برگزیده ها
تکمیل فاز یک بندر چابهار با یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری / اتصال چابهار به راه‌آهن سراسری تا سه سال آینده/ اولویت اپراتوری با هندی‌ها است

مازندمجلس: مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تا امروز یک میلیارد دلار در بندر چابهار هزینه شده است، از تکمیل فاز یک این بندر خبر داد و گفت: بخشی از تجهیزات از محل تسهیلات 403 میلیون دلاری وارد کشور شده است و در قالب قرارداد BOT به پیشنهاد ما هندی‌ها یکی از اپراتورهای بندر چابهار خواهند بود.

مازندمجلس:، فاز یکم بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور امروز به همت قرارگاه سازنده خاتم‌الانبیاء به عنوان پیمانکار و سازمان بنادر به عنوان کارفرما تکمیل شده است و تا چند روز آینده توسط مسئولان بلندپایه کشوری، لشکری و برخی مسئولان کشورهای خارجی به بهره‌برداری خواهد رسید.

امروز بازدید اصحاب رسانه از عملیات نهایی تکمیل فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار انجام شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در حاشیه این بازدید در نشستی خبری، اظهار داشت:‌بندر چابهار به عنوان تنها و بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی کشور در بیرون از خلیج فارس بدون محدودیت به کشور خدمات می‌دهد و سوپاپ اطمینان همه بنادر کشور است. 

بهروز آقایی ترانشیپ را یکی از اولویت‌های بندر شهید بهشتی چابهار عنوان کرد و گفت: پس از بنادر جبلعلی و شهیدرجایی بندر چابهار در این حوزه مزیت دارد.

وی به برنامه‌ریزی برای افزایش سهم ایران در بانکرینگ منطقه با اولویت بندر چابهار اشاره کرد و گفت:‌ 14 میلیون تن بانکرینگ در حوزه خلیج فارس انجام و 85 درصد سوخت آن از طریق ایران تأمین می‌شود که در این حوزه جایگاه چابهار به دلیل ایجاد مسیری کوتاه دارای مزیت است. 

آقایی اظهار داشت: دسترسی کشورهای CIF به آب‌های ْآزاد و همچنین افغانستان و بالعکس فقط از بندر چابهار میسر است، ضمن آنکه اگر قرار است ترانشیپ از بیرون از خلیج فارس رخ دهد بهترین حالت در چابهار است. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به توسعه ترانزیت اشاره کرد و گفت: امروز 32 میلیون نفر جمعیت افغانستان پس‌کرانه بندر چابهار محسوب می‌شود و هیچ مسیری  تنی در این حوزه امن‌تر، بهینه‌تر و باصرفه‌تر از چابهار نیست. 

وی توضیح داد: هزینه حمل، به ازای هر کانتینر 20 تنی گندم در بندر چابهار هزار دلار نسبت به قیمت پاکستان و 1.5 میلیون تومان نسبت به بندر شهید رجایی ارزان‌تر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: 95 درصد نیازمندی‌های افغانستان از طریق واردات انجام می‌شود، این جایگاه بندر چابهار را پررنگ‌تر می‌کند ضمن آنکه امروز 2 میلیارد تن مواد معدنی در افغانستان وجوددارد که مسیر صادرات آن از چابهار است.

وی با اشاره به اینکه حجم بالایی از کالای اساسی کشور از طریق واردات تامین می‌شود، گفت:‌از سال 94 تا 96 میزان 41 میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شده است و قطعا در شرایط بحرانی بندر چابهار به عنوان سوپاپ اطمینان نقشی اساسی دارد. 

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه سواحل مکران و بندر چابهار و تأثیر آن در تجارت دریایی اشاره کرد و گفت:‌ از سال 86 که توسعه بندر چابهار مطرح شد تا امروز یک میلیارد دلار در بندر چابهار هزینه شده است. 

آقایی از احداث 1650 متر موج‌شکن در فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار خبر داد و  افزود:‌1700 متر اسکله ایجاد کردیم که ساخت این میزان اسکله در جمهوری اسلامی بی‌بدیل است. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: 203 هکتار استحصال اراضی برای بندر شهید بهشتی چابهار انجام شد که از محل لایروبی و مصالح اطراف ساخته شد.

آقایی گفت:‌ تا امروز 35 هکتار تایل‌گذاری در محوطه اجرا شد که قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه ترمینال کانتینری را فراهم می‌کند ضمن اینکه 5 کیلومتر دایک‌گذاری کردیم تا 203 هکتار استحصال اراضی عملیاتی شود. 

وی اظهار داشت: استحصال،‌لایروبی، ساخت اسکله به صورت همزمان در بندر چابهار انجام شد که اجرای چنین مواردی در کشور بی‌بدیل است. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از خرداد ماه سال قبل LC (اعتبارات اسنادی) باز شد، گفت:‌در بهمن ماه سال قبل 9 دستگاه جرثقیل وارد بندر شد و به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد:‌در مرحله دوم بخشی از تجهیزات بندر اردیبهشت ماه امسال وارد که 40 روزه بهره‌برداری رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان  گفت:‌در مراحل سوم و چهارم 4 دستگاه مکنده وارد بندر شد که دو دستگاه آن در حال مونتاژ است، بخشی از تجهیزات این مکنده توسط ماشین‌سازی اراک با جوینت آلمانی ساخته شده است. 

وی با بیان اینکه تا امروز سه کشتی توسط تجهیزات مذکور در بندر شهید بهشتی چابهار تخلیه و بارگیری شده است، افزود: امروز بندری با 8.5 میلیون تن ظرفیت و با احتساب پس‌کرانه 15 میلیون تن ظرفیت داریم که به اندازه کل بنادر کشور است.

آقایی با بیان اینکه کل بندر شهید بهشتی چابهار در 5 فاز طراحی می شود، گفت:‌با تکمیل این فازها ظرفیت به بیش از 80 میلیون تن می‌رسد. 

وی با تأکید بر اینکه سهم تجارت دریایی کشور با چابهار ارتقا می‌یابد، افزود: در پس‌کرانه بندر چابهار ریل و جاده در حال اجراست؛ 25.7 درصد پیشرفت فیزیکی در اتصال چابهار به راه‌آهن سراسری وجود دارد و تا سه سال آینده چابهار از طریق ریل به زاهدان و شبکه ریل سراسری وصل می‌شود. 

آقایی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر سرنوشت رقم 403 میلیون دلار تجهیزات از محل صندوق توسعه ملی گفت: 403 میلیون دلار از صندوق توسعه تسهیلات گرفتیم که تجهیزات وارد بندر شهید بهشتی چابهار شود، بخشی از این تجهیزات که عنوان شد وارد شده است و بخشی نیز لایروب‌ها، یدک‌کش، تجهیزات تجسس نجات، ترانس‌فینر در قالب همین رقم انعقاد قرارداد شده است. 

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر قرارداد سرمایه‌گذاری 85 میلیون دلاری و 150 میلیون دلاری هندی‌ها به صورت BOT در بندر چابهار گفت:‌قرارداد با هندی‌ها از مدل‌های خوب تجارت دریایی کشور محسوب می‌شود و تلاش کردیم هندی‌ها را در این حوزه وارد کنیم و دیدگاه ما چیزی بالاتر از این ارقام است زیرا 16 میلیون تن کالا بین هندوستان، افغانستان و روسیه در حال جابجایی است که می‌خواهیم این 16 میلیون تن کالا را به بندر چابهار بیاوریم.

وی ادامه داد:‌ از 85 میلیون دلار قرراداد هندی‌ها، بخشی از قرراداد منعقد شده است که هند باید 4 دستگاه جرثقیل لنکری‌کرینگ برای چابهار تأمین کند که در مرحله ابلاغ است و تا 30 روز آینده نهایی می‌شود.

آقایی افزود: قرارداد با هندی‌ها 10 ساله و به صورت BOT در قالب ترانزیت، ترانشیپ و صادرات است و سهم دو طرف مشخص شده است که در ترانشیپ سهم ما از هندی‌ها کمتر است اما تا انتهای قرارداد 10 ساله مساوی می‌شود و پس از 10 سال ما مالک کل تجهیزات هندی‌ها خواهیم شد. 

وی توضیح داد: رقم 150 میلیون دلار سرمایه‌گذاری هندی‌ةا پس از تحقق کل 85 میلیون دلار اول خواهد بود که برای آن 150میلیون دلار نیز پروژه‌ها را مشخص کرده‌ایم و حتی در زیرساخت و ریل نیز این 150 میلیون دلار استفاده خواهد شد. 

وی درباره اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار به خبرنگار فارس گفت:‌دیدگاه ما این است که هندی‌ها قبل از ورود همه تجهیزات، با تجهیزات ما اپراتوری را انجام دهند. اما اگر هندی‌ها به این موضوع راغب نبودند مبنی بر اینکه تا قبل از ورود تجهیزات اپراتوری را انجام دهند ما در قالب قرارداد یک ساله اپراتور جذب می‌کنیم.

وی اظهار داشت:‌فعلا اپراتوری را به شرکت سینا ابلاغ نکرده‌ایم تا اگر هندی‌ها ابراز تمایل برای اپراتوری کردند با آنها کار را شروع کنیم.

وی همچنین گفت:‌در قراردادی که به هندی‌ها داریم اینگونه است که محل تأمین تجهیزات را خودمان مشخص می‌کنیم اما در دیگر قراردادهای BOT آن کشور می‌تواند 15 درصد تسهیلات را از کشور خود تأمین کند.

وی اظهار داشت: قرارداد هندی‌ها با افغانستان تعیین 1.1 میلیون تن گندم برای افغانستان است که این رقم فقط 47 هزار کانتینر به کشور وارد کشور خواهد یعنی 47 هزار تریلر وارد کشور می‌شود این فقط 5 میلیارد تومان گردش مالی برای رستوران‌های جاده‌آی کشور است. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره بانکرینگ و سوخت‌رسانی در چابهار اظهار داشت:‌قراردادی با شرکت سوئدی داریم که ماده 31 آن نهایی شده است و این‌ها ابلاغ می‌شود؛‌در خصوص دریافت مواد زائد از کشتی‌ها این قرارداد منعقد شده است که همزمان بحث بانکرینگ را نیز در این موضوع دنبال می‌کنیم این قرارداد نقطه عطفی خواهد بود که مسیر کشتی‌ها را برای دریافت سوخت کاهش می‌دهد.

 

چابهار میلیون هندی‌ها بنادر تجهیزات بهشتی امروز دریانوردی قرارداد سیستان مدیرکل عنوان بلوچستان اینکه افغانستان آقایی اظهار اپراتوری توسعه اشاره تأمین افزود بانکرینگ ترانشیپ دستگاه آینده میلیارد تکمیل داریم ابلاغ ادامه می‌کنیم ظرفیت کردیم دریایی تجارت اساسی استحصال هکتار اسکله پس‌کرانه خبرنگار سراسری نهایی بهره‌برداری سرمایه‌گذاری بندری ساخته اولویت مرحله صندوق اقیانوسی همزمان راه‌آهن درباره موضوع دریافت کشتی‌ها انتهای اتصال اراضی دلاری قرراداد منعقد تسهیلات کشورهای کانتینر تومان جایگاه واردات هزینه توضیح ترانزیت ایجاد محسوب می‌کند صادرات عملیات بازدید بی‌بدیل همچنین می‌دهد میزان اطمینان کالای سوپاپ مسئولان