برگزیده ها
ناصری: شورای نگهبان وارد مذاکره با اصلاح‌طلبان نمی‌شود

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات می گوید: هیچ وقت نمی توانید تصویری که از فردی به نام بهزاد نبوی یا رضای خاتمی دارید را به عارف تعمیم دهید.

مازندمجلس:فائزه عباسی: دو راهی ائتلاف و استقلال برسر راه اصلاح طلبان برای انتخابات 98 قراردارد؛ از یک سو نگران رد صلاحیت ها هستند و از سوی دیگر اگر بخواهند بااصولگرایان متحد شوند شاید همان اتفاقات و عهدشکنی برخی اعضای راه یافته با اسم لیست امید به مجلس را باز هم تجربه کنند.

حالا این اما واگرها موجب شده است تا ایده مذاکره با شورای نگهبان در اردوگاه اصلاح طلبی قوتبگیرد و حتی گاهی دایره مذاکره به علما و مراجع و حتی سپاه هم می رسد موضوعی که زمانی از سوی مرتضیحاجی مطرح شد و« رمضان شریف» سخنگوی سپاه از آن استقبال کرد.

عبدالله ناصری ازفعالان سیاسی اصلاح طلب نیز هرچند باب مذاکره با شورای نگهبان را ایده خوبی میداند و معتقد است حتی اگر اصلاح طلبان مستقیما با شورای نگهبان وارد گفت و گونشدند باید این امر را از طریق اصولگرایان عقلانی به پیش ببرند اما نهایتا می‌گویدبه تغییر رویکرد شورای نگهبان خوش‌بین نیستم.

ناصری در مورد عملکرد اصلاح طلبان درمجلس نیز معتقد است فراکسیون امید در قالب تشکیلات عمل نمی کند و معتقد است نمیتوان تصوری را که از بهزاد نبوی،رضا خاتمی و تاجزاده داریم به عارف تعمیم دهیم. وقتیصحبت از رای اعتماد به وزرا به میان آمد حرف‌هایش را به سمت رای به وزیر علوم بردو پرده از ایراداتی برداشت که زمانی در دولت دوم احمدی‌نژاد آن هم به دست کامراندانشجو رخ داد؛ خوش خدمتی هایی که دامن غلامی را گرفت.  آنچه در ادامه می خوانید مشروح این گفت‌و گواست:  

مدت هاست که انتقادی به عملکرد شورای عالی سیاستگذاری مطرح می شود، خصوصا بعد از دو انتخابات اخیر و مدل بستن لیست ها،  حجم انتقادات بیشتر هم شد، تا کنون چه آسیب شناسی در این رابطه  شده است؟

انتخابات  ۹۲ وقتی به پایان رسید در اولین جلسه شورای مشورتی، بعد از پیروزی آقای روحانی استدلال ها بر این بود که ماموریت شورا تمام شده است؛ در عرض چند روز آنچنان موج تقاضا از سوی احزاب و شخصیت های ملی و محلی و حتی سیاستمداران در عرصه کشور از آقای خاتمی شد که این روند ساختاری را دنبال کنید؛ در پی این درخواست ها  بلافاصله سازو کارها تغییر کرد و جلسات ادامه داده شد که رسید به شورای عالی سیاست گذاری.یعنی همان شورایی که دو انتخابات موفقیت آمیز را هم برگزار کرد.

ناگفته نماند عملا ماموریت شورای عالی سیاست گذاری  برای انتخابات است و بیشتر از آن نبود  لذا با این دو انتخابات و تجربه ای که صورت گرفت برخی انتقادات و اشکالاتی مطرح و مورد توجه قرار گرفت و یک کارگروهی نیز تشکیل شد تا مشکلات را بررسی کند و نتیجه جمع بندی نهایی به آقای خاتمی هم ارائه شده است که احتمالا در شورای مشورتی به عنوان یک نهاد بالادستی یا در خود شورای عالی سیاست گذاری مورد بحث قرار می گیرد تا اشکالاتی که در دو لیست انتخابات مجلس و شوراهای شهر پیش آمد مرتفع شود به این امید که در انتخابات ۹۸ این ایرادات تکرار نشود.

چندی پیش شورای عالی سیاست گذاری جبهه شدنش رااعلام کرد  چقدر این حرکت می تواند درآینده سیاسی جریان اصلاحات موثر باشد؟

تجربه نشان داده است تحزب نهاد پر رونقی نیست ومورد استفاده جامعه مدنی قرار نمی گیرد و حاکمیت هم چندان توجهی به آن نشان نمیدهد لذا کار جبهه ای بهتر جواب می دهد، این مسئله از انتخابات ۹۲  نیز بیشتر خود را نشان داد طبیعی است اصلاح طلبان هم تلاش دارند این جبههرا تقویت کنند.

اصلاح طلبان حتما تا زمانی که نامزدی برای ارائه یک لیست قابل دفاع نداشته باشند از اصولگرایان منطقی استفاده می کنند حتی اگر اصولگرایان نهایتا مسیر اصولگرایی خود را بروند؛ البته این را هم بگویم اصلاح طلبان شدیدا از این موضوع حمایت می کنند که اصولگرایان هویت تاریخی خود را از دست ندهند و در یک چارچوب و یک مدار اخلاقی با اصلاح طلبان رقابت و حتی تعامل کنند؛

بعد از انتخابات 94 یکسری با لیست امید و حمایت اصلاح طلبان به مجلس آمدند اما راهشان جدا شد و همین مسئله موجب شد که امروز تفکر اصلاح طلبی خیلی در مجلس بروز و ظهوری نداشته باشد؛ بحث نظارت شورای عالی و جبهه اصلاحات نسبت به رویکرد اعضای لیست کجا قرار دارد؟

ببینید نماینده که نماینده شد دیگر خودش است وجمع‌بندی خودش؛ بله من تایید می کنم برخی از این فرصت استفاده کردند و به مجلسآمدند و  بعد خرجشان راجدا کردند اما الزاما به لحاظ قانونی شورای عالی سیاست گذاری نمی تواند تکلیفی راتعیین کند. مضاف بر اینکه در این میان فراکسیون امیدی شکل گرفت از دل نمایندگان اصلاح طلب تشکیل شد و این فراکسیونهم کار خود را پیش گرفته است، که البته باز هم باید تاکید کرد این فراکسیون هم حزب نیست که مصوبه ای را از سر بگذارند تا همهبه آن پایبند باشند لذا در رای اعتماد به وزرا هم دیده شد که برخی نمایندگان فراکسیونی عمل نکردند و به طور مشخص درمورد غلامی برخی رای مثبت دادند وبرخی رای منفی دادند و این یک خلا جدی فرهنگی- آموزشی در حوزهتحزب است.

حتی برخی افراد مدعی هم، کمتر می پذیرند تابع کار جمعی وتشکیلاتی باشند؛  تعارف را باید کنار گذاشتبرخی چهره ها که با پرچم اصلاح طلبی و حتی در میان اصولگرایان با پرچم اصولگرایی به مجلس آمده باشند بلاخره می خواهند آینده اجتماعی خود را حفظ کنند؛ مجلس و شورا هم انقدرجاذبه دارد که اگر افراد مسائل را برای خود حل نکرده باشند حتما دچار مشکل خواهندشد.

یعنی شما معتقدید وقتی یک لیستی با حمایت یکجریانی به مجلس یا شورای شهر می رود بعد از انتخابات هیچ پاسخگویی و مسوولیتی دربرابر آن ندارد؟

ببیند ما باید بدانیم تحزب نه تنها به صورت مدرن و توسعه یافته بلکه  حتی شکل میانه ای هم در ایران پیدانکرده است بنابراین مردم ما باید این را بدانند که اگر ساختار حزبی توسعه یافته ایداشته باشیم قطعا این مشکلات پیش نمی آید همانطور که در مجلس ششم دیده شد هموارهنمایندگان مجلس در ساختار حزبی خود عمل می کردند و اگر تصمیم جمعی می گرفتند کهبرای مثال  به یک وزیر رای ندهند یا بهشیوه عکس عمل کنند دقیقا بر اساس ان تصمیم جمعی حرکت می کردند.

این به ان دلیل بود که احزابی تاثیر گذار با قدرت  تشکیلاتی وجودداشت اما امروز به جز دو سه حزب ما دیگر نهاد حزبی نداریم که بر اساس آن  بخواهیم چنین بازخواستی را از جبهه فراگیراصلاحات داشته باشیم و بگوییم  چرا فلاننماینده در مسیر دیگری رفت بنابراین در جامعه در حال توسعه  ما که یک جامعه مبتنی بر حاکمیت دینی است خیلیتحزب در ان جایگاهی ندارد و احزاب قوی‌ای هم شکل نمی گیرد.

یعنی لازم است که به این سمت حرکت شود؟

ما باید به این سمت برویم اما در شرایطحاضر چنین مسئله ای بیشتر شبیه یک رویا و آرمان است.

با این ایراداتی که مطرح کردید منظور شما ایناست که شاید سال ۹۸ باز هم جریان اصلاحات تن به لیستی بدهد که افراد آن چندان بر اساس این گفتمانحرکت نمی کنند؟

مشکل اصلی ما اصلاح طلبان این است که ۹۰درصد و حتی ۱۰۰ درصد نامزدهای شاخصمان که هم به گفتمان اصلاحات اعتقاددارند و هم در راستای آن حرکت می کنند و مهمتر از همه تشکیلاتی هستند از نظارتاستصوابي رد نمی شوند و در انتخابات ۹۴ هم این اتفاق رخ داد و در خیلی از شهرستان ها مجبور شدیماز اصولگرایان معتدل حمایت کنیم تا اصولگرایان تند راهی مجلس نشوند.

اگر شوراینگهبان  این نظارت استوایی را که در مجلسچهارم مصوبه دارد اما با روح آزادمنشی قانون در تضاد است را کنار بگذارد و یا منطبق بر اصول، جمع‌بندی های قابل دفاع انجام دهد، نتیجه آن طبیعتا این خواهد بود که اصلاح طلبان زیادی از فیلتر نظارتاستصوابی رد شوند قاعدتا ما برای انتخابات ۹۸ مشکلی نداریم اما من خیلی این امیدواری را نسبت به شوراینگهبان و اصلاح نظارت استصوابی ندارم. این نظارت اگرچه از اسمش مشخص است که مصوبهقانونی دارد اما همواره به یک سمت غش کرده و آن هم سمت اصلاح طلبان بودهاست؛ این امر هم می تواند طبیعی باشد چرا که اکثریت مطلق شورای نگهبان در ۲۰سال اخیر از اصولگرایان تشکیل شده اند.

من تایید می کنم برخی از این فرصت استفاده کردند و  با لیست به مجلس آمدند و بعد خرجشان را جدا کردند اما الزاما به لحاظ قانونی شورای عالی سیاست گذاری نمی تواند تکلیفی را تعیین کند.

با توجه به این مشکل آیا لازم نیست چانه زنی ومذاکره ای با شورای نگهبان صورت بگیرد  تابجای قرار دادن افرادی در لیست اصلاحات که اعتقادی به گفتمان اصلاحات ندارند، جناحچپ بتواند کاندیداهای خود را داشته باشند؟

ببینید این موضوع ایده خوبی است و باب مذاکره باشورای نگهبان را من هم قبول دارم اما با شناختی که از شورای نگهبان دارم البتهحقوقدان ها را مستثنی می کنم اما فقها که تصمیم گیر اصلی هستند اصلا چنین امکان و بابی را برای مذاکره با اصلاح طلبان باز نمی کنند وگرنه من هم اعتقاد دارم گفت و گوخیلی از مشکلات اصلاح طلبان دارند را می تواند مرتفع کند؛ امیدوارم برای انتخابات ۹۸ لااقل اگر گفت و گوی مسقیم نبود از طریق اصولگرایانعقلانی معتدل بتوانیم یک کانال گفت و گو با شورای نگهبان باز کنیم.

چقدر فکر می کنید موثر باشد؟

بد نیست یک مثالی بزنم؛ وقتی شورای نگهبان یک موضوع واضح و روشنی مانند مسئله سپنتا نیکنام را که یک دوره نماینده شورای شهر یزد بوده و  دوباره جامعه مسلمان و غیر مسلمان یزد به او رای دادند را بعداز ۴۰ سال با ارائه تفسیری از  اصل چهار  قانون اساسی عضویتش را لغو می کند، که حتی رئیس اصولگرای مجلس هم نسبت به این اقدام موضع می گیرد نمی توان  خیلی به تغییر نگاه و رویکرد شورای نگهبان نسبت به نظارت استصوابی  امیدوار بود.

با این حساب شما می گویید اصلاحات چاره‌ای ندارد جز ائتلاف؟

اصلاحات حتما باید این ائتلاف را پیش ببرد؛ من معتقدم بهاین سرعت کشور بر مدار مر قانون نخواهد رفت و اصلاح طلبان هیچ چاره ای ندارند جزادامه همین روند و حتما هم تلاش می کنند این روند را توسعه ببخشند.

خوشبختانه نقطه عطف سال ۸۸ شرایطی را ایجاد کرد که بسیاری از اصولگرایان با بعضیواقعیات درون کشور و جامعه آشنا بشوند.

شما می‌گویید اصلاحاتچاره ای جز ائتلاف با اعتدالیون اصولگرا ندارد از سوی دیگر برخی تحلیل های اصلاح طلبانه هم می گوید این احتمال وجود دارد که در اثر این ائتلاف و تغییر مسیرها این جریان سرمایه اجتماعی را از دست بدهد؟

اصلاح طلبان  دغدغه شان این نیست چرا که سالهاست جریان چپ مطالبات حداکثری را کنار گذاشته و  به مطالبات حداقلی فکر می کند؛ در حوزه پارلمان، پارلمانی می خواهد که جنسش از جنس مجلس هفتم و هشتم و نهم نباشد امروز پارلمان دهم اکثریت اصولگرا را دارد اما  هم آقای لاریجانی تحت تاثیر گفتمان اصلاحات قرار گرفته است و هم چرخش هایی در رفتار و منش برخی نمایندگان اصولگرا مشاهده می شود. برای اصلاحات این بزرگترین پیروزی است که بتواند  گفتمان خود را بسط بدهد.

مضاف بر اینکه اصلاح طلبان  حتما تا زمانی که نامزدی برای ارائه یک لیست قابل دفاع نداشته باشند از اصولگرایان منطقی استفاده می کنند حتی اگر اصولگرایان نهایتا مسیر اصولگرایی خود را بروند؛  البته این را هم بگویم اصلاح طلبان شدیدا از این موضوع حمایت می کنند که اصولگرایان هویت تاریخی خود را از دست ندهند و در یک چارچوب و یک مدار اخلاقی با اصلاح طلبان رقابت و حتی تعامل کنند؛  تاریخ و تجربه هم نشان داده است که صحنه قدرت همیشه جابجا می شود و هیچگاه در دراز مدت در دست یک تفکر  ثابت و پایدار  باقی نمی ماند.

دغدغه ای امروز از سوی جامعهاصلاح طلب مطرح می شود و آن هم آسیب دیدن سرمایه اجتماعی است که همین امروز بهدلیل  برخی رفتارها در مجلس  خدشه دار شده است به ویژه بعد از جلسه رایاعتماد به وزیر علوم و انتقاداتی که نسبت به این رای مطرح شد، برخی معتقدند دلسردشدن جامعه آنچنان می تواند به پیش برود که در دور بعد انتخابات  حتی تکرار آقای خاتمی هم دیگر نمی تواند راهگشاباشد؟

ببینید تا این حد هم بدبین نیستیم . من یک مسئلهای را لازم است همینجا مطرح کنم؛ در مورد وزیر علوم بایدبگویم ما با دو پدیده رو به رو هستیم یکی اینکه شرایط دولت به گونه ای شده است کهاقتصاد امروز فقط در دست دولت نیست و نهادهای فرا دولتی متنوع شده اند و در کنارآنها ارگان های امنیتی و نظامی آنچنان با برنامه و قدرت و اختیار کافی به میدانقدم می گذارند که  عرصه طبیعتا برای یکمدیر اصلاح طلب که زمانی در دورهاصلاحات مسولیت داشته نمی تواند در دوره اجراییو مدیریت اجرایی اش مانند گذشته عمل کند. دوستان دانشجوی ما دردانشگاه بوعلی انتظار داشتند آقای غلامی همان غلامی دوره اصلاحات باشد درحالی کهاین انتظار واهی است چراکه ساختار حاکمیتی کشور تغییر کرده است. نه آقای غلامیبلکه هر اصلاح طلب شاخص دیگری در هر کجا مستقر شود مانند دوره اصلاحات نمی تواند عملکند. آقای غلامی یک چهره تمام عیار اصلاح طلب است که به میدان آمد. من از اصلاح طلبی او مطمئنم و می‌دانم اصلاح طلب خواهد ماند و بر اساس این گفتمانعمل خواهد کرد اما انتظارات هیات علمی به گونه ای است که مطالبات‌شان بسیار بالا است.

من می خواهم  این  واقعیت را به عنوان یک دانشگاهی بگویم که یک اتفاق بی سر و صدایی در دولت دوم احمدی نژاد رخ داد و آن اینکه "کامران دانشجو" وزیر علوم دولت دوم احمدی نژاد از سر خوش خدمتی اختیارات قانونی وزارت علوم را دو دستی به نهادهای متعددی تحت نظر شورای انقلاب فرهنگی تقدیم کرد. آقای فرجی دانا وقتی به وزارت رسید تلاش زیادی کرد و توانست بخشی از این مشکلات را رفع کند اما آقای فرهادی چون به خواست خود نیامده بود و بیشتر به مسائل و امور پزشکی علاقه داشت خیلی کاری از پیش نبرد اما امیدوارم آقای غلامی با پشتکار خود و حمایت رئیس جمهور بخشی از این اختیارات را برگرداند و بخشی از مشکلات دانشگاه ها را حل کند.

واقعیت این است که امروز دانشگاه ها استقلالی ازخود ندارند و شورای جذب هیات علمی مانند دوران اصلاحات نیست و اساسا در اختیاردولت و وزارت علوم نیست بلکه دراختیار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است واینها همه اتفاقاتی است که در دولت احمدی نژاد رخ داد. بنابراین بخش قابل توججهی از فضایی که شکل گرفت که حتی نمایندگان اصلاح طلبان  اصلاح طلب مجلس را هم تحت تاثیرقرار داد واقعیت نداشت؛ آقای غلامی یک اصلاح طلب است که باورهایش نسبت به سال ۷۶ تغییر نکرده اما امروز باید گفت بسیاری از اختیارات یک وزیر را نسبتبه سال ۷۶ از او گرفته اند اما  دانشجو نسل پر مطالبه ای است کهانتظار دارد همانگونه که در دوران اصلاحات عمل می کرده به پیش رود ادرحالی که واقعیت این رانمی گوید و حقایقی که در نظام دیوان سالاریکشور وجود دارد این توانایی را به یک مدیر نمی دهد. بر این اساس در ساختار امروز نه تنها رئیس دانشگاه بلکه یک وزیرهم  اجازهندارد مانند گذشته عمل کند.

به نظرشما چقدر امروز فراکسیون امید مجلس نیازبه یک اتاق فکر و حمایت فکری در بیرون از مجلس دارد ؟

به نظرم این ظرفیت در خود فراکسیون امید وجود دارد. اگر بتواند این اتاق فکر را باتوجه به افراد توانمندی که در خود فراکسیون امید حضور دارند، ایجاد کند خیلی بهتر می تواند به نتیجه برسد. گاهی تصمیم گیری‌ها در این فراکسیون منفعلانه انجام می شود که  آن صورت ایده آل و مطلوبی را که از این فراکسیون انتظار می رفت را محقق نکرد اما در مجموع از عملکرد این فراکسیون به عنوان یک کنشگر سیاسی که فعالیت فراکسیون را دنبال می کند راضی هستم هرچند انتظارات بیشتری وجوددارد.

دلیل این منفعلانه عمل کردن را در چه چیزی می‌دانید؟  

دلیلش این است که ساختار تشکیلاتی به خود نگرفته است. به عبارت دیگر یک تشکیلات نیاز به یک راس قوی دارد که در چارچوب تشکیلاتعمل کند اما اکثر قریب به اتفاق اعضای هیات رئیسه افراد غیر تشکیلاتی و غیرحزبی  هستند و به جرات می توان گفت کلاعضای فراکسیون امید که عقبه فعالیت حزبی دارند از تعداد انگشتاندست هم کمتر هستند لذا وقتی تجربه کار تشکیلاتی ندارند به مجرد قرار گرفتن دریک فراکسیون برهمان اساس عمل می کنند و خیلی تشکیلات پذیر نمی شوند و نتیجهآن را هم در رای به وزرا دیدیم.

چقدر این انتقادات را متوجه آقای عارف میدانید؟

بلاخره نمی توان نادیده گرفت و نمی توانگفت  نباید به رئیس یک فراکسیون ایراد گرفتاما اقای عارف هم تنگناها و محدودیت هایی دارد. ضمن اینکه آقای عارف یک شخصیت علمیو فرهنگی و مدیریتی است لذا شما هیچ وقت نمی توانید تصویری که از فردی به نامبهزاد نبوی یا آقا رضای خاتمی یا آقای تاجزاده دارید را به آقای عارف تعمیم دهید.

 

29216

 

اصلاح شورای طلبان انتخابات اصلاحات اصولگرایان فراکسیون نگهبان امروز تواند حمایت غلامی مذاکره سیاست جامعه اینکه گذاری مشکلات مانند استفاده نظارت بیشتر خاتمی زمانی تغییر تشکیلاتی باشند افراد تجربه ساختار ائتلاف مسئله ندارند موضوع واقعیت فرهنگی نمایندگان ارائه گفتمان دارند تصمیم اصولگرایی بگویم نداشته البته قانونی ندارد دادند اجتماعی توسعه بنابراین گرفته اتفاق چارچوب ندهند ببینید نماینده قانون ناصری جریان تشکیلات عملکرد رویکرد نهایتا انتظار آنچنان اختیارات انتقادات دانشگاه احمدی وزارت معتقد اصولگرا طلبان  یافته سیاسی اعضای تشکیل نتیجه عنوان انقلاب فعالیت نداریم منفعلانه دیگری دوران انتظارات مطالبات پارلمان دغدغه سرمایه بسیاری مسلمان نهادهای امیدوارم ایجاد طبیعتا زیادی اکثریت بتواند گذشته معتدل تاریخی دنبال شخصیت احزاب اشکالاتی مرتفع حاکمیت باشد؟ تکرار ماموریت پیروزی تعمیم تاجزاده هرچند اعتماد ایراداتی مشورتی ادامه خدمتی چندان طبیعی تکلیفی الزاما خرجشان مصوبه بلاخره لیستی نکرده مسائل تایید آمدند شدیدا منطقی نامزدی اخلاقی رقابت کنند؛ تعامل باشیم