برگزیده ها

مازندمجلس: عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی که چهار سال رئیس کمیسیون اصل نود هم بوده است در گفت وگویی با خبرگزاری میزان، می‌گوید درباه یک پرونده فساد اقتصادی مطالب و اسنادی دارد که به موقع درباره آن حرف خواهد زد. البته از فشار یقه سفیدها، پرونده بانک زنجانی، نقش برخی نمایندگان در پرونده سه هزار میلیاردی، سند زدن معدن برای خانواده و... هم سخن گفت.

مازندمجلس: محمد علی پورمختار نماینده در گفت وگویی با خبرگزاری میزان در مورد اینکه برخی در مجلس او را سردار خطاب می کنندو دریافت حکم سرداری گفت: حکم سرداری من در سال 1370 به تصویب فرماندهی معظم کل قوا رسید و این مسئله افتخاری بزرگ برای بنده است.
وی در مورد ورود خود به سپاه گفت: بنده مرداد ماه سال ۱۳۵۹ وارد سپاه پاسداران شدم. درست 2 ماه قبل از جنگ تحمیلی.
وی بعد از پاسخ به سوالاتی در مورد دفاع مقدس، در پاسخ به خبرنگار که در مورد باز بودن راه شهادت تا زمانی که داعشی هست، صحبت می کند، گفت: من بار‌ها خواسته‌ام مدافع حرم شوم ولی اجازه نداده اند. بالاخره دوستان تصمیم گیر با دلایلی معتقدند نه تنها من بلکه حضور مسئولان در چنین مناطقی درست نیست چرا که بیشتر از آنکه کمک کننده باشه به ضرر کشور تمام می شود و ما هم مطیع امر دوستان هستیم.
سال 78 مسئول دفاع از بچه های ناجا بودمپور مختار در بخش دیگری از این گفت وگو موازی بودن سازمان حفاظت اطلاعات سپاه و با وزارت اطلاعات را رد کرد و توضیح داد: حجم توطئه‌هایی که دشمنان نظام دارند آنقدر گسترده است که فقط وزارت اطلاعات نمی‌تواند همه این موارد را کنترل کند. ... اتفاقا آقای علوی به خوبی در این زمینه توضیح دادند و مشخص شد که ایراد آقای مطهری درباره سوالشان وارد نیست چرا که آقای علوی گفت ما با اطلاعات سپاه هماهنگ هستیم و بنده معتقدم این دو نیرو لازم و ملزوم هم شده‌اند.
وی در مورد نقش خود در نیروی انتظامی که با حوادث کوی دانشگاه بود مصادف بود، گفت: مسئول دفاع از بچه‌های ناجا در دادگاه‌های نظامی بودم. در آن زمان ۱۸ تن متهم به دادگاه فراخوانده شده بودند.... دولت شاکی بود. وقتی که بنده به این پرونده‌ها ورود کردم، دیدیم که حقیقتاً اینگونه نیست که این افراد مقصر باشند. بالاخره فضا، فضای سنگینی بود و روزنامه‌ها هر روز درباره این موضوع مطلب می‌نوشتند و همین احمد باطبی که فرار کرد و رفت و آن عکس معروف را از آن گرفته بودند که پیراهن خونی را به دست گرفته بود، به دست همین عوامل ساخته شده بود؛ و بعد هم همان عکس را هر روز چاپ می‌کردند. یادم هست روزنامه نشاط واقعاً در این مسئله خیلی نقش داشت که بعداً ما شکایت‌هایی را علیه این‌ها مطرح کردیم و همه آن‌ها محکوم شدند؛ بنابراین بر همین اساس فرماندهی ناجا به این تشخیص رسید که باید از این ۱۸ تن دفاع شود البته همه این‌ها به‌خاطر این بود که بروند به سمت لطفیان فرمانده وقت ناجا که فردی نفوذ ناپذیر بود و از این جهت سخت در مقابل زیاده‌خواهی‌ها می‌ایستاد و مثلاً دنبال این بودند که یک‌جور‌هایی ثابت شود که دستور ورود به کوی دانشگاه و دستگیری عوامل تخریب به دستور فرمانده ناجا بوده است تا تخریبش کنند. منتها این اثبات نشد و نهایتاً ۱۷ تن تبرئه شدند الا یک نفر از آن ۱۸ تن که گروهبان بود. ... برخی از روزنامه‌ها اعم از روزنامه «امروز، بهار و یاس» علیه نظام و احزاب می‌نوشتند و این افراد که دست به قلم بودند و مطلبی به قلمشان منتشر می‌شد از افرادی بودند که میانه‌ای با نظام و انقلاب نداشتند.
نقش ریس مجلس در انتخاب روسای کمیسیون
در ادامه گفت وگو بحث به مجلس می رسد و پورمختار در ارزیابی مجلس دهم می گوید: اینکه جایگاه رفیعی دارد یا ندارد (خنده) محل سؤال است که این بر می‌گردد هم به اعتقاد و هم به رفتار و کردار تک‌تک نمایندگان که اگر خودشان این جایگاه را هم حفظ کنند، آن جایگاه وجود دارد.وی در مورد دلایل حساس بودم کمیسیون اصل نود و نقش رفاقت او با لاریجانی در به عهده گرفتن ریاست این کمیسیون ، گفت: آن زمان به مدت طولانی بنده آقای لاریجانی را ندیده بودم و وقفه‌ای افتاده بود تا اینکه یک روز به دفتر ایشان رفتیم. ابتدا بنده را به‌جا نیاوردند که نهایتاً آقای زمانی بنده را به ایشان معرفی کردند؛ جالب است بگویم آقای لاریجانی بعد از به یاد آوردن بنده با من شوخی هم کردند و گفتند تو هم که دیگه غذا حرام می‌کنی(خنده) منظورشان این بود که از لحاظ لاغری و جسمی همانی هستی که قبلاً بودی که بنده هم گفتم شما هم کم از بنده ندارید شما هم همینید. البته آقای لاریجانی به خوبی می‌دانست که بنده در رشته حقوق تحصیل کرده‌ام. با این وجود دوست داشتم در کمیسیون امنیت ملی مشغول شوم که بعد آقای لاریجانی پیغام دادند که شما بروید در کمیسیون اصل نود.
وی در پاسخ به اینکه نظر رئیس مجلس چقدر در انتخاب رؤسای کمیسیون‌ها تأثیرگذار است؟ گفت: رئیس مجلس در انتخاب روسای کمیسیون‌های مجلس نقشی ندارد و روسای کمیسیون‌ها به وسیله اعضای کمیسیون ها تعیین می‌شوند ولی رئیس مجلس در انتخاب رئیس کمیسیون اصل نود ،دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها با در نظر گرفتن تصویب برخی از قوانین، بالاخره نقش هایی دارد.
هزینه فعال بودن در کمیسیون اصل 90
پورمختار با اشاره به اینکه فعال بودن اعضای کمیسیون اصل 90 برایشان هزینه دارد، گفت: وقتی به برخی از پرونده‌های بزرگ ورود می‌شود نوعاً پای افرادی هم به میان می‌آید حالا اگر شما در این زمینه ملاحظه نداشته باشید و کار را دنبال کنید طبیعتاً جیغ آن‌ها در می‌آید چرا که حضرت آقا در فرمان ۸ ماده‌ای شان در زمینه مبارزه با فساد می‌گویند که در امر مبارزه با فساد سر و صدا و جیغ و داد و فریاد خواهد شد و اینجا دیگر باید مبارزه‌کنندگان بایستند.
رئیس کمسیون اصل 90 در مورد رسیدگی به پرونده ۳ هزار میلیاردی گفت: رسیدگی به این موضوع از مجلس هشتم آغاز و تقریباً یک گزارش در این رابطه به قوه قضائیه ارسال شده بود و بعداً که پرونده مقداری جزیی شده بود، حالا یک نوع دخالت و توصیه برخی از نمایندگان هم ذیل آن مشاهد شد که مثلاً آقای آریا حمایت شود؛ یعنی برخی از نمایندگان مجلس گفته بودند که از آریا حمایت شود و اصلاً خودشان هم حمایت کرده‌اند و رفتند نزد مدیرعامل بانک و توصیه کردند که به وی تسهیلات داده شود. البته این افراد رفتند و پاسخگو بودند و مشخص شد که این افراد نفعی در این موضوع نداشتند مثلا می‌خواستند یک واحد تولیدی در زمینه اشتغالزایی احداث کنند تا مشکل اشتغالزایی در حوزه انتخابیه شان حل شود البته این ایراد است که بعد باعث ورود اتهام می‌شود. اما از آن طرف هم اگراز این کار‌ها نکنید کار پیش نمی‌رود لذا باید گفت همه کار نمایندگان ما در حال حاضر اینگونه است یعنی باید برای کمک به توسعه حوزه انتخابیه از سرمایه گذارهای مختلفی دعوت بشود.
فشار یقه سفیدها
وی در مورد نقش مجلس در پیگیری پرونده زنجانی نیز گفت: بابک زنجانی بالاخره روزی که بحثش مطرح نبود با خیلی‌ها ملاقات می‌کرد. اتفاقاً ابتدا مجلس و کمیسیون با درنظر گرفتن خرید چندین شرکت از سازمان تأمین اجتماعی به این پرونده ورود کرد.
او در پاسخ به اینکه اموال بابک زنجانی در خارج از کشور شناسایی شده است؟ گفت: خیر این اموال هنوز شناسایی نشده است. مثلاً در تاجیکستان اموالی داشت. یک نوبت بنده در سفری که به تاجیکستان رفته بودم رفتم آن محل را دیدم و مثلاً یک جایی شبیه پایانه جنوب تهران داشت که در آنجا چندین اتوبوس مشغول حمل ونقل بودند. حدود چندین دستگاه تویوتا بود که همه این اتوبوس‌ها به منظورحمل ونقل مورد استفاده قرار می‌گرفت.
وی در ادامه در مورد فشارهایی که در پیگیری پرونده ها به مجلس وارد می شود، گفت: خیلی نمی‌َشود به این مسائل اشاره کرد و بعد‌ها باید این موارد را بنویسم و بعد به شما بدهم. پور مختار نظر خبرنگار مبنی براینکه فشارها از سوی یقه سفیدها است را تایید می کند و می گوید: اصل فشار‌ها در حوزه مباحث اقتصادی بود.
خبرنگار میزان که میخواهد بداند پروندهای پیگیری شده در مجلس قبل اکنون بایکوت شده یا خیر از پیگیری پرونده زمین خواری می پرسد و پورمختار می گوید: واقعاً پیگری‌های ما در زمینه زمین‌خواری بسیار مؤثر بود و تقریباً به یک روش تبدیل شد، اما با این حال پیگیری‌ها باید بیشتر از این موارد باشد.
وی در مورد پرونده روستای زیارت توضیح می دهد: آن زمان ما تا آخر کار این پرونده را پیگیری کردیم و در بسیاری از موارد مردم کمک می کردند و اطلاع رسانی داشتند بنابراین ما هرجا ورود می‌کردیم جلوی کار گرفته می‌شد منتها اشکال کار در این بود و هست که دستگاه‌ها اگر بخواهند دست به یکی کنند مشکلات حل نمی‌شود وگرنه کمیسیون مگر چقدر توان و وقت دارد. ... مشکل اینجاست که این موضوع باید از طریق دستگاه‌های اجرایی تبدیل به یک رویه قوی شود و بازدارنده باشد که در برخی موارد این مسئله دیده نمی‌شود.
 پورمختار درباره پرونده معوقات بانکی نیز گفت: جلسات زیادی درباره معوقات بانکی داشتیم و این امر هم تبدیل به یک مبنا شد یعنی بنده این موضوع را بار‌ها و بار‌ها در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح کردم و آخر کار یک مصوبه گرفتیم که پیرامون آن چند کمیته تشکیل شد و این کمیته‌ها پیگیر شدند تا نهایتاً یک مبنایی ایجاد شد که همان روش‌ها هنوز هم ساری و جاری است.
عده ای هم قسم شده بودند که رد صلاحیت شوم
وی در ادامه در مورد ماجرای گمانه رد صلاحیت شدنش و تهدید او به افشاگری گفت: یک عده هم قسم شده بودند که رد صلاحیت شوم ... در حال حاضر وقتش نیست و به موقع آن را خواهم گفت. یک زمانی این موضوع را خواهم گفت.
پور مختار در پاسخ به خبرنگار که اصرار دارد ثابت کند اسنادی برای افشار کردن وجود دارد و می گوید« شما چیز‌هایی می‌دانید و  و اسنادی دارید که می‌خواهید افشاگری کنید؟» پاسخ می دهد: « بله به حوزه مفاسد اقتصادی بر می‌گردد».
وی در بخش دیگری از این گفت وگو در مورد نظارت بر معادن گفت: ما تلاش داریم نظارت به این بخش را تقویت کنیم و موضوع تحقیق وتفحص را کلید زده‌ایم. ... ما مواردی داشتیم که معادن را به اسم فرزندانش کرده‌اند؛ لذا از این گزارشات زیاد است و این موارد در استان‌های مختلف موجود است.
پورمختار در مورد اینکه به موضوع واردات خودرو نیز ورود می کنند یا خیر، گفت: درباره سفارش واردات خودرو جلسه‌ای با وزیر صنعت داشتم و به وزیر گفتم که اگر این موضوع حل نشود تحقیق و تفحص کلید خواهد خورد چرا که بنده این موضوع را کاملاً رانت می‌دانم که آمدند جلوی آن را گرفته‌اند و محدود کردند و در همین قضیه خودرو‌های خارجی که اشخاصی محدود مشغول به وارد کردن آن هستند بین ۲۰ الی ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است اخیراً مجوزی به شرکت جهت واردات یک خودرو داده شده است و طی اخباری که بنده دارم آن شخصی که با این مسئله موافقت کرده خودش هم سهمی برای خودش در نظر گرفته است.
وی در بخش پایانی این گفت وگو در ارزیابی عملکرد قوه قضاییه، گفت: قوه قضائیه در بحث مبارزه با مفاسد خیلی فعال است و دست بر روی دانه‌درشت‌ها گذاشته است که این مسئله بسیار قابل تقدیر است، با این حال این قوه مورد هجمه‌های زیادی قرار گرفته است لذابه نوعی پایش را روی دم افراد خاصی گذاشته است بنابراین طبیعی است که مورد هجمه قرار بگیرد. در مجموع عملکرد قوه قضائیه خوب است.

کمیسیون موضوع پرونده اینکه درباره لاریجانی افراد موارد گرفته پیگیری مسئله زمینه اقتصادی بالاخره البته مبارزه خبرنگار نمایندگان مثلاً پورمختار زنجانی اطلاعات حمایت توضیح روسای قضائیه نهایتاً بنابراین تبدیل چندین مفاسد ادامه زمانی گرفتن گذاشته خودرو واردات مشغول بار‌ها افشاگری مختار جایگاه خواهم صلاحیت تقریباً هزینه اشاره می‌آید رسیدگی اعضای کمیسیون‌ها نمی‌شود اسنادی داشتیم زیادی نظارت معادن عملکرد محدود تحقیق بانکی معوقات انتخابیه اشتغالزایی رفتند اموال شناسایی داشتم بسیار تاجیکستان توصیه دنبال دیگری مسئول هستیم وزارت دادند اینگونه دانشگاه ایراد بیشتر دوستان ملاقات قضاییه پیغام میزان سرداری گزارش فرماندهی تصویب روزنامه‌ها می‌نوشتند افرادی می‌شد منتها نداشتند ارزیابی خودشان می‌گردد ندارد دستور فرمانده واقعاً روزنامه عوامل بعداً این‌ها آن‌ها کردیم ابتدا