برگزیده ها

مازندمجلس: یک رسانه آلمانی با انتشار گزارشی از ائتلاف به اصطلاح اسلامی عربستان علیه تروریسم، معتقد است این ائتلاف در حقیقت علیه ایران و برای مبارزه با اثرگذاری تهران بر منطقه تشکیل شده است.

مازندمجلس: خبرگزاری دویچه وله آلمان (خبرگزاری رسمی دولت آلمان) با انتشار مقاله ای، با بررسی اهداف ائتلاف به اطلاح ضد تروریستی به رهبری عربستان، مقاصد اعلامی محمد بن سلمان ولیعهد این کشور از تشکیل ائتلاف مذکور را مورد بررسی قرار داده و آن را زیر سوال برد.
دویچه وله با اشاره به تشکیل نخستین نشست عمومی اعضای این ائتلاف که روز یکشنبه به ریاست بن سلمان در ریاض برگزار شد، می نویسند: اکنون که داعش در سوریه و عراق شکست خورده و تقریبا در روزهای پایانی عمر خود به سر می برد، مشخص نیست چرا عربستان اکنون و در این روزها دست به تشکیل این ائتلاف زده و برنامه این ائتلاف چیست.
این نشریه آلمانی همچنین با مبهم و کلی خواندن اهداف اعلام شده برای ائتلاف ضد تروریسم به سرکردگی ریاض که روز گذشته اعلام شد، نوشت: برای شاهزاده جوان عربستان که تمامی قدرت در این کشور را در دستان خود قبضه کرده، این ائتلاف راهی است برای اثبات خود به عنوان رهبر جهان عرب، آن هم در زمانی که رهبری آمریکا در منطقه به چالش کشیده شده است.
همچنین «سباستین سانز» محقق ارشد شورای روابط خارجی آلمان در این خصوص به دویچه وله گفت: این ائتلاف حاوی پیامی روشن به جهان اسلام و عرب است و آن اینکه عربستان می خواهد تعیین تکلیف سیاستهای منطقه را خود در دست بگیرد و مطمئنا هدف دیگر آن مقابله با ایران است.
دویچه وله در خصوص تصمیم عربستان برای مقابله با ایران در منطقه می نویسد: عربستان یکی از اعضای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا بود که البته نقشی بسیار حاشیه ای در ائتلاف ایفا کرد. در عوض در جنگ خود علیه حوثی های یمن که گفته می شود از سوی ایران حمایت و پشتیبانی می شوند ناکام بوده است.
از سوی دیگر این نشریه آلمانی با بیان اینکه ایدئولوژی وهابیت که خاستگاه آن در عربستان است، در حقیقت سرچشمه تمامی گروه های تروریستی به اصطلاح اسلامی مانند القاعده و داعش است، هدف عربستان از تشکیل این ائتلاف را زیر سوال برده وی می نویسد: عربستان میلیون ها دلار در سرتاسر جهان برای حمایت از تروریسم هزینه کرده و این در حالیست که شاهزاده ۳۲ ساله این کشور به دنبال ارائه تصویری مترقی از خود در صحنه بین المللی است که می خواهد عربستان را متحول کند.
سباستین سانز نیز در اینباره به دویچه وله می گوید: عربستان سعودی می خواهد خود را به عنوان کشوری پیشرو در مبارزه با افراطی گری و تروریسم معرفی کند تا بدین وسیله تصویر خود به عنوان حامی رادیکالیسم و افراطی گرایی را پاک کند. به همین منظور مبارزه با تروریسم به عنوان محور اصلی شعارهای بن سلمان در به تصویر کشیدن خود به عنوان رهبر مترقی و سکولار «عربستان سعودی جدید» در نظر گرفته شده است.
به گفته دویچه وله این اقدامات عربستان در شرایطی انجام می شود که به اعتقاد گروه های طرفدار حقوق بشر، رژیم سعودی همچنان سرکوبگر باقی مانده و این موضوع نقش ریاض در مبارزه با تروریسم را خالی از منطق جلوه می دهد.
دویچه وله به نقل از گروه های حقوق بشری می نویسد: در شرایطی که به تازگی حتی انتقاد از پادشاه و ولیعهد عربستان به عنوان جرم و عملی تروریستی در این کشور به عنوان قانون به تصویب رسیده، اهداف اعلام شده از سوی رهبران عربستان در مبارزه با تروریسم سخنی مبهم به شمار می رود.
انشقاق و تفرقه در ائتلاف
موضوع دیگری که دویچه وله در گزارش خود به آن پرداخته، وجود انشقاق و دوئیت در میان ۴۱ کشور عضو ائتلاف به اصطلاح ضد تروریسم است. بر این اساس، در حالیکه که دیدگاه های مختلفی درخصوص بسیاری از مسائل همچون اخوان المسلیمن و حمایت از آن، حزب الله و حماس در میان رهبران کشورهای اسلامی عضو این ائتلاف وجود دارد، عملیاتی شدن این ائتلاف زیر سوال می رود.
این نشریه آلمانی در اشاره به دیگر اختلاف های موجود میان اعضای ائتلاف می نویسد: قطر نیز عضوی از این ائتلاف است که در نخستین نشست آن حضور نداشت. عربستان سعودی روابط خود را با قطر قطع کرده و این کشور را به حمایت از تروریسم و اتحاد با ایران متهم کرده است. اما ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر عضو ائتلاف به کمک قطر شتافته اند.
ائتلافی علیه ایران؟
دویچه وله در ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه کشورهای سوریه و عراق که مورد حمایت ایران قرار دارند، در این ائتلاف حضور ندارند، معتقد است در حقیقت عربستان ائتلاف را از کشورهای سنی مذهب تشکیل داده و این سوال مطرح می شود که آیا این ائتلاف علیه تروریسم مطرح شده و یا علیه ایران و کشورهای متحد تهران مانند سوریه و عراق؟
سباستین سانز نیز در این خصوص می گوید: تعریف افراطی گری در پروپاگاندای عربستان سعودی این است که ایران تروریست است. بنابراین، هر اقدامی علیه افراطی گری به معنای مبارزه با اثرگذاری ایران در منطقه و تقبیح چهره جمهوری اسلامی به عنوان حامی اصلی تروریسم است.  
ائتلاف عربستان تروریسم دویچه عنوان حمایت تشکیل مبارزه سعودی تروریستی کشورهای آلمان منطقه نویسد افراطی نشریه آلمانی اسلامی اینکه سوریه اعلام اشاره اهداف رهبری سلمان تمامی اعضای بررسی وهابیت سرچشمه مترقی شرایطی گزارش بسیاری انشقاق رهبران مانند تصویر حقیقت آمریکا شاهزاده نخستین همچنین ولیعهد سباستین اصطلاح اکنون مقابله روابط خبرگزاری