برگزیده ها

مازندمجلس: تحلیلگر برجسته جهان عرب مواضع تازه عمرالبشیر رئیس جمهوری سودان که پیش از این متحد سعودی بود را بررسی و تحلیل کرده است.

مازندمجلس: عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل عرب با اشاره به موضع گیری های اخیر عمر البشیر رئیس جمهوری سودان در مسکو نوشت: تصریحات وی نشان دهنده فاصله گرفتن خارطوم از محور سعودی- آمریکایی است و بزودی از ائتلاف عربی ضد یمن به سرکردگی عربستان خارج می شود.

عطوان روزیکشنبه در روزنامه رای الیوم نوشت: اظهارات البشیر در دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود که با هرگونه مواجهه نظامی میان کشورهای عربی با ایران مخالفت اعلام کرد ودخالت آمریکا و اروپا را علت بحران های منطقه وتجزیه سودان دانست، به این معنی است که وی در حال تصحیح اقدام خود در وارد کردن سودان به بحران یمن است وقصد دارد این کشور را به جایگاه حقیقی خود در محور مقاومت بازگرداند.وی افزود: رئیس جمهوری سودان در سال های گذشته بطور اشتباه دنباله رو آمریکا و همپیمانان عرب آن بود و این جانبداری از سیاست های آنها تا جایی پیش رفت که او به 'مبارک فاضل' یکی از وزرای کابینه خود تلویحا دستور عادی سازی روابط با رژیم صهیوینستی را داد و فواید روابط تجاری و سیاسی با این رژیم را برشمرد. در حالی که این موضع گیری، شوک بزرگی به مردم سودان وارد کرد.

به گفته این تحلیلگر موضع گیری های البشیر بعنوان رهبر جبهه نجات سودان در سال های گذشته همانند دستگاه احیاء و تلاشی برای تاثیر گذاری سریع در این مرحله از تاریخ سودان بود، اما تاریخ مردم این کشور نشان دهنده این است که آنها یکی از ملت های عربی و اسلامی هستند که همیشه از قضایای حق به خصوص مساله فلسطین دفاع کرده اند.

عطوان می افزاید: همزمانی اظهارات رئیس جمهوری سودان درباره مخالفت با جنگ ضد ایران و مرتبط کردن بحران های منطقه با دخالت های آمریکا با تصریحات شدید اللحن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در خصوص ایران از نظر ما بی ربط نیست و اتفاقی نبوده است. مبالغه نیست اگر بگوییم که البشیر به طور عمد از مسکو از همپیمانی با عربستان روی برگرداند و جدایی خود را از همراهی با دولت سعودی و ائتلاف عربی بر ضد یمن اعلام کرد.

وی تصریح کرد: نکته دیگری که بسیار اهمیت دارد و نمی توان به آن بی توجه بود این است که البشیر بدون هیچ گونه ابهام و به وضوح بیان داشت که هیچ صلحی در سوریه بدون بقای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در قدرت، محقق نخواهد شد. این مطلب نشان دهنده نوعی بازنگری راهبردی سودان و نوعی بیداری برای تصحیح سیاست های این کشور در طول سال های گذشته است.

وی تاکید کرد: محور آمریکایی –اسرائیلی در منطقه عربی رو به تنزل نهاده و سنگ بنای آن در سودان، لبنان، عراق و سوریه و یمن یکی پس از دیگری در حال فرو ریزی است و ماه عسل آنها چندان ادامه دار نبود با اینکه خسارت های زیادی به منطقه وارد کردند که نمی تواند منکر آن بود.

عطوان افزود: به عمر البشیر به خاطر بازگشت وی به اردوگاه حقیقی خود تبریک می گوییم و امیدواریم که توبه وی، توبه نصوح باشد و دیگر به اردوگاه قبلی خود بازنگردد و این توبه با جریان اصلاحات جدید در داخل این کشور برای مبارزه با فساد و اعطای آزادی ها و احیای وحدت ملی سودان همزمان شود.سردبیر رونامه رای الیوم بیان داشت: فصل الخطاب در موضع گیری های سودان اعلام موضع آن درخصوص جنگ یمن و حضورش در ائتلاف عربی است و معتقدیم که سودان نیروهای خود را از ائتلاف عربی به رهبری عربستان بیرون خواهد کشید.
سودان البشیر ائتلاف جمهوری منطقه عطوان سعودی اعلام آمریکا بحران گذشته دهنده سوریه عربستان اردوگاه دیگری تاریخ سیاست روابط افزود مخالفت تصریحات تحلیلگر فاصله آمریکایی الیوم تصحیح اظهارات حقیقی