برگزیده ها

مازندمجلس: عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت:در حال حاضر مسئولان کشور، هیچ کدام اعتقادی به فرش نداشته و ندارند.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران؛ سید رضی حاجی آقامیری، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و کارشناس فرش گفت: باوجود اینکه صادرات فرش ایران به صورت مختصر با چند سال گذشته تفاوت کرده است ولی به صورت کلی با سال های اوج فاصله بسیار، بسیاری زیادی دارد. وضعیت صادرات فرش تفاوت چندانی نکرده است و تنها مختصری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که آن ها به خاطر صادرات به آمریکا هست که حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات صادرات و تولید فرش دست باف ایران ریشه ای است، ادامه داد: در حال حاضر مسئولان کشور از جمله مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلی و قبلی هیچ کدام اعتقادی به فرش نداشته و ندارند و این در شرایطی است که فرش مانند بیمار ضعیف و نحیفی است که اگر بخواهند سلامت خودش را به دست بیاورد و دوباره راه بیفتد کمک های اساسی می خواهد و باید رسیدگی و حمایت های جدی از آن بشود؛ منتها برای این اتفاق باید اول به این نتیجه برسند که فرش به درد اقتصادی کشور می خورد و می تواند اشتغال زایی ایجاد کند، صادرات گسترده ای داشته باشد.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: در حوزه فرش علاوه بر اینکه این پتانسیل های بالایی برای اشتغال زایی جدید وجود دارد نکته مهم از بین نرفتن میزان زیادی اشتغال کنونی است. من به عنوان فعال این حوزه و کسی که در متن این کار هست می بینم که هر روز بر تعداد بافنده هایی که بیکار می شوند، افزوده می شود و دائم بافنده ها تماس می گیرند و کار جدید می خواهند ولی سفارش وجود ندارد و شاهدیم که کارگاه های بافت هر روز تعطیل می شوند ولی چون در بازارهای صادراتی مشکلات بسیاری داریم، کار گره خورده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در گذشته ما در بدترین شرایط سالی ۵۰۰ میلیون دلار صادرات فرش داشتیم، افزود: الان به حدود ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است تازه توجه کنیم که صادرات فرش ایران زمانی ۱۷۰۰ میلیون دلار بود و بعد به ۵۰۰ میلیون دلار رضایت دادیم و حالا هم به این رقم های کوچک رسیده است و حالا در این شرایط مسئولان دولتی از رشد ۱۸ درصدی صادرات فرش نسبت به سال قبل صحبت می کنند؛ براساس آمار گمرک در ۵ ماه گذشته کل صادرات فرش ما ۱۱۹ میلیون دلار بوده است که این نسبت به سال های اوج صادرات هیچی نیست.

رضی میری با اشاره به اینکه حداقل میزان صادرات فرش ایران باتوجه به جایگاه فرش ایران در جهان باید ۷۰۰ میلیون دلار باشد، می گوید:« نه باید مسئولان به گونه ای رفتار کنند که رشد ۱۰ درصد یا ۱۸ درصد آن هم در شرایطی که کل صادرات ما در ماه های گذشته ۱۱۹ میلیون دلار بوده است، آن ها را خوشحال کند و این درباره صادرات کالاهای دیگر هم دیده می شود به گونه ای که شما فکر می کنید انتظارات دولت و مسئولان در حوزه صادرات بسیار ناچیز است.»

او همچنین گفت: ما در کشور و به خصوص موضوع تولید و صادرات شرکت های اس ام ای را خیلی نادیده می گیریم در حالی که این شرکت های کوچک در کنار هم کارهای بزرگی را انجام می دهند و خیلی از کارهای صادراتی به خصوص در حوزه فرش هم از سوی همین شرکت های انجام می شود که نادیده گرفته می شوند. نگاه دولت بی اعتنایی به اس ام ای ها و این شرکت های کوچک و رها کردن آن و توجه به شرکت های بزرگ هست، اتفاقی که باعث شده هیچ حمایتی از شرکت های کوچک صورت نگیرد و شاهد قطع پر و بال آن ها و حذفشان از نمایشگاه ها و... باشیم در حالی که همین شرکت ها در سال های گذشته بسیار موفق عمل می کردند و در کنار هم عددهای بزرگی از صادرات فرش  را می ساختند.

صادرات میلیون گذشته مسئولان اینکه بسیار اشتغال بافنده میزان شرایطی صادراتی کارهای بزرگی نادیده رسیده شرایط تولید زیادی ندارند اعتقادی مختصر افزایش بازرگانی تهران اشاره کارشناس بسیاری تفاوت مشکلات