برگزیده ها
تداوم ارتباط کتابفروشان و خریداران در طرح‌های فصلی
مازندمجلس: تداوم ارتباط کتابفروشان و خریداران در طرح‌های فصلی محمدرضا توکل در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اثرات مثبت طرح پاییزه کتاب، گفت: این طرح فرصتی است تا خیلی از افرادی که از سقف تخفیف در نظرگرفته برای آن استفاده می‌کنند، به همین میزان خرید اکتفا نکرده و کتاب‌های بیشتری خریداری می‌کنند و نتیجه فعالیت کتابفروشان نشان می‌دهد که چنین طرح‌هایی بر افزایش فروش کتابفروشی‌ها تاثیر دارد.
 
وی افزود: طرح‌هایی که بر تقویت کتابفروشی‌ها و ایجاد فرصت خرید برای مردم متمرکز باشد، موثرتر از کارهای دیگر است، به عنوان مثال پاییزه کتاب یکی از طرح‌های خوب است که در دو سال اخیر به آن پرداخته شده و اگرچه نسبت به پروژه‌های دیگر از بودجه کمتری برخوردار است اما به نظر می‌رسد مفید و موثر است.
 
توکل با بیان اینکه اگر از کتابفروشی‌ها حمایت نشود و برای آنها فرصت ایجاد نکنیم، نشر کشور آسیب جدی می‌بیند، عنوان کرد: معتقدم برای اجرای این طرح‌ها باید شرایط برای کتابفروشی‌ها تسهیل شود، در این میان نکته مهم، زمان‌بندی است، گاهی زمان‌بندی‌های اجرای طرح که تغییر می‌کند یا بودجه طرح به موقع تامین نمی‌شود و مسائلی از این دست می‌تواند به کتابفروشی‌ها صدمه بزند.
 
نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تاکید کرد: اگر در این طرح‌ها ثباتی وجود نداشته باشد، کتابفروشی‌ها به فروش امیدوارتر می‌شوند، عناوین جدید را سفارش می‌دهند، کتاب می‌گیرند اما اگر در زمان مقرر برگزار نشود، در سیستم سفارش کتاب خریدن و پرداخت تعهداتشان خلل ایجاد می‌کند و مشکلات مالی زیادی برایشان ایجاد می‌شود.
 
وی ثبات طرح‌هایی از این دست را نکته مهم اجرای چنین اقداماتی معرفی کرد و یادآور شد: اگر این طرح‌ها ثبات داشته باشند، کتابفروشی‌ها می‌توانند روی هزینه و نتایج آن برنامه‌ریزی کنند، همچنین اگر تعهداتی که ارشاد به عهده می‌گیرد به موقع تامین شود، کتابفروش نسبت به این طرح‌ها دلگرم می‌شود، زیرا باید بدهی‌های خود را به مراکز پخش بدهند و ثبات و برخورداری از جدول زمان‌بندی مشخص در موفق بودن طرح اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
توکل با بیان اینکه باید از سمت نمایشگاه‌ها به سوی فروشگاه‌های کتاب برویم و آنها را تقویت کنیم، گفت: در سایه این طرح، فرصت خرید بیشتری برای مخاطبان و مشتریان کتاب‌ها ایجاد می‌شود، همچنین زمینه‌ای برای افزایش نقدینگی کتابفروشی‌ها به وجود می‌آید تا آنها بتوانند ویترین‌های خود را نوسازی کنند و بهبود ببخشند.
 
به گفته وی، اعطای تسهیلاتی که کتابفروشان توسط آن خود را به روز کنند و به ابزارها و سخت‌افزارهای الکترونیک مجهز شوند زمینه‌ای ایجاد می کند تا آنها بتوانند در فضای مجازی فعال شوند و به‌روزتر فعالیت کنند، چون بخش زیادی از کتابفروشی‌ها امکانات به‌روز ندارند و از ویترین مناسبی برخوردار نیستند و اگر همه اینها فراهم شود کتابفروشی‌ها نیز می‌توانند مردم را به سمت خود جذب کنند. 
کتابفروشی‌ها ایجاد کتابفروشان طرح‌ها طرح‌هایی اجرای همچنین زمان‌بندی زمینه‌ای می‌کند تامین بتوانند سفارش می‌توانند زیادی برخوردار فعالیت بیشتری پاییزه طرح‌های افزایش تقویت  توکل بودجه عنوان اینکه