برگزیده ها

مازندمجلس: سفیر روسیه در ایران با تاکید بر ضرورت افزایش حجم تبادل کالا میان دو کشور گفت: بدنبال تکمیل کریدور شمال - جنوب هستیم.

مازندمجلس: لوان جاگاریان روز یکشنبه در دیدار با مصطفی سالاری استاندار گیلان در رشت، با بیان این مطلب، از احداث مجسمه عمر خیام و سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه قدردانی کرد و همچنین، خواستار برقراری خط پرواز مستقیم از آستاراخان به تهران شد.
  سفیر روسیه در ایران با اشاره به زمینه خوب همکاری میان گیلان و روسیه اظهار داشت: همسایگی گیلان و روسیه فرصت همکاری خوبی برای توسعه تعاملات فراهم می کند.
مرکز تجاری ایرانیان در آستراخان، دوم آبان ماه امسال طی مراسمی با حضور آلکساندر ژیلکین استاندار آستراخان و مهدی سنایی سفیر کشورمان در روسیه گشایش یافت. با افتتاح مرکز تجاری ایران در آستراخان، 14 اتاق بازرگانی از استان های مختلف کشور، فعالیت رسمی تجاری و بازرگانی خود را در این مرکز اغاز کردند. 
مرکز تجاری ایرانیان در آستراخان که از آن در رسانه ها با نام سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه نیز یاد می شود، با محوریت اتاق بازرگانی گیلان به منظور ورود به بازار جهانی راه اندازی شده است. این مرکز تجاری شامل ساختمانی دو طبقه در مرکز شهر آستراخان در زمینی به مساحت یک هزار و 500 مترمربع و مراحل بازسازی آن با الگوی معماری ایرانی انجام گرفته است. این ساختمان به عنوان مرکز نمایشگاهی دائمی و محل استقرار شرکت های مهم تولیدی و تجاری گیلان و دیگر استان ها محسوب می شود. 
شهر بندری آستراخان در دهانه رودخانه ولگا و دریای خزر قرار دارد و یک شاهراه آبی و زمینی است. 
بیش از 200 شرکت ایرانی در آستراخان فعال هستند و این منطقه به کانون فعالیت تجاری ایرانیان در جنوب روسیه تبدیل شده است.
گیلان، زمینه ساز و مجری تکمیل کریدور شمال - جنوب است
استاندار گیلان نیز در دیدار با سفیر روسیه در کشورمان، با اشاره به اراده دو کشور در توسعه روابط روزافزون و قوی‌تر افزود: باید از فضای خوب توسعه روابط دو کشور که روز به روز بهتر می‌شود، در جهت تقویت مناسبات بهره بگیریم.
مصطفی سالاری با اشاره به نشست‌های متعدد رئیسان جمهوری ایران و روسیه در ماه‌های اخیر، آن را نشان از رویکرد تقویت روابط دو کشور در سطح ملی عنوان کرد و گفت: گیلان به عنوان استان همسایه کشور روسیه، توسعه روابط را یک وظیفه و مسئولیت ملی می‌داند.
وی با اشاره به تکمیل راه آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا، تکمیل کریدور شمال - جنوب را تصمیم مشترک رئیسان جمهوری ایران و روسیه دانست و افزود: گیلان، زمینه ساز و مجری این تصمیم مهم است.
وی با اشاره به زمینه همکاری خوب میان استان های گیلان و آستاراخان ، آسان کردن زمینه تعامل بخش خصوصی را از جمله انتظارات عنوان کرد.
سالاری احداث سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه را نشان از عزم جدی بخش خصوصی ایران در توسعه روابط دانست و خواستار کاهش مشکلات بازرگانان دو کشور شد و گفت: در صورت وجود زمینه همکاری، آمادگی هر چه بیشتر تعاملات بخش خصوصی وجود دارد.
وی همچنین خواستار احداث بانک مشترک دو کشور در منطقه آزاد انزلی شد و افزود : منطقه آزاد انزلی به لحاظ تسهیل ضوابط ، زمینه ساز مناسب توسعه همکاری‌های گیلان و روسیه خواهد بود.سالاری در پاسخ به درخواست سفیر روسیه در ایران مبنی بر همکاری هرچه بیشتر در بخش آموزشی و دانشجویی دو کشور خاطرنشان کرد: باید تعاملات میان 2 دانشگاه، به صورت کاربردی و در حوزه تعاملات پژوهشی که در توسعه روابط مؤثر باشد، شکل گیرد.
روسیه گیلان تجاری آستراخان زمینه توسعه ایرانیان روابط اشاره همکاری استان عنوان تعاملات تکمیل سالاری خواستار منطقه افزود خصوصی انزلی بازرگانی کریدور احداث تصمیم همچنین مشترک دانست منطقه آزاد بیشتر آستاراخان جمهوری تقویت ایرانی زمینی فعالیت کشورمان مصطفی دیدار استاندار رئیسان