برگزیده ها
کارآمدسازی نظام اداری و مدیریتی در دستور کار استاندار مازندران

مازندمجلس: از نظر مهندس اسلامی، استان مازندران برای برون‌رفت از وضع موجود به اصلاح، ترمیم و تقویت مناسبات اداری و کارآمدسازی سیستم اداری و نظام مدیریتی نیاز دارد چرا که این استان پیش‌نیازها و ظرفیت‌های بالقوه توسعه که همان منابع غنی انسانی و مواهب‌طبیعی باشد را به اندازه کافی در اختیار دارد.

مازندمجلس: از نظر مهندس اسلامی، استان مازندران برای برون‌رفت از وضع موجود به اصلاح، ترمیم و تقویت مناسبات اداری و کارآمدسازی سیستم اداری و نظام مدیریتی نیاز دارد چرا که این استان پیش‌نیازها و ظرفیت‌های بالقوه توسعه که همان منابع غنی انسانی و مواهب‌طبیعی باشد را به اندازه کافی در اختیار دارد. وی معتقد است مازندران به اندازه کافی برنامه‌های مصوب توسعه و اسناد پشتیبان برنامه را داراست، اما از نظر ایشان مدیریت‌کارآمد و مناسبات‌سالم و توانمند اداری حلقه مفقوده توسعه استان مازندران است. وی پاسخ این پرسش کلیدی را ابتدا راه‌اندازی اتاق‌فکر عملیاتی و سپس کارآمدسازی نظام مدیریتی و مناسبات سیاسی، فرهنگی و اداری استان می‌داند.

 

به اعتقاد نگارنده یکی از راه‌های کارآمدسازی نظام اداری و مدیریتی استان " نهادسازی " می‌باشد. چرا که مازندران یک کلانشهر است و تقسیمات سیاسی و جغرافیایی موجود دیگر کارایی لازم ندارد، بلکه هرگونه نقش‌آفرینی در استان بر اساس آمایش‌سرزمین در اتکا به برنامه‌های مصوب قابلیت اجرایی دارد.

 

راقم این سطور بر این باور است که اتاق‌فکر تشکیلاتی و عملیاتی استان باید محل گفتگو، گفتمان‌سازی و فهم مشترک از روندهای استانی باشد و همه گزینه‌های استانی روی میز قرار گیرد. دراین اتاق‌فکر شیشه‌ای همه کنشگران و گروه‌های مرجع باید حضور یابند و استاندار می‌تواند فرمانده اتاق‌فکر عملیاتی باشد.

 

تجربه نشان داده که واژه اتاق‌فکر با تمام ذهنیت‌های غیرمثبتی که برایش متصور است، اگر با کاربرد گرائیِ این افکار همراه شود، منجر به ایجاد پراگماتیسم، جهت یاری و حل خیلی از مشکلات انباشته استان میگردد. لذا راه‌اندازی و تاسیس نهادی به نام اتاق‌فرمان (همان اتاق‌فکر) که قوه‌عاقله استان باشد، فوری‌ترین عامل کارآمدسازی نظام سیاسی و اداری استان تصور می‌شود.

 

یکی دیگر از ویژگی‌های اثربخش اتاق‌فرمان یا اتاق‌فکر عملیاتی استان، وحدت گفتمانی، تعمیق همگرایی و جلوگیری از واگرایی‌های سیاسی، منطقه‌ای و شهری خواهد بود. اتاق‌فرمان یا شورای راهبری به هیچ عنوان کار مدیریتی یا اجرایی نخواهد کرد بلکه به عنوان کانون اندیشه و تفکر ماموریتی نرم‌افزاری، دانش بنیان و نقشی هم‌افزاگرانه خواهد داشت. استقرار اتاق‌فکر استان در دانشگاه‌مازندران موجب همکاری و هم‌افزایی دانشگاه با جامعه می‌گردد.

 

بنا بر تاکید مشاوران این سطور: مطالبه‌گری رسانه‌های‌گروهی، شبکه‌های اجتماعی و تشکل‌های مردم‌نهاد بر مبنای نظارت‌عمومی و همگانی از مدیران برای کلان‌نگری، پرهیز از شهرمحوری، اهتمام به شایسته‌سالاری، تاکید بر برنامه‌محوری، علمی‌نمودن فرآیندها، اصرار بر اصلاح وضع موجود از عوامل مهم فرهنگی و اجتماعی کارآمدسازی نظام اداری و مدیریتی استان مازندران به شمار می‌رود.

 

همکاران نگارنده بر این باورند مدیریت عالی استان علاوه بر ایجاد یک اتاق‌فکر برای ایجاد جریان خلاقیت و بسط نوآوری، نیاز دارد یک اتاق پایش مستمر و یک داشبورد مدیریتی جدید برای بازخورد‌گیری بهنگام از ادارات و نهادهای زیرمجموعه داشته باشد.

 

کارآمدسازی-نظام-اداری-و-مدیریتی-در-دستور-کار-استاندار-مازندران نظام اداری استانداری ایران مازندرانی احزاب سیاسی بروکراسی اداری