برگزیده ها

مازندمجلس: اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تعامل سه جانبه میان شورا،شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون تحول فرهنگی شهر تهران تاکید کردند. در این دیدار رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران از وزیر ارشاد برای حضور در صحن شورا دعوت کرد.

مازندمجلس: در این دیدار سید عباس صالحی با اشاره به نامه ای که در اغاز فعالیت شورای شهر پنجم مبنی بر اعلام آمادگی وزارت ارشاد برای همکاری با شورای شهر و شهرداری توسط وزیر فرهنگ صادر شده بود گفت: اگرچه چنین نامه ای چندان متعارف نبود اما نشان از توجه جدی وزارت فرهنگ به ضرورت و اهمیت همکاری این وزارتخانه با مدیریت شهری تهران در حوزه فرهنگی داشت.

‎ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پس از استقرار شورای رویکرد ما ایجاد حلقه ارتباطی مناسبی با شهرداری بود و با امدن آقای صالحی امیری به حوزه فرهنگی اجتماعی شهرداری این نقاط اتصال برای آغاز همکاری های روشن تر و موثرتر فراهم شده است.

‎وی ادامه داد: با نگاه فرهنگی و اجتماعی و نه صرفا خدماتی به شهرداری می توان مناسبات بین شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مناسبات حداکثری تبدیل کرد و در سطوح مختلف می توان افق همکاریها را گسترش داد.

‎وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حفظ و توسعه زیر ساختهای فرهنگی و هنری و بازآفرینی ها و حمایت از فعالان فرهنگی هنری و حوزه های موثر در این عرصه که دامنه ای بسیار گسترده و قابل توجه دارد از اهمیت برخوردار است.

‎وی اهمیت به حوزه آموزش و پژوهش را مورد تاکید قرار داد و گفت : در  بخش حوزه های آموزش و پژوهش های فرهنگی و هنری که هم ما و هم شهرداری در آن فرصت های خوبی داریم برای کار و همکاری قابل توجه است و باید آن را تقویت کرد.

‎صالحی تاکید کرد: فرهنگ شهروندی تهران هم برای تهران و هم در سطح کشور مهم وموثر است و سرفصل های دیگری که باید به ان بپردازیم .

‎وی افزود: در شورای شهر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازو کارها و مجموعه های فرهنگی و هنری خوبی وجود دارد . معاونت ها و سازمانهای زیر مجموعه وزارتخانه می توانند نقش و کارکرد خوبی ایفا کنند و با اتصال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهرداری تهران و قوی و موثر بودن ان که به سرعت باید وارد حوزه عملیاتی شود افق همکاری های بسیار وسیعی پیش رو خواهد بود.

‎وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نشست با شهردار و معاون فرهنگی اجتماعی و اهمیت تعامل و پشتیبانی شورا در کمک به رفع کندی ها و تسریع در انجام کار بسیار مفید و سراغاز خوبی است و این همکاری ها در دوسطح تعامل با خود شورا و نیز با شهردای در نشست با شورای معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل پیگیری است . بحث افق فرهنگی هنری و استراتژی های شهر تهران می تواند  در نشست با شورای معاونین باز و بررسی شود و اولین نشست می تواند ظرف دو هفته برقرار شود .

‎وی افزود: در حوزه مطالعات پژوهش ها نیز ارتباط موثری بین پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات و مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران می تواند برقرار شود.
‎محمد جواد حق شناس: استراتژی فرهنگی واجتماعی شهر در حال تدوین است در این دیدار رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اعضا و کمیته های زیر مجموعه کمیسیون را معرفی کرد و بر ضرورت شکل گیری مثلث همکاری میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرداری و شورا تاکید کرد. استراتژی های حوزه های زیر مجموعه کمیسیون فرهنگی شامل استراتژی های فرهنگی ،  اجتماعی ، هنری ،  ورزشی ، میراث فرهگی و گردشگری کمیسیون برای  تهران در حال تدوین است.

‎وی به برخی مسئولیت های مشترک بین وزارت فرهنگ و مدریت شهری تهران از جمله برج آزادی و برخی موزه های شهر مثل موزه هنرهای معاصر و خانه هنرمندان ، موضوع کتابخانه ها و مراکز سینمایی بزرگ و زمینه همکاری های مشترک اشاره کرد و گفت : می توان با برنامه ریزی در چارچوب منطقه ۶ و ۱۲ و تالار وحدت و خانه هنرمندان نقطه ثقل و گسترشی برای فعالیت ها و پیشبرد برنامه های فرهنگی هنری و اجتماعی ایجاد کرد.

‎وی جایگاه منطقه ۶ تهران در حوزه فرهنگی و هنری را مورد تاکید قرار داد و خواستار مشارکت جدی معاونت های مربوطه وزارت فرهنگ در ایجاد قطب فرهنگی هنری با ویژگی رونق اقتصادی با محوریت منطقه ۶ تهران شد.

‎وی در ادامه ضمن تایید مباحث وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت :  تشکیل مثلث شورا ،شهردای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند راه گشا باشد و مناسب است میزبانی جلسات را وزارت فرهنگ و ارشاد به عهده گیرد.

‎رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از طرف ریاست و اعضای شورای شهر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کرد تا در صحن شورای شهر برای طرح دیدگاههای مرتبط خود حضور بهم رساند و اقای صالحی نیز امادگی و استقبال خود را اعلام کرد .

همچنین در این دیدار الهام فخاری رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به ماموریتهای این کمیته گفت : در کمیته اجتماعی نه فقط آسیب های اجتماعی بلکه کنش ها و پویایی ها و شادابی ها و مشارکت های اجتماعی و گروه های مرجع را در دستور کار داریم.  

وی گفت: تهران در حالی که  جز شهرهای پر اسیب است ولیکن پر از فرصت ها نیز هست و چه بسا ایده ها و موضوعات مشترکی را بتوانیم با هماهنگی شورا و وزارت ارشاد پیش ببریم .وی  افزود : بحث فضاهای شهری  ، ایده دولت - شورا و نوآوری های جدید می توان مورد توجه قرار گیرد.

حسن خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی ، گردشگری و بافت های فرسوده کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر نیز  در این دیدار افزود: مساله میراث فرهنگی به شدت مورد تهدید قرار گرفته است و مثال آن دیواریست که اطراف مجلس کشیده شده و موراد بسیاری از بناهایی که ارزش میراثی دارد و مغفول مانده است.

وی افزود: وزارت ارشاد  نقش کلیدی و لیدری خود در حوزه میراث فرهنگی را ایفا کند و آن بخش از وزارت ارشاد که می تواند و مسئولیت دارد به کمیته میراث فرهگی و گردشگری و بافت های فرسوده کمیسیون فرهنگی اجتماعی کمک کند.

حجت نظری نظری رئیس کمیته های ورزش ، مشارکت های مردمی و رئیس ستاد توان افزایی سازمانهای مردم نهاد با معرفی زیر مجموعه خود ضرورت تغییر در تهران را مورد تاکید قرار داد . وی افزود:  باید رویکرد جدیدی به حوزه ورزشی شهر تهران و مشارکت مردم در امور داشته باشیم . اگر مردم به کمک دولت و حاکمیت و مدیریت شهری تهران بیایند امکان تغییر و تحول مورد انتظار فراهم خواهد بود و ما تلاش خواهیم کرد این مهم را با توسعه و کارامد سازی سازمان های مردم نهاد به واقعیت نزدیک کنیم.

بر اساس گزارشدفتر کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نظری تاکید کرد: اگر بتوانیم شرایط تهران را بهتر کنیم در شرایط کل کشور اثر خواهد گذاشت.
فرهنگی تهران فرهنگ ارشاد وزارت اجتماعی شورای اسلامی کمیسیون همکاری شهرداری افزود کمیته تاکید میراث مجموعه دیدار استراتژی تواند مشارکت اهمیت پژوهش گردشگری منطقه برنامه بسیار صالحی اشاره ضرورت ایجاد اعلام فرهگی ورزشی تدوین معرفی فعالیت مشترک تغییر شرایط فرسوده بتوانیم وزارتخانه هنرمندان مسئولیت برقرار آموزش فراهم اتصال ادامه توسعه ‎وزیر تصریح داریم معاونت رویکرد مدیریت مناسبات معاونین شهردای سازمانهای تعامل مطالعات