برگزیده ها

مازندمجلس: اهواز ـ رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان گفت: اوراق حق تقدیم تسهیلات خرید مسکن فشار سنگینی به متقاضیان دریافت این وام وارد می کند.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، فرشید پورحاجت شامگاه جمعه در حاشیه نمایشگاه صنعت ساختمان خوزستان در نشست خبری اظهار کرد: صنعت ساختمان کشور دوران بسیار سختی را طی پنج سال گذشته گذرانده و شرایط سختی نه تنها برای تولید بلکه برای بخش بزرگی از جامعه یعنی مصرف کننده به وجود آورد.

وی افزود: متأسفانه کسانی که قصد تأمین سرپناه امنی را داشتند در این شرایط سخت قرار گرفته و متقاضیان خرید مسکن در چهار سال اخیر نتوانستند خود را به قیمت مسکن نزدیک کنند.

رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان با اشاره به اینکه دولت به دلیل این شرایط سخت به دنبال تقویت و تحریک تقاضا بود، تصریح کرد: برای تقویت و تحریک تقاضا سه رکن تقویت قدرت خرید متقاضی، تقویت قدرت خرید خانوار و کاهش قیمت مسکن را باید مدنظر داشته باشیم.

پورحاجت ادامه داد: هر کدام از این ارکان به تنهایی خیلی به خانه دار شدن مردم کمک می کند؛ البته دو شاخص اول به اقتصاد کلان کشور بستگی دارد و معمولا دولت ها برای تسهیل امور بسته های مالی را به عنوان تقویت تقاضا درنظر می گیرند.

وی بیان کرد: دولت ها معمولا در قالب صندوق های مسکن و یا صندوق های پس انداز جوانان نسبت به تحریک و تقویت تقاضا در حوزه مسکن اقدام می کنند. همچنین برخی کارهای تشویقی از جمله کاهش زمان رسوب سرمایه از یک سال به ۱۰ سال و همچنین افزایش زمان پازپرداخت تسهیلات برای خانه اولی ها انجام می شود.

رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان اضافه کرد: برنامه ریزی برای تأمین خانه اقشار مختلف جامعه جزو تکالیف دولت است ولی به نظر می رسد برای سایر اقشار، شرایط عادلانه ای نداریم چون محل تأمین نقدینگی از محل حق تقدم مسکن یا اوراق بهادر درنظر گرفته شد.

پورحاجت تشریح کرد: مردم برای تأمین مسکن از محل اوراق باید هزینه های سنگینی را پرداخت کنند؛ فشار سنگینی با خرید اوراق به خریداران مسکن وارد می شود و حتی نرخ سود اسمی و واقعی را تغییر داده اند.

وضع تولید مسکن بدتر شده

وی با اشاره به اینکه شرایط در ۱۰ ماه گذشته در زمینه تولید، خیلی بدتر شده است، تأکید کرد: برای تأمین و تقویت مالی بخش تولید باید فکری اندیشه شود تا بتوانیم شاهد رونق بخش مسکن در کشور باشیم.

رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان با اشاره به اینکه کانال تأمین مالی برای ما هم مثل سایر مردم همان اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن است، افزود: با توجه به اختلاف سود واقعی و اسمی ما نیز باید هزینه های بسیار سنگینی را پرداخت کنیم؛ بنابراین شرایط را برای تولید مناسب نمی دانیم.

پورحاجت با تأکید بر اینکه باید اتفاق جدیدی در حوزه تسهیلات رخ دهد، گفت: شورای اعتبار و مجلس باید یک بسته انگیزشی و تقویتی برای تولیدکنندان و حتی مردم درنظر بگیرد چون با این شرایط نمی توان تقویت و تحریک را تولید یا عرضه مسکن را محقق کرد.

وی انتقاد کرد: وقتی شورای پول و اعتبار نرخ تسهیلات در زمینه تولید و یا فروش مسکن را ۱۷.۵ درصد اعلام می کند نباید این نرخ افزایش پیدا کند ولی با این وجود اوراق توسعه باعث شده تا نرخ واقعی تسهیلات  افزایش داشته باشد.

رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان با اشاره به اینکه هم اکنون در شرایطی قرار داریم که باید کانال خرید مسکن را تقویت کنیم، خبر داد: متأسفانه طی سال اخیر دو میلیون مستأجر به آمار مستأجران کشور اضافه شده است.

پورحاجت گلایه کرد: قسمت اعظمی از هزینه های تمام شده حوزه مسکن به پرداختی های بخش تولید و مردم (متقاضیان) به دستگاه ها و سازمان های مختلف به ویژه سازمان نظام مهندسی و شهرداری است.

افزایش هزینه های تولید مسکن

وی ادامه داد: تمام دستگاه های خدمات رسان در حوزه مسکن نرخ خدمات خود را طی پنج سال اخیر به شدت افزایش دادند؛ البته شهرداری طی دو یا سه سال اخیر ضمن همکاری خوب این روند افزایشی را هم نداشت، ولی افزایش نرخ دریافت انشعاب آب و برق را طی این سال ها شاهد بودیم.

رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان عنوان کرد:  وقتی نرخ ارائه خدمات در سازمان نظام مهندسی ارتقا و فقط تابستان امسال نرخ های این سازمان بالغ بر ۳۰ درصد افزایش داشته باید پرسید آیا صنعت ساختمان هم رشد ۳۰ درصدی داشته و چنین نرخ گذاری هایی بر چه اساسی صورت می گیرد؟

پورحاجت اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی حتی برای ساختمان های گروه الف (ساختمان های یک و دو طبقه) شاید بالای ۱۰۰ درصد افزایش نرخ ارائه خدمات داشته که ناصحیح و غیرقانونی بوده است.

وی تأکید کرد: این نرخ گذاری ها باید بررسی شود و اگر قرار باشد هر سازمان خودش نرخ گذاری کند که سنگ روی سنگ بند نمی شود؛ در این راستا به سازمان های مختلف نسبت به این افزایش تعرفه هایی که سیکل قانونی خودش را طی نکرده اعتراض کردیم.

رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان ادامه داد: برای اعلام این اعتراض کتبا به دستگاه های متولی نظارت بر سازمان نظام مهندسی استان از جمله راه و شهرسازی، انجمن ملی حمایت از مصرف کنندگان و معاون عمرانی استانداری نامه نوشتیم.

پورحاجت با اشاره به اینکه یک سری بسته های تشویقی در دل احیای بافت فرسوده درنظر گرفته شده خبر داد: امروز در جلسه مشترکی که با شهردار اهواز داشتیم وی اعلام کرد تا آنچه در قانون برای بافت فرسوده ۵۰ درصد دیده شده ما آن را با اعتبارات شهرداری تا ۱۰۰ درصد افزایش و تحویل شورای شهر می دهیم تا بتوانند از این طریق بسته های تشویقی را برای بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی ارائه کنند.

وی با اشاره به وجود ۹ درصد بافت فرسوده کشور در استان گفت: خوزستان بعد از مشهد بیشترین حاشیه نشینی را در کشور دارد؛ ۶ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در خوزستان داریم که یک هزار و ۲۰۰ هکتار آن سهم کلانشهر اهواز است.

رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان با بیان اینکه در سراسر کشور به تولید مسکن آن هم با رعایت کیفیت و استانداردهای مربوطه نیاز داریم، یادآور شد: با همکاری سایر مسئولان و دستگاه ها برای احیای بافت فرسوده در کل خوزستان باید زنجیره وار تلاش کنیم.

خوزستان افزایش تولید انجمن تقویت سازان انبوه شرایط اینکه فرسوده تأمین اشاره پورحاجت اوراق تسهیلات ساختمان هزینه مهندسی درنظر خدمات تقاضا تحریک دستگاه سنگینی تشویقی واقعی اضافه شورای داریم مختلف متقاضیان اعلام گرفته شهرداری ادامه تأکید ارائه گذاری صنعت استان سکونتگاه هکتار اهواز احیای اعتراض همکاری صندوق افزود متأسفانه باشیم جامعه گذشته حاشیه بسیار البته معمولا زمینه کانال پرداخت اقشار عنوان همچنین اعتبار