حل می شد؛ همان طور که گفتم اعتبار این تشکیلات اعتباری نیست که کسی به آن داده باشد که حالا ثبتش کند، این تشکل با انقلاب و پیوست انقلاب بوده و هست و ادامه دارد. این طور نیست که در کنار یا زیرمجموعه جریان و تشکیلات قرار گیرد.

خب موضوع بر سر این است که اگر  هممجوز داشته باشد زیرمجموعه تشکل یا جریانی قرار نمی گیرد، این تصمیم صرفا به دلیل ساماندهی احزاب گرفته می‌شود.
شما می‌گویید احزاب، اما این تشکل حزب نیست قبلا هم گفتم.

منبع : اعتماد آنلاین
جامعه مدرسین احزاب قانون اینکه جریان عنوان اعتبار موضوع سیاسی دارند زیرمجموعه ندارم رعایت باشند چارچوب حضرات مسائل انقلاب جریانی روحانی درخواستی وزارت تشکیلات فعالیت اعتباری انتخاباتی اصولگرا پاسخی حمایت پیوست اظهارنظر ادامه دارد؛ مقبول اختصاص تشکلی هستیم علیمه رهبری مراجع نتیجه شیخوخیت احترام اصولگراها اوقات انتظاری