برگزیده ها

مازندمجلس: «آنگلا مرکل» برای اجتناب از تکرار انتخابات پارلمانی در آلمان، ائتلاف با حزب سوسیال دموکرات را برای تشکیل دولت پذیرفت.

مازندمجلس: «آنگلا مرکل»، رهبر حزب محافظه کار دموکرات مسیحی آلمان، سرانجام ائتلاف با حزب سوسیال دموکرات با نام «ائتلاف بزرگ» را پذیرفت تا به بحران سیاسی بوجود آمده در بزرگترین قطب اقتصادی اروپا خاتمه دهد.
به گزارش نامه نیوز پس از آنکه مرکل نتوانست یک ائتلاف سه جانبه میان احزاب دموکرات مسیحی، دموکرات‌های آزاد و سبز‌ها به نام «ائتلاف جامائیکا» تشکیل دهد، برای آغاز چهارمین دوره از صدراعظمی خود در آلمان با چالش جدی مواجه شد. سرانجام تحت فشار‌های سیاسی و درخواست‌های متعدد «فرانک والتر اشتاین مایر»، رئیس جمهور آلمان، برای اجتناب از تکرار انتخابات، سوسیال دموکرات‌ها و حزب مرکل پذیرفتند، مذاکرات ائتلاف را میان خود آغاز کنند. مرکل باید میان ائتلاف بزرگ با سوسیال دموکرات‌ها مانند دوره چهار سال گذشته و یا تشکیل دولت اقلیت، یکی را انتخاب می‌کرد.
«دنیل گونتر»، وزیر اول محافظه کار ایالت شلسویگ هولستاین، در پایان نشست ۴ ساعته با مقامات ارشد حزب دموکرات مسیحی اعلام کرد: خواست جدی همه ما داشتن دولتی موثر است. ما باور داریم این دولتی اقلیت نیست؛ بلکه ائتلاف با یک اکثریت پارلمانی است. این یک ائتلاف بزرگ است.
پس از آنکه وزیر اول محافظه کار ایالت باواریا نیز حمایتش را از یک ارتباط جدید میان حزب راست و چپ آلمان اعلام کرد، شرایط برای برگزاری نشست ائتلاف فراهم شد.
«هورست سیهوفر»، رهبر حزب اتحاد سوسیال مسیحی، در این باره گفت: ائتلاف میان محافظه کاران و سوسیال دموکرات‌ها برای آلمان بهترین گزینه است. دست کم می‌توان گفت: در مقایسه با ائتلاف با دموکرات‌های آزاد و سبزها، تشکیل دولت اقلیت و یا تکرار انتخابات پارلمانی، گزینه بهتری بود.
نظرسنجی موسسه اِمید نشان می‌دهد ۵۲ درصد از آلمانی‌ها از «ائتلاف بزرگ» حمایت می‌کنند. بسیاری از سران اروپایی نیز بر این نکته تاکید داشتند که استقرار یک دولت باثبات در آلمان باید هرچه سریع‌تر محقق شود، زیرا فقط در این صورت رسیدگی به موضوعات آتی اتحادیه از قبیل: طرح «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، برای اصلاحات منطقه یورو و همچنین سرنوشت برکسیت، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ممکن می‌شود.
ائتلاف آلمان سوسیال مسیحی دموکرات محافظه دموکرات‌ها اقلیت سرانجام تشکیل دولتی اعلام پارلمانی گزینه اتحادیه ایالت سیاسی جمهور تکرار انتخابات اروپا دموکرات‌های