برگزیده ها
ایرانیان 8 کیلوگرم بیش از متوسط جهانی روغن خوراکی مصرف می کنند

مازندمجلس: تهران- ایرنا- معاون توسعه مدیریت منابع سازمان توسعه تجارت سرانه مصرف روغن خوراکی کشور را نزدیک 20 کیلوگرم عنوان کرد که هشت کیلوگرم بالاتر از متوسط جهانی است.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «امیر طالبی» امروز (سه شنبه) در نمایشگاه و همایش بین المللی روغن های خوراکی دانه های روغنی و فراورده های صنایع و ماشین آلات وابسته درباره مصرف روغن در کشور افزود: متوسط سرانه مصرف روغن خوراکی در برخی کشورهای اروپایی 3 تا 5 کیلوگرم است.
به گفته وی، در دهه 40 خورشیدی سرانه مصرف روغن خوراکی برای هر ایرانی 2.5 کیلوگرم در سال بود.
وی افزایش مصرف روغن خوراکی در کشور را ناشی از پرداخت یارانه برای مصرف آن دانست که ادامه این روند مشکلاتی در پی دارد.

** کاهش مصرف روغن برای افزایش صادرات
معاون توسعه مدیریت منابع سازمان توسعه تجارت پیشنهاد کرد در کنار توسعه کشت دانه های روغنی باید موضوع کاهش مصرف روغن مورد توجه قرار گیرد تا ظرفیت مازاد تولید را به سمت صادرات سوق دهیم.
وی اعلام کرد 90 درصد روغن نباتی مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود.
«در سال 1391 از اندونزی، سنگاپور، امارات و مالزی نزدیک 2 میلیارد دلار واردات روغن خام داشتیم که این رقم پارسال به یک میلیارد دلار کاهش یافت؛ در حالی که ظرفیت تولیدی داخل کشور برای روغن 2برابر نیاز کل است».
وی ظرفیت صنایع روغنی کشور را یک فرصت دانست و افزود: بازارهای راهبردی زیادی در اطراف کشور ما قرار دارند که می توانیم با ارزیابی آنها صادرات را افزایش دهیم.

** صادرات 76 میلیون دلاری روغن خوراکی در سال 1395
این مسوول اعلام کرد پارسال 76 میلیون دلار به عراق، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان و ترکمنستان صادرات روغن خوراکی داشتیم.
وی یادآوری کرد: در سال 1390 حدود 115 میلیون دلار صادرات روغن به این کشورها صورت گرفت.
«بررسی ها نشان می دهد این قابلیت در کشور وجود دارد که ظرفیت های تولیدی داخل کشور را به سمت تولید صادرات محور پیش ببریم و از این فرصت ها بهره مند شویم».
وی گفت: موضوع توسعه کشت دانه های روغنی در راستای برنامه های اقتصاد مقاومتی تبیین شده است که امیدواریم در برنامه 10 ساله 70 درصد روغن مورد نیاز کشور در داخل تامین شود.
به گفته وی، طبق آمارها اکنون نزدیک یک میلیارد دلار صادرات و حدود چهار میلیارد دلار واردات روغن خام، دانه های روغنی و کنجاله داریم که به نظر می رسد باید واردات دانه های روغنی را جایگزین واردات روغن خام کنیم.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه و همایش بین المللی روغن های خوراکی دانه های روغنی و فراورده های صنایع و ماشین آلات وابسته (seedex2017) امروز (هفتم مهرماه) در بوستان گفت و گو گشایش یافت.
این رویداد تخصصی که با حضور نمایندگانی از 11 کشور خارجی برگزار شده است، تا دهم آذرماه ادامه دارد.
ساماندهی واردات و صادرات و حمایت از خودکفایی در تولید کالاها بویژه محصولات غذایی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام*9186*1961*
خبرنگار: هما همت خواه* انتشار: مریم مسعود

اقتصاد

مقاومت 92

صنايع روغن كشي

روغن خوراكي

صادرات خوراکی روغنی واردات اقتصاد توسعه تولید میلیارد میلیون ظرفیت افزایش کیلوگرم ایرنا صنایع موضوع اعلام داشتیم مقاومتی مقاومتی؛ برنامه تولیدی نزدیک پارسال تامین افزود اقتصادی امروز خبرنگار گزارش دلاری متوسط نمایشگاه همایش سرانه دانست وابسته ماشین المللی فراورده ادامه