برگزیده ها
حسین‌زاده: فرصتی ایجاد نکنیم که اتحاد و انسجام درونی میان شهروندان کشور خدشه‌دار شود

مازندمجلس: نماینده اصلاح‌طلب نقده و اشنویه در مجلس خاطرنشان کرد: نباید فرصتی ایجاد کنیم که احیاناً اتحاد، انسجام درونی و همدلی میان شهروندان کشور مورد خدشه قرار گیرد.

مازندمجلس: نماینده اصلاح‌طلب نقده و اشنویه در مجلس خاطرنشان کرد: نباید فرصتی ایجاد کنیم که احیاناً اتحاد، انسجام درونی و همدلی میان شهروندان کشور مورد خدشه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، نمایندگان در جریان نشست علنی امروز مجلس که بخشی از آن به بررسی کلیات یک طرح دو فوریتی به منظور برقراری امکان عضویت پیروان ادیان الهی در شوراهای شهر و روستا اختصاص داشت پس از اظهار نظر مخالفین و موافقان این طرح را به تصویب رساندند.

بر این اساس پس از آنکه اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس به عنوان طراح این طرح توضیحات خود را ارائه کرد علی ادیانی‌راد نماینده اصولگرای قائمشهر و عبدالکریم حسین‌زاده نماینده اصلاح‌طلب نقده و اشنویه به ترتیب در مخالفت و موافقت با این طرح اظهارنظر کردند.

علی ادیانی‌راد در سخنانی ضمن تقدیر از زحمات همه پیروان و باورمندان ادیان الهی با اشاره به اظهارات طراح این طرح گفت: اظهارات آقای اختیاری بخشی از واقعیت است اما لازم است دو نکته را مطرح کنم و تشخیص را برعهده مجلس بگذارم.

وی خطاب به مسعود پزشکیان که برای ساعاتی ریاست جلسه علنی امروز را برعهده داشت گفت: لازم است تاکید کنم که با استناد به اصل ۴ قانون اساسی اخطار دادم و همچنین لازم است همکاران عزیز را به قاعده نفی سبیل که یک قاعده محکم فقهی است ارجاع دهم و نکته سوم نیز این است که با استناد به ماده ۱۶۰ آیین‌نامه داخلی مجلس تذکر دارم.

نماینده اصولگرای قائمشهر در مجلس با استناد به اخطار و تذکر خود تاکید کرد: همین که قانون اساسی ما این حق را پذیرفته که شهروندان معتقد به قانون اساسی در مجلس به عنوان مرکز ثقل قانونگذاری کشور نماینده داشته باشند، نشانگراین است که رویکرد جمهوری اسلامی توجه، اهتمام و احترام به ادیان الهی بوده اما مهم این است که ما قانونگذار هستیم.  

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس یادآور شد: قانونگذار قید دو فوریت را بدین شرح تعریف کرده و جایز می‌داند که مانع از بروز خسارت احتمالی و فوت فرصت شود. بنابراین نظر شما را به این جلب می‌کنم که تصویب یا عدم تصویب این طرح چه خسارت احتمالی برای کشور به همراه خواهد داشت و این مسئله منجر به فوت هیچ فرصتی نیز نخواهد شد.

مسعود پزشکیان پس از اصرار ادیانی‌راد مبنی بر اینکه صراحتاً وارد بودن یا وارد نبودن اخطار و تذکرش را اعلام کند، تاکید کرد که این اخطار را وارد نمی‌داند.

عبدالکریم حسین‌زاده نماینده اصلاح‌طلب نقده و اشنویه در مجلس که در موافقت با این طرح دو فوریتی صحبت می‌کرد گفت: کاش برادرم آقای ادیانی‌راد درباره فوریت یا عدم فوریت موضوع صحبت می‌کردند به جای اینکه شرح دهند که طرح این مسئله به جا است یا نه.

وی افزود: در مورد قاعده نفی سبیل دو موضع اساسی وجود دارد که آیا این مسئله در حوزه تشریع است یا تکوین. اگر بپذیریم در حوزه تکوین است قاعدتاً باید از خود بپرسیم که عضویت در شورای شهر به مفهوم ولایت است یا به مفهوم وکالت. مشارکت در شورای شهر و مدیریت شهری قاعدتاً مصداق حاکمیت غیر مسلمان بر مسلمان نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی توضیح داد: عضویت در شورای شهر در حیطه دایره‌ای از مدیریت شهری است که براساس آن به عنوان مثال یکی از اعضای یک شورای ۱۱ نفره زرتشتی باشد.

وی با اشاره به بررسی طرحی در رابطه با احیای قنوات در نشست علنی امروز مجلس و ضمن تاکید بر اهمیت موضوع آب و محیط زیست تصریح کرد: اتفاقاً قصد دارم در فوریت طرح مربوط به عضویت پیروان ادیان الهی در شوراها تاکید کنم. امروز خاورمیانه و کشورهای  اسلامی در آتش جنگ‌ها و اختلافات درون‌سرزمینی می‌سوزند. موضوع همبستگی ملی، اتحاد درون‌سرزمینی و اتحاد ملی به پارادایم اصلی همه این سرزمین‌ها تبدیل شده است. چرا ما نباید به هویت ملی و اتحاد و انسجام درونی‌مان توجه داشته باشیم و مسائلی را پیش بکشیم که خدایی ناکرده سر سوزنی به این مسائل خدشه وارد کند.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس دهم تاکید کرد: با توجه به موضوعات و مسائل درون‌سرزمینی و برخی موضوعات که در جلسه غیرعلنی امروز نیز مطرح شد، خواهش می‌کنم با توجه به وضعیت کشور و منطقه به اصول قانون اساسی برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز همه شهروندان که اصول مورد تاکید امام راحل و رهبر عظیم‌الشان ما بوده توجه داشته باشیم.

نماینده اصلاح‌طلب نقده و اشنویه در مجلس خاطرنشان کرد: نباید فرصتی ایجاد کنیم که احیاناً اتحاد، انسجام درونی و همدلی میان شهروندان کشور مورد خدشه قرار گیرد.

این عضو فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: ایرانیت، جمهوریت و اسلامیت ما مواضع و مواردی است که از یکدیگر غیرقابل تفکیک هستند بنابراین خواهشم این است که همه همکاران در راستای تقویت این بسترهای لازم برای همبستگی ملی تلاش کرده و به دو فوریت این طرح رای قاطع دهید و مطمئن باشید که اتحاد، همدلی و همبستگی ما حتی از موضوع آب، محیط‌زیست و موسسات مالی و اعتباری نیز مهم‌تر است.

به گزارش ایلنا، نمایندگان مجلس در نهایت با رای بالا دو فوریت کلیات این طرح را به تصویب رساندند تا بنا بر آیین‌نامه داخلی مجلس رسیدگی به جزئیات این طرح در دستور کار هفته آینده صحن علنی قرار گیرد.

نماینده تاکید شورای اتحاد فوریت شهروندان اساسی امروز قانون عضویت تصویب ادیانی‌راد اخطار موضوع اصلاح‌طلب اشنویه انسجام عنوان اسلامی ادیان فرصتی مسئله استناد قاعده فراکسیون پیروان نمایندگان نباید همدلی ایجاد درونی بررسی درون‌سرزمینی همبستگی حسین‌زاده مسائل موضوعات خسارت علی ادیانی احتمالی می‌کنم مفهوم مدیریت مسلمان تصریح قاعدتاً تکوین قانونگذار باشیم اینکه بنابراین اظهارات فوریتی رساندند اختیاری اصولگرای کلیات ایلنا خاطرنشان احیاناً گزارش قائمشهر عبدالکریم پزشکیان همچنین همکاران آیین‌نامه مسعود برعهده موافقت اشاره جریان داخلی