برگزیده ها

مازندمجلس: طی روزهای آتی تماس‌ها و مذاکرات سیاسی رئیس‌جمهور، رئیس پارلمان و نخست‌وزیر لبنان برای بازگشت به "سیاست بی‌طرفی" در قبال بحران‌های منطقه سرعت خواهد گرفت.

مازندمجلس:
به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان از زمان استعفای سعد حریری از سمت نخست‌وزیری مذاکراتی را با مسئولان لبنانی و رؤسای احزاب برای حل بحران سیاسی کنونی داشته است.
اکنون مسئولان لبنانی تلاش می‌کنند تا روابطشان را با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که حزب الله را "گروهی تروریستی" می‌دانند، بهبود بخشند و سیاست بی‌طرفی را مثل قبل در قبال بحران‌های منطقه اتخاذ کنند.
درحالی که میشل عون روز جمعه تأکید کرد که لبنان از طریق تلاش‌های دیپلماتیک توانست بحران سیاسی اخیر را پشت سر بگذارد، سعد حریری گفت: ما باید به مذاکره بپردازیم تا به ساحل امنیت و امان برسیم و سلامتی و امنیت کشور و شهروندان و روابطمان را با تمامی کشورهای عربی که حق دفاع از امنیت خود را دارند، حفظ کنیم. ما خواهان بهترین روابط با عربستان هستیم.
حریری در سخنرانی چند روز پیش خود گفت: با توجه به اصرار میشل عون استعفایم را نگه می‌دارم و خواهان این هستم که سیاست بی‌طرفی در عمل اجرا شود نه فقط با سخن. نباید این سیاست به ضرر برادران عربمان تمام شود و گرنه ما موضعی دیگر اتخاذ خواهیم کرد.
به گفته منابعی در جریان المستقبل، سعد حریری پاسخ مثبتی از میشل عون و نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان درباره لزوم ایجاد مکانیسمی برای اتخاذ این سیاست از جانب حزب‌الله در برابر درگیری‌های منطقه شنیده است. این منابع تأکید کردند که حریری به صداقت عون برای یافتن راه حل لازم ایمان دارد.
منابع مذکور احتمال دادند که میشل عون مذاکراتی را با گروه‌های سیاسی برای تبادل نظر درباره حل بحران کنونی به جای مذاکرات گسترده در کاخ ریاست جمهوری داشته باشد. احتمالا نبیه بری رهبری حزب الله را در جریان موضع واقعی عربی بگذارد. حریری نیز به شخصه قصد دارد دیدارهایش را که با احزاب و رهبران گروه‌های لبنانی آغاز کرده، گسترش دهد. این منابع بعید ندانستند که حریری با رهبران حزب الله دیدار کند. همچنین او با سمیر جعجع، رئیس حزب القوات اللبنانیه دیدار می‌کند.
به گفته این منابع، اعلام آمادگی حزب الله برای مذاکره که در سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان اعلام شد، احتمالا مقدمه‌ای برای بحث درباره سیاست بی طرفی است.
حریری سیاست منابع لبنان امنیت بحران لبنانی مذاکره سیاسی درباره اتخاذ سخنرانی خواهان جریان گروه‌های اعلام دیدار رهبران احتمالا بی‌طرفی مسئولان مذاکراتی گزارش حزب‌الله احزاب کنونی تأکید منطقه احتمال کشورهای بگذارد