برگزیده ها

مازندمجلس: حجت الاسلام تقوی از چهره های اصولگرا و رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در گفتگویی در صداوسیما به بیان ناگفته هایی از آخرین نماز جمعه به امامت آیت الله هاشمی پرداخت.

مازندمجلس: حجت الاسلام تقوی از چهره های اصولگرا و رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در گفتگویی در صداوسیما به بیان ناگفته هایی از آخرین نماز جمعه به امامت آیت الله هاشمی پرداخت.
تقوی آن نماز جمعه معروف با خطبه آیت الله هاشمی در سال 88 را سخت ترین نماز جمعه ای که تا کنون مدیرت کرده، دانست و گفت: « فشاری که در آن 24 ساعت تحمل کردم، وقتی یاد آن زمان می‌افتم ذهنم سنگین می‌شود».
وی با بیان اینکه رو قبل با مرحوم هاشمی صحبت کرده بود، گفت: « گفتم شرایط بسیار نامناسب است و نماز باید حتما به امامت شما اقامه شود، چرا که نوبت ایشان بود. خواهش کردم بیانات شما هم در جهت وحدت و آرامش و یکپارچگی باشد و ایشان هم گفت بله، من هم در ذهنم همین است که جامعه را به سمت آرامش پیش ببرم. قرار بود آقای حسینی وزیر اقتصاد و دارایی صحبت کند. ایشان شرایط را که دید گفت صحبت من اقتصادی و تخصصی است و در این فضا تناسب ندارد و من نمی‌توانم جمعیت را در صورت بروز حادثه‌ای کنترل کنم. از ایشان عذرخواهی کردیم و قرار شد خود من صحبت کنم. من هم انرژی زیادی مصرف کردم. البته درون دانشگاه آرام بود، ولی پشت دیوار دانشگاه شعار می‌دادند و من از آن بالا می دیدم، حرف‌های خودشان را بیان می‌کردند و سعی داشتند شعار را به درون دانشگاه منتقل کنند و جلسه را برهم بریزند. در آن زمان نیروهای امنیتی به خصوص برادران سپاه که امنیت تهران را برعهده داشتند و دارند، واقعا فداکاری کردند. با همه وجود، هم منطقه نماز جمعه و هم شهر تهران را حفاظت کردند، چون احتمالات زیادی داده می‌شد. آن نماز جمعه نماز جمعه سختی بود و برخی دخالت هم می‌کردند».
او در مورد اینکه چه کسی دخالت می کرد، چیزی نگفت. اما در مورد توصیه خود به آیت الله هاشمی مبنی بر بیان حرف های حمایت آمیزتر ، گفت: « نظر ما همان نظر حضرت آقا بود که نماز جمعه دولت را حمایت کند. به آقای هاشمی گفته شد که حالا نقد هم بشود و استقبال هم می‌شود، ولی اگر مواردی خوبی هم اتفاق افتاده است برای امیدواری مردم گفته شود».
تقوی در مورد جلسه اخیر جامعه روحانیت مبارز با حسن روحانی نیز گفت: « در جلسه جامعه روحانیت روی این موضوع که با آقای روحانی ملاقاتی داشته باشیم صحبت‌هایی شد؛ شاید در چند جلسه صحبت شد. نظرات مختلف بود و جمع‌بندی و رای‌گیری به این نتیجه رسید که ملاقات انجام گیرد. آقای روحانی جزء شورای مرکزی جامعه روحانیت بود البته الان چندسالی است شرکت نمی‌کند. آقایان نظر داشتند که قبل از شکل‌گیری کابینه به ملاقات ایشان برویم. نظراتمان را در رابطه با کشور و جامعه به ایشان بگوییم، بعد از این که رای‌گیری شد، با دفتر ایشان تماس گرفته شد و یکی از آقایان متولی این شد که وقت را هماهنگ کند؛ وقت ندادند که وقتی ما ایشان را دیدیم و گفتیم می‌خواستیم قبل از تشکیل کابینه شما را ببینیم، ایشان گفت کسی به من چیزی نگفت! قرار شد مطالبی به ایشان گفته شود. این مطالب جمع بندی شود و یک نفر بیان کند و یا هر کسی در رشته کار خود مطالب را بیان کند، ولی معلوم باشد چه مطالبی است. این دیدار بازتاب‌هایی داشت که هم حرکت جامعه روحانیت تائید شد و بخشی هم انتقاد می‌کردند».
وی افزود: « یکی از گله‌های جامعه روحانیت این بود که باید با رهبری هماهنگ باشید و این خواسته مردم است. آقای روحانی گفتند من مرید رهبری هستم و در برجام هم حتی اگر در جایی مخالف بودیم سعی کردم نظر ایشان را اعمال کنیم و به اعضای دولت هم گفته‌ام شما در ملاقات با آقا، هر چه گفتند عمل کنید حتی لازم نیست با من هماهنگ شود».
تقوی در بخش دیگری از این گفت وگو در مورد کاندیداتوری خود در انتخابات 96 گفت: « پیشنهادات زیادی شد. وقتی قرار شد به یک نتیجه برسیم، اصولگرایان جناب آقای رئیسی را انتخاب کردند و من برای حفظ وحدت اصولگراها به میدان نیامدم. امید بود که رای بیاورند. بسیاری از دوستان در محاسبات خود می‌گفتند ایشان رای می‌آورد. ولی خب نتیجه اینچنین شد».
وی در ارزیابی کار جمنا نیز گفت: « کاری در آن زمان برای جمع کردن نیروهای انقلابی و اصولگرا و مومن بود. یک کار ارزشمندی بود. کار دیگری نمی‌شد انجام داد، چون جریان اصولگرایی اصولاً – هر چند جریان اصلاح‌طلب و اعتدال هم ممکن است چنین باشند - جریان هستند، حزب نیستند؛ درون این جریان سلیقه‌های متنوعی وجود دارد. هر کسی نظری دارد. در چنین شرایطی کسی باید به میدان بیاید و اینها را به وحدت برساند. بیشتر خسارت‌ها از این است که بسیاری به نام اصولگرا حرف می‌زنند که اصول را نمی‌شناسند».
تقوی همچنین در مورد اینکه ناطق نوری را اصولگرا می داند یا خارج از اصولگرایی، گفت: « من اصولگرا می‌دانم و ایرادات و اشکالاتی هم خودشان دارند. مطالبی شخص ایشان دارد. ایشان را در جاهای مختلف دیده‌ام که از رهبری با قوت و قدرت دفاع کرده‌اند. ایشان هرگز از انقلاب، امام و رهبری جدا نخواهد شد. ممکن است در سلیقه‌ها و نوع نظرات با برخی افراد تفاوت دیدگاه داشته باشد».
وی در مورد دلیل انصراف اش از انتخابات خبرگان رهبری نیز گفت: « شرایطی بود که من باید امتحان می‌دادم؛ در آن جمع برای امتحان نرفتم. می‌خواستم در جای جداگانه و در شورای نگهبان امتحان بدهم که میسر نشد و من نرفتم».
تقوی اظهار نظر در مورد احتمال توافق اصولگرایان روی علی لاریجانی در انتخابات آتی را زود هنگام دانست و در پاسخ به اینکه برخی به دلیل اختلاف موجود بین لاریجانی و طیف پررنگ اصولگرایان این احتمال را صفر می بینند، گفت: بله، برخی نظرشان این است و برخی همین مطلب را به من گفته‌اند.
جامعه اصولگرا روحانیت رهبری روحانی هاشمی اینکه انتخابات جریان می‌کردند دانشگاه امتحان نتیجه ملاقات هماهنگ مطالبی اصولگرایان زیادی داشتند لاریجانی حمایت شورای گفتند دیگری پررنگ مطالب توافق اختلاف میدان نرفتم احتمال شرایطی اصولگرایی بسیاری بودیم کابینه آقایان امامت سنگین خودشان دانست شرایط البته نیروهای تهران رای‌گیری ندادند مختلف نظرات دارند دخالت آرامش