برگزیده ها
پروانه مافی: رفع خشونت علیه زنان، اولویت کاری فراکسیون خانواده است

اختصاصی مازندمجلس: آبان ماه سال جاری انتخابات هیئت رئیسه فراکسیون خانواده برگزار شد و پروانه مافی به عنوان رئیس این فراکسیون انتخاب شد.

اختصاصی مازندمجلس: آبان ماه سال جاری انتخابات هیئت رئیسه فراکسیون خانواده برگزار شد و  پروانه مافی  به عنوان رئیس این فراکسیون انتخاب شد.

پروانه مافی که معتقد بود مباحث مربوط به زنان در فراکسیون زنان به‌ صورت کلی و عمومی مطرح می‌شود و مسائلی همچون کودک‌آزاری و مشکلاتی همچون طلاق که خانواده‌ها با آن درگیر هستند و آماری نگران‌کننده نیز در این رابطه منتشر می‌شود، بعضاً به‌طور دقیق مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. بنابراین تشکیل فراکسیون خانواده را ضروری می دانست.

استقبال خوبی نیز ازسوی نمایندگان  نسبت به این فراکسیون صورت گرفت و حدود ۵۳ نفر از نمایندگان در فراکسیون خانواده عضو هستند.

 مرتضی خاتمی و علی وقف‌چی به‌عنوان نواب رییس، خانم‌ها ناهید تاج‌الدین و سکینه الماسی به‌عنوان دبیران هیات رییسه و همچنین خانم زهرا ساعی به‌عنوان سخنگوی این فراکسیون هستند.

کودک ازاری و مسایل مربوط به حقوق زنان در خانواده، خشونت علیه زنان در خانواده و موضوع مالکیت اقتصادی و ویژگی‌هایی که در حوزه مباحث اقتصادی در خانواده به زنان مربوط می‌شود از مباحث مهم مطرح در این فراکسیون است.

به بهانه روز مباره با  خشونت علیه زنان که یکی از مصادیق آن خشونت خانگی است با رئیس فراکسیون خانواده گفتگو کرده ایم.

پروانه مافی با اشاره به اینکه در گذشته های دور، پدیده خشونت در دورن خانواده ها، نمایش سلطه مردان علیه زنان و حفظ جایگاه زنان در سطح پایین امری مرسوم در جوامع  مختلف بود.گفت:  در آن مقطع، به طرق مختلف از جمله، فروش نوزادان دختر، تجاوز، زنده به گور کردن دختران، پرخاشگری، محدودیت و تنبیه های خانگی از اتفاقات رایج در روابط خانوادگی بود.  با گذشت زمان و از نیم قرن پیش، پدیده خشونت علیه زنان به مساله و دغدغه ای مهم برای فعالین حوزه زنان تبدیل شده است. در چند دهه گذشته، جنبش های گسترده ای علیه این پدیده شوم در نقاط مختلف جهان به راه افتاد و به تدریج مفاهیم دموکراسی، آزادی و برابری از حوزه عمومی به بخش های خصوصی نیز تسری پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه در ایران نیز  بحث خشونت خانوادگی علیه زنان  برای مدتی طولانی مسکوت گذاشته شده بود و درباره آن بحثی شکل نمی گرفت  بیان داشت:  از دهه هفتاد به تدریج در اینباره سمینارها،  پژوهش ها و نشست هایی در حال برگزاریست اما با وجود گذشته نزدیک به سه دهه، شواهد نشان می دهد زنان کماکان  تحت انواع خشونت ها  هستند و جریان سازی اجتماعی برای تغییر وضعیت فعلی صورت نمی گیرد.

رئیس فراکسیون خانواده افزود: دلایل متعددی برای عدم توفیق در ممانعت از خشونت وجود دارد که از جمله می توان به وجود قوانین نابرابر برای مردان و زنان در شرایط یکسان اشاره کرد که بازتاب آن در اجتماع و خانواده نیز تجلی پیدا می کند. همچنین تاکید بر اجازه همسر در بزنگاههای مهم تصمیم گیری که بر زندگی زنان سایه انداخته از دلایل مهم در ترویج خشونت است، عدم آشنایی زنان جامعه نسبت به حقوق خود و سوظن های بی مورد مردان علیه همسرانشان نیز از  دیگر عوامل مهم و اساسی خشونت خانگی در کشور است.

وی افزود:  از سوی دیگربخش قابل توجهی از زنان، گزارش خشونت های روا شده علیه شان را  یا نمی دانند به کجا گزارش کنند و یا نیز به سبب محدودیت های سنتی و فرهنگی تمایلی برای مطرح کردن ندارند و در نتیجه خشونت را به عنوان بخشی از زندگی بغرنج شان پذیرفته اند و تحمل می کنند.

این نماینده اصلاح طلب مجلس، بحث ترویج نقش مادری و همسری برای زنان در رسانه ها و کتب آموزشی که رویکرد آن دور نگه داشتن زنان از منابع اقتدار و مردان را به عنوان تصمیم گیرنده ی اصلی خانواده نشان می دهند عامل دیگری که نمی توان از ذکرش غفلت کرد اظهار کرد: هنگامی که در جامعه  عرصه آموزش، اشتغال، قدرت و تصمیم گیری بیشتربه روی مردان گشوده است، بدیهی است که  اعمال خشونت و سلطه در  جامعه و خانواده به عنوان خردترین اجتماع ظهور و بروز پیدا می کند.

مافی در ادامه گفت: بخش عمده ای از زنان نیز نگاهی مشابه مردان به زنان دارند و  جایگاه نازل برای زنان و تائید جایگاه تصمیم گیرنده برای مردان را در روابط خانوادگی پذیرفته اند که می توان گفت این مساله، منشا بروز خشونت در جامعه است.

رئیس فراکسیون خانواده با اشاره به  گزارش های جهانی که از هر سه زن یک زن در معرض خشونت های جسمی و جنسی قرار می گیرد گفت:  این آمار نشان دهنده مساله دار بودن این پدیده است و به منظور ممانعت و رفع این مساله در گام اول نیازمند مستندات قانونی در زمینه منع خشونت علیه زنان داریم. البته در اغلب کشورهای جهان خلا قانونی در این زمینه رفع شده است.

مافی به « لایحه تامین امنیت زنان»  که در دولت یازدهم تدوین شد و در حال حاضر، قوه قضائیه بررسی آن را در دستور کاری خود قرار داده است  اشاره کرد و گفت: که امیدواریم این لایحه تا اوایل دی ماه به دست مجلس شورای اسلامی برسد.

وی تاکید داشت: تصویب قانون به خودی خود اکتفا  نمی کند و اقداماتی از جمله،  همکاری سازمان ها و دستگاههای مختلف برای فرهنگ سازی و ترویج نقش زنان به عنوان کنشگر مهم، آموزش و آگاهی بخشی زنان جامعه نسبت به حقوق خود، پیگیری اجرای قوانین مصوب در این حوزه، گسترش خانه های امن، ایجاد شعبه رسیدگی به خشونت خانگی و ارائه مشاوره برای زنان آسیب دیده  از الزامات مهم  برای رفع این مساله است.

 رئیس فراکسیون خانواده گفت : فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی پیگیری این مهم را در آغازین روزهای تشکیل خود در اولویت کاری خود قرار داده است و  پیگیر برگزاری جلساتی با حضور تمامی دستگاههای مسئول این حوزه است تا  بتواند از اقدام های جزیره ای وتک روی ها ممانعت کند و با هم افزایی در راستای اقدامات موثر قدم بردارد.


مصاحبه از : شبنم لشگری

در-گفت‌و‌گو-با-رئیس-فراکسیون-خانواده-مجلس-مطرح-شد؛ پروانه معافی: رفع خشونت علیه زنان اولویت کاری فراکسیون خانواده است