برگزیده ها
امکان پهلوگیری کشتی با آبخور ۱۶ متر و ظرفیت ۱۲۰ هزار تن در بندر چابهار / حذف فاز پنجم توسعه بندر شهید بهشتی

مازندمجلس: مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با بیان اینکه هم‌اکنون ۲ پست اسکله کانتینری و ۳ پست اسکله غلات در فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار وجود دارد از امکان پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن و آبخور ۱۶ متر در این بندر خبر داد.

مازندمجلس:، امیرحسین اسماعیلی امروز در حاشیه بازدید از آب رسانه از بخش‌های مختلف طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و تکمیل فاز یک این بندر اظهار داشت: طرح‌های توسعه‌ای و پروژه‌های ملی اهمیت خاصی دارد و از شاخص‌های طرح‌های توسعه‌ای تأثیرگذاری در تولید ناخالص ملی است.

وی ادامه داد: طرح توسعه‌ای بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان بندر اقیانوسی خارج از خلیج فارس و تنگه هرمز از سال ۸۴ مدنظر قرار گرفت.

مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار افزود: البته در شرایط جنگ تحمیلی بندر چابهار در بخش تخلیه و بارگیری به کشور کمک کرد، شرکت سنگاپوری در سال ۶۱ اسکله‌ای در این بندر ساخت که این اسکله غلات کشور را در زمان جنگ پشتیبانی کند.

اسماعیلی گفت بنادر امام خمینی، شهید بهشتی چابهار و شهید رجایی در کشور جزو اصلی‌ترین بنادر هستند زیرا قدرت رقابت با بنادر حاشیه خلیج فارس و بنادر خارجی را دارند.

وی اظهار داشت: طرح ساخت بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان دروازه توسعه محور شرق در سال ۸۴ به تصویب هیأت وزیران رسید و شرکت هلندی نیز طرح ساخت را برعهده گرفت.

مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: مقام معظم رهبری نیز بارها بر توسعه سواحل مکران و بندر چابهار تأکید داشتند.

اسماعیلی ادامه داد: شرکت هلندی که از نظر بندرسازی در دنیا رتبه بالایی را دارد مطالعات بندر شهید بهشتی چابهار را انجام داد که در این حوزه شریک ایرانی نیز با وی همراه بود.

وی گفت: در سال ۸۶ اجرای ساخت بندر شهید بهشتی چابهار به مناقصه رفت که پروژه‌ای بین المللی بود و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا برنده این مناقصه شد و رقم اجرای پروژه ۳۴۱ میلیون دلار عنوان شد.

مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار افزود: پس از آن تأیید، تصویب و ارزیابی محیط زیست انجام شد و جابه‌جایی کلونی‌های مرجانی به بهترین وجه صورت گرفت.

اسماعیلی گفت: انتقال صخره‌های مرجانی توسط مهندسان ایرانی با کمک مشاور انجام شد و ۳۲ هزار کلونی مجرانی با بهترین شاخص‌های زنده بودن، جابه‌جایی، رنگ و رشد به محیطی دیگر منتقل شدند.

وی از احداث دایک و موج‌شکن با استفاده از مصالح سنگی گفت و افزود: حوضچه آرامش بندر ۳۰۰ هکتار است که شرایط پهلوگیری مناسب کشتی‌های را فراهم می‌آورد؛ موج‌شکن این حوضچه در قالب عملیات بزرگی سنگی انجام شد و مصالح را از ۲۵ کیلومتری محیط تأمین کردیم.

مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ادامه داد: برای ساخت ۱۴۷۰ متر موج‌شکن یک و نیم میلیون متر مکعب سنگ به کار رفت و طراحی موج‌شکن برم‌دار استاتیکی (سکویی) است که سنگ‌های تا ۲۵ تن در آن به کار گرفته شد.

اسماعیلی گفت: در بندر شهید بهشتی چابهار ضرورت داشت بابت پهلوگیری کشتی‌های بزرگ آبخور مناسب ایجاد شود تا کار تخلیه و بارگیری به خوبی صورت گیرد در این راستا درفت با عمق ۱۶ متر ساخته شد.

وی ادامه داد:‌۱۶ میلیون متر مکعب مصالح داخل حوضچه و کانال با لایروب جابه‌جا شد قرارگاه خاتم چهار لایروب به اینجا آورد تا استحصال اراضی انجام شود.

مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار افزود: ۲۰۳ هکتار استحصال اراضی در بندر شهید بهشتی چابهار تاکنون انجام شده است ضمن آنکه ۵۰۳۰ متر دایک پیرامونی مصالح سنگی اجرا شد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه اولین اسکله کیوال ایران در بندر شهید بهشتی اجرا شد، گفت: ۱۲ هزار بلوک با تناژ ۵ تا ۸۲ تن را جابه‌جا کردیم، تا دیواره پهلوگیری ساخته شود، در این بندر کیوال بوژپشتی اجرا شد که طرح اولیه کیوال ۱۴۰۴ متر بود که با احتساب اسکله خدماتی ۱۷۰۴ متر شد.

وی ادامه داد: در بندر شهید بهشتی چابهار فعلاً دو پست اسکله کانتیری و سه پست اسکله غلات وجود دارد؛ دو پست اسکله کانتینری ۳۲ هکتار پس‌کرانه دارد و اسکله‌های غلات نیز ۳۳ هکتار پس‌کرانه دارد و در فاز یک کلاً ۵ پست اسکله شامل دو پست کانتینری و ۳ پست فله و همچنین یک اسکله خدماتی به عنوان طویل داریم.

مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اضافه کرد: ۲ پست اسکله کانتینری ۷۲۰ متر و ۳ پست اسکله غلات و چند منظوره ۶۸۴ متر طول دارد.

اسماعیلی گفت: درفت (عمق آبخور) اسکله کانتینری در پای اسکله ۱۷ متر لایروبی شد که یک متر سنگ حفاظتی به عنوان پاشنه حفاظتی در نظر گرفتیم و در حال حاضر کشتی‌های با عمق ۱۶ متر امکان پهلوگیری در این بندر را دارند.

وی ادامه داد: در فاز یک ۶۳ هکتار محوطه روسازی اجرا کردیم؛ قرارگاه خاتم تلاش کرد در این پروژه به بهترین وجه کارها را به موقع و دقیق انجام دهد، از  سال ۹۲ طی چهار سال توان اجرایی ما نسبت به سال‌های قبل ۲.۵ برابر شد و ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار در چهار سال اخیر محقق شد.

مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت:‌در حال حاضر کشتی‌هایی که امکان پهلوگیری در بندر شهید رجایی را دارند با ظرفیت ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن خواهند بود.

اسماعیلی افزود: در مجموعه فازهای توسعه‌ای بندر شهید بهشتی چابهار که پنج فاز تعیین شد ظرفیت تخلیه و بارگیری به ۸۲ میلیون تن خواهد رسید. اما به دستور وزیر راه و شهرسازی در راستای مسئولیت شهروندی و امکان دسترسی مردم به سواحل فاز پنجم توسعه‌ای بندر شهید بهشتی چابهار از مطالعات حذف شد تا دسترسی مردم به سواحل تسهیل شود. بنابراین برای چهار فاز ظرفیت تخلیه و بارگیری به ۷۷ میلیون تن خواهد رسید. طول اسکله‌ها ۵۷۹۰ متر و ۲۱ پست اسکله خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد بار محوطه بندر شهید بهشتی باید توسط ریل جابه‌جا شود، گفت: خط چابهار - ایرانشهر- زاهدان به طول ۶۲۰ کیلومتر در حال اجرا است که پیشرفت مناسبی دارد.

مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار یادآور شد: از ۴۰۳ میلیون دلار تجهیزاتی که از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی است، ۳۰ میلیون دلار تجهیزات نصب شده است.

بنابراین گزارش قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا پیمانکار طرح توسعه‌ بندر شهید بهشتی چابهار و همچنین پیمانکار احداث خط آهن چابهار - زاهدان است. با تکمیل این مسیر ریلی امکان اتصال چابهار به خط آهن سراسری فراهم می‌شود.

چابهار بهشتی توسعه اسکله اسماعیلی میلیون ادامه پهلوگیری توسعه‌ای افزود عنوان هکتار امکان بارگیری ظرفیت قرارگاه تخلیه کانتینری بنادر موج‌شکن مصالح سواحل جابه‌جا کیوال دارند کشتی‌های حوضچه بهترین آبخور استحصال کردیم اراضی لایروب ساخته همچنین دسترسی پیشرفت بنابراین زاهدان پیمانکار محوطه حفاظتی اینکه خدماتی پس‌کرانه فراهم اشاره سازندگی شاخص‌های شرایط رجایی تصویب طرح‌های اظهار گزارش حاشیه تکمیل هلندی مطالعات جابه‌جایی مرجانی احداث پروژه خاتم‌الانبیا ایرانی اجرای مناقصه مناسب