برگزیده ها
نشر الکترونیک و کاغذی سازگارند
مازندمجلس: نشر الکترونیک و کاغذی سازگارند به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست داوری آثار نخستین دوره مسابقه «آینده نشر کاغذی» با حضور علی دهباشی، کامبیز درمبخشی، مسعود محرابی، قباد شیوا، ساعد مشکی، فیروزه مظفری، جواد مجابی، مجید قاسمی؛ مدیر مجموعه فیدیبو و فاطمه محمدی؛ مدیر نشر کتاب گویا امروز سه‌شنبه (7 آذرماه) در دفتر نشر ققنوس برگزار شد.
 
مجابی با اشاره به جایگاه نشر الکترونیک گفت: نشر الکترونیک مقابل نشر کاغذی نیست بلکه این دو نوع نشر کنار هم قرار دارند به‌عبارت دیگر نشر الکترونیک نتوانسته آسیب جدی به نشر کاغذی وارد کند. بررسی آثار براساس عقیده داوران به پیش برود بهتر است. بنابراین باید سرنوشت کتاب را در این داوری در اولویت قرار دهیم.
 
این هنرمند در ادامه افزود: در مقایسه با ظرفیت کاریکاتور ایران آثار رسیده به این دوره از مسابقه پایین است بنابراین به‌نظر می‌رسد معیار داوری را باید براساس این موضوع قرار دهیم که نشر کاغذی در کنار نشر الکترونیک قرار ندارد. واقعیت جهانی نیز بر این نکته تاکید می‌کند که این دو در کنار یکدیگر هستند به نظر می‌رسد اگر این دو نوع نشر را در برابر هم قرار دهیم مانند این است که بگوییم شعر نو بهتر است یا شعر کهن؟
 
مجابی با اشاره به نقش قابل‌توجه کتاب‌های الکترونیک در افزایش دسترسی مخاطبان به کتاب افزود: نشر الکترونیک موجب شده تا جریان توزیع کتاب تقویت شود.
 
شیوا در ادامه این نشست گفت: در بحث داوری، عقیده دخالت دارد به‌عبارت دیگر اعمال سلیقه در این داوری فقط به معیارهای گرافیکی مربوط می‌شود. عقیده را چطور می‌توان داوری کرد. وقتی از کتاب صحبت می‌کنیم منظورمان ویژگی‌های فیزیکی است بنابراین نباید بگوییم کتاب الکترونیک بلکه باید از مطلب الکترونیک صحبت کنیم.
 
محرابی نیز با مقایسه وضعیت کاریکاتور قبل و بعد از انقلاب ادامه داد: با مقایسه کاریکتاتور در ایران قبل و بد از انقلاب به این نتیجه می‌رسیم که این هنر طی سه‌دهه گذشته جهش قابل توجهی داشته است به‌عبارت دیگر قبل از انقلاب کاریکاتوریست‌ها حدود 20 تا 22 نفر بودند در حالیکه نزدیک به 140 اثر به این دوره از مسابقه «آینده نشر کاغذی» ارسال شده است و زمینه‌ای را ایجاد کرده تا افراد جوان دست‌به قلم شوند اما نباید فراموش کرد که نزدیک به 80درصد این آثار کپی هستند.
 
قاسمی در ادامه این نشست با اشاره به افزایش سرانه خرید کتاب بعد از ظهور نشر الکترونیک گفت: براساس مطالعات صورت‌گرفته در ایالات متحده امریکا بعد از تولید کتاب‌های الکترونیک سرانه خرید کتاب افزایش پیدا کرده است به‌طوریکه 3دسته مخاطب بعد از ارایه این محصول به بازار نشر آمریکا ایجاد شده است؛ نخست افرادی که قبل از تولید این نوع کتاب‌ها اهل مطالعه نبودند. دسته دوم افرادی هستند که به دلیل گستره جغرافیایی دسترسی به کتاب نداشتند، دسته بعدی نیز افرادی هستند که علاوه بر کتاب کاغذی کتاب الکترونیک نیز خریداری می‌کنند.
 
این فعال حوزه نشر الکترونیک افزود: براساس نتایج این مطالعات به نظر می‌رسد که بین نشر الکترونیک و نشر کاغذی رقابتی وجود ندارد بلکه نشر الکترونیک موجب شده تا دامنه مخاطبان افزایش پیدا کند.
 
مجری طرح فروشگاه کتاب الکترونیک فیدیبو ادامه داد: ایده انتشارات ققنوس در برگزاری مسابقه آینده نشر کاغذی نوآورانه است و موجب شده تا بحث کهنه رقابت نشر الکترونیک و کاغذی به شکل تازه‌ای مطرح و به نظر می‌رسد چندسال آینده این تفکر اصلاح شود.
 
محمدی در ادامه این نشست با اشاره به ایده خلاقانه انتشارات ققنوس در طراحی مسابقه آینده نشر کاغذی گفت: بررسی آثار نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان نسبت به نشر الکترونیک رویکرد منفی دارند البته این موضوع طبیعی است چراکه مخاطبان نشر ققنوس به‌عنوان یک فعال در حوزه نشر کاغذی مشخص هستند و اگر این مسابقه از سوی مجموعه فیدیبو برگزار می‌شد رویکرد چیز دیگری بود.
الکترونیک کاغذی ادامه داوری مسابقه آینده می‌رسد افزایش براساس ققنوس اشاره افزود افرادی انقلاب مخاطبان مقایسه فیدیبو به‌عبارت بنابراین عقیده ایجاد نزدیک سرانه مجموعه رویکرد انتشارات تولید مطالعات دسترسی موضوع کاریکاتور بررسی ندارد بگوییم برگزار دارند کتاب‌های نباید