برگزیده ها

مازندمجلس: گفتگوی رئیس جمهور با مردم در حال انجام است.

مازندمجلس: رئیس‌جمهور گفت:بنده از نزدیک در جریان حادثه رودبار و منجیل و بم بودم و کمک رسانی اینبار از طرف مردم و دولت بهتر بود، مردم نقص دولت را به خوبی جبران کردند. حسن روحانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم به منظور بررسی عملکرد 100 روزه دولت دوازدهم،‌گفت: به تمام مردم ایران شب بخیر می‌گویم به خصوص به مردم قهرمان استان کرمانشاه که این ایام غم‌دار مصیبت و حادثه دردناکی هستند که در سایه زلزله برای آنها به وجود آمد.
وی با ابراز تقاضای رضوان رحمت برای همه درگذشتگان این حادثه خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت و مردم در کنار همدیگر بتوانند به این مردم مرزدار عزیز کمک کنند تا از این گذر سخت بتوانند عبور کنند من می‌خواهم در اینجا تشکر کنم از همه آنهایی که در این 15 روز دست‌اندرکاران اعم از خود مردم کرمانشاه، نیروهای دولتی، نیروهای مسلح و همه آنهایی که به یک نحو در این حادثه غمبار به این مردم عزیز یاری رساندند.
رئیس‌جمهور بیان داشت:‌ ما زلزله 7.3 ریشتری در کشور در سال‌ها و دهه‌های اخیر نداشته‌ایم زلزله بسیار شدید بود و شب این زلزله واقع شد که کار را سخت‌تر می‌کند. وقتی زلزله می‌آید برق، آب و گاز و همچنین راه‌های ارتباطی با مشکلات فراوانی مواجه می‌شود.
روحانی اضافه کرد: در عین حال خود مردم به همدیگر خیلی یاری کردند و نجات‌گران و امدادگران اقدامات بسیار ارزنده‌ای را انجام دادند.
روحانی همچنین گفت: مجموعه خدمات ۱۰۰ روزه دولت در یک جلد کتاب در سایت دولت بارگزاری شده است.
رئیس جمهور اظهار داشت: حدود دو هزار و هفتصد نفر از لحظه وقوع زلزله تا فردا ظهر از زیر آوار نجات یافتند و بیش از 7 هزار مصدوم به بیمارستان منتقل شد.
روحانی با اشاره به سفر خود در روز دوم زلزله به کرمانشاه گفت: مردم دلاور عزیر سرپل ذهاب را زیارت کردم  و روحیه خوبی داشتند علی رغم اینکه مصیبت سنگینی دیده بودند.
وی با بیان اینکه آنچه که مردم زلزله زده از مسئولین می‌خواستند درخواست به حقی بود تصریح کرد: بیشتر مسئله آب آشامیدنی و چادر مطرح بود که به سرعت نیازهای اولیه به آنان رسید.
روحانی ادامه داد: به بیمارستان کرمانشاه که رفتم، همه پرسنل 48 ساعت بود که نخوابیده بودند. 300 عمل جراحی انجام گرفته بود و مجموعاً در 48 ساعت اول 1550 عمل جراحی انجام گرفته بود. وزارت کشور، ستاد بحران  همگی خوب فعالیت کردند. هلال احمر بسیار فعال بودند. البته هنوز مشکلات فراوان است ولی من فکر می‌کنم که خوب است که صداو سیما خدمات دولت و مردم را به مقایسه با کشورهای دیگر مقایسه کند؛حتی با کشورهای اروپایی و آمریکایی.
مردم نقص دولت را به خوبی جبران کردند
وی با بیان اینکه از حوادث قبلی نیز کمک رسانی بهتر بود خاطرنشان کرد: بنده از نزدیک در جریان حادثه رودبار و منجیل و بم بودم و کمک رسانی اینبار از طرف مردم و دولت بهتر بود. مردم نقص دولت را به خوبی جبران کردند.
رئیس جمهور ادامه داد: نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش و بسیج خوب عمل کردند. از مراحل اولیه عبور کرده‌ایم. در زمینه اسکان موقت هستیم که حالا مردم بخواهند جایی را در نزدیکی های خودشان اجاره کنند و دولت هزینه آن را بدهد. کانکس به سرعت در حال ساخته شدن است. از همه جاهایی که  که امکان تهیه کانکس بوده در حال تهیه هستیم.
وی با بیان اینکه برای اولین بار، همه بودجه لازمی که باید دولت پرداخت کند را بلافاصله بعد از وقوع زلزله در جلسه هیئت دولت تصویب کردیم اظهار داشت: 50 درصد وجوه تصویبی را در اختیار ارگان هایی که در حال خدمت رسانی هستند قرار داده ایم.
رئیس جمهور در ادامه با تبریک میلاد پیامبر اسلام و آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج)اظهار داشت: امیدوارم در 100 روزی که گذشته توانسته باشیم آن خدمتی که وعده داده بودیم را ارائه کرده باشیم.
مجموعه خدمات 100 روز اوّل دولت دوازدهم در یک کتاب گردآوری شده است
وی از گردآوری مجموعه خدمات 100 روز اوّل دولت دوازدهم در یک کتاب خبر داد و تصریح کرد: این کتاب در سایت دولت قرار دارد و مردم می‌توانند آن را ملاحظه کنند.
روحانی افزود: برنامه ریزی‌های اساسی برای سال 96 و برنامه های کلی برای 4 سال دولت، در این 100 روز تدوین شده. بودجه در حال تصویب است و در بودجه امسال، شواهد تحول مثبتی خواهیم بود. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش افزود: مشکل بانک‌ها فقط مربوط به برجام نیست و مشکلات دیگری هم دارند.

مستمری اقشار آسیب پذیر ۵ برابر افزایش می یابد
وی یادآور شد: در ایام انتخابات به مردم وعده دادم که تا پایان دولت دوازدهم فقر مطلق را ریشه کن خواهیم کرد. در سال ۹۶ مستمری اقشار آسیب پذیر که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد بودند به بیش از  ۳ برابر افزایش یافت و تا پایان ۱۲ ادامه می یابد و مستمری به ۵ برابر افزایش می یابد.
رئیس جمهورتصریح کرد: طراحی خواهیم کرد که همه افرادی که از حداقل استانداردهای زندگی برخوردار هستند ثبت نام شوند  تا از آنها حمایت صورت گیرد.
روحانی در خصوص رونق اقتصادی خاطرنشان کرد: برای رونق اقتصادی یکی از مسائل مهم اشتغال است، از سال ۸۵ تا ۹۲ اشتغال خالص ما صفر بوده است. از سال ۹۳ تحرک خوبی در زمینه اشتغال آغاز شده است. متوسط اشتغال خالص ما از پائیز ۹۳ تا تابستان ۹۶ سالانه به طور متوسط ۶۸۵ هزار بوده است که این رقم نسبت به بیکاری موجود و نیروی فعالی که وارد بازار کار می شود کم است.
باید اشتغال را به بالای ۹۰۰ هزار نفر برسانیم
وی افزود: تلاش می کنیم تا رقم اشتغال را به بالای ۹۰۰ هزار نفر برسانیم. در حال حاضر آمار اشتغال ما در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته بالای ۷۰۰ هزار نفر است اما در عین حال ما عقب هستیم و هنوز بیکاران فراوانی وجود دارد. در این صد روزه نسبت به متوسط سه سال گذشته، رشد قابل توجهی داشته ایم.
روحانی با بیان اینکه از طریق طرح های مختلف در صدد افزایش نرخ اشتغال هستیم تأکید کرد: یکی از مسئولیت ها و اهداف وزرای اقتصادی افزایش اشتغال است، فضای مجازی، صنعت، خدمات و کشاورزی از فرصت های افزایش نرخ اشتغال هستند. طبق گزارش وزارت ارتباطات در شش ماهه اول امسال بیش از ۵۰ هزار نفر در شرکت های مختلف مشغول به کار شده اند.
۲۰ هزار نفر در طرح کارورزی مشغول به کارآموزی شده اند
رئیس جمهور اظهار داشت: طرح تکاپو، کارورزی، در فاصله ۱۰۰ روزه عملیاتی و اجرایی شده است. ۱۲۰ هزار نفر در طرح کارورزی ثبت نام کرده اند و ۲۰ هزار نفر مشغول به کارآموزی شده اند. هدف ما این است که اشتغال را به رقمی برسانیم که مجموعه بیکاری را کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه نرخ بیکاری از ۱۲.۷ در سال جاری به ۱۱.۷ کاهش یافته است گفت: با نسخه مطلوب فاصله داریم و برای چهار سال آینده برنامه ریزی کرده و قدم های ویژه ای در صد روز اول برداشته ایم.
روحانی در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای از بین بردن فقر مطلق از منابع ناشی از هدفمندی یارانه ها استفاده می کند یا منابع دیگری مد نظر دارد، به تاکید دولت برای ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال اشاره کرد و گفت: در اوایل دولت یازدهم ۵ هزار میلیارد تومان به کمیته امداد کمک کردیم تا بخشی از افراد تحت پوشش را از راه خود اشتغالی خارج کند.
امسال درآمدهای دولت نسبت به سال قبل افزایش یافته است
وی گفت: این کمک ها بر این مبنا است که تولید درآمد بیشتر معضل فقر را جبران کنیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه امسال درآمدهای دولت نسبت به سال قبل افزایش یافته است، گفت: در عین حال چون مخارج دولت نیز افزایش یافته باید این فعالیت ها را افزایش دهیم.
مبنای کار دولت افزایش یارانه نقدی نیست
روحانی در همین رابطه تاکید کرد: مبنای کار ما این نیست که یارانه نقدی را افزایش دهیم؛ البته یارانه ها را به صورت غیرنقدی در بخش هایی افزایش داده ایم.
وی گفت: به عنوان مثال در بخش کشاورزی طی ۴ سال اخیر پول خرید تضمینی گندم را به ۲ برابر رسانده ایم که نوعی کمک به کشاورزان است؛ در زمینه روستاها هم داریم تلاش می کنیم تا در مناطق روستایی یک تحول مثبت ایجاد شود.
رئیس جمهور در همین رابطه به ارائه و تصویب لایحه دولت به مجلس برای استفاده ۱.۵ میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی و معادل آن از منابع بانکی برای اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به تصویب این لایحه، آئین نامه اجرایی آن نیز تصویب شده و هم اکنون در آستانه اجراست.
روحانی تاکید کرد: کمک دولت به معنای اینکه پول بدهیم جز برای افراد نیازمند و معلول از طریق مستمری و افزایش دریافتی آنها، دنبال نمی شود.
به زودی لایحه ای برای طرح های نیمه تمام عمرانی به مجلس ارائه می دهیم
وی در ادامه درباره برنامه دولت برای ملموس شدن رشد اقتصادی و جبران معضل کاهش تورم به قیمت افزایش رکود گفت: ما در برنامه کاهش تورم در دولت قبل قول داده بودیم که تورم را یک رقمی کنیم و این سیاست را ادامه می دهیم و هدفمان این است، اما معنی تورم یک رقمی، ارزان شدن نیست؛ یعنی گرانی سطح پائین اتفاق می افتد نه سطح بالا.
رئیس جمهور ادامه داد: در زمینه رشد اقتصادی نیز رشد دولت قبل را به رشد مثبت رسانده ایم؛ رشد اقتصادی در سال ۹۱ طبق آمار بانک مرکزی ۶.۸- و طبق آمار مرکز آمار ایران ۷.۴-  بوده است که این نرخ منفی در سال ۹۲ کمتر شد و در سال ۹۳ به مثبت ۳ درصد و در سال ۹۴ با اندکی کاهش به دلیل مشکلات به مثبت ۱ درصد رسید.
روحانی با بیان اینکه در سال ۹۵ نیز رشد قابل ملاحظه ای داشتیم و برای اولین بار به رشد ۲ رقمی رسیدیم، خاطرنشان کرد: امسال نیز در ۳ ماهه اول سال با احتساب نفت مثبت ۶.۵ و بدون احتساب درآمد نفت رشد ۷ درصد را تجربه کردیم و به طور کلی هدف ما این است که در این دولت رشد بالای ۵ درصد داشته باشیم.
وی در همین رابطه تاکید کرد: برای این هدف باید مردم را وارد اقتصاد کنیم و طرح های نیمه تمام را به اتمام برسانیم که برای این طرح ها نیز برنامه ویژه ای داریم که لایحه آن را در آینده به مجلس می دهیم.
رئیس جمهور با اشاره به  انعقاد ۲۳.۱  میلیارد دلار موافقتنامه فاینانس در سال جاری برای سرمایه گذاری خارجی گفت: در این زمینه و در ۱۰۰ روز اخیر،  بیش از ۵ میلیارد دلار قرارداد نهایی شده است.
روحانی خاطرنشان کرد: در جلسه سران سه قوه نیز بر لزوم حمایت همه جانبه از سرمایه گذاری خارجی به ویژه ایرانیان مقیم خارج تاکید شده است.

25 هزار میلیارد تومانبودجه عمرانی تخصیص یافته است

روحانی در خصوص برنامه دولت در حوزه عمران گفت:ما در صد روز دولت دوازدهم، 25 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی اختصاص دادیمکه تحول بسیار خوبی بوده است. این بودجه پرداخت شده و تا پایان سال رقم بودجه عمرانیقابل ملاحظه خواهد بود. وی ادامه داد: برایسال آینده فکر دیگری کردیم تا بودجه عمرانی را اهرم کنیم. از صندوق، بانکها و سرمایهمردم استفاده کنیم و در واقع طراحی ما، بودجه عمرانی بالایی خواهد بود که در فصلبودجه، 19 آذر در مجلس شورای اسلامی آن را توضیح می دهم.

در حوزه بانک ها وضع ما سال به سالبدتر می شود

رئیس جمهور در خصوص معضلات بانک ها و صندوق ها گفت: در مورد صندوق ها وضعما فعلا سال به سال در حال بدتر شدن است. برای صندوق ها باید فکری کرد، یکی از قدمهایی که دولت در این صد روزه برداشته، این است که به سازمان تامین اجتماعی دستوردادم تمام بنگاه های اقتصادی خود را به بازار عرضه کنند و بفروشند. وی افزود: یکی از هدف های ما این است بنگاه هایاقتصادی به مردم واگذار شود، این اقدام باعث رونق و تحول اقتصادی می شود البته برخیمعضلات به گونه ای است که در یکسال حل نمی شود اما هدف دولت این است که معضلبانکها را حل کند و گام های خوبی در این صد روزه برداشته است. روحانی گفت: هدف ما رشد اقتصادی بالای 5 درصددر دولت دوازدهم است که نحوه بودجه ریزی ما باید تغییر کند.باید مردم را وارداقتصاد کنیم و سرمایه گذاری خارجی را بیشتر کنیم. در جلسه سران قوا هم بر جذب سرمایهگذاری خارجی تاکید شد و ما نیاز به سرمایه گذاری و بازار اشتغال با رشد فناوری بیشترداریم. در 100 روزه اول بیش از 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری داشتیم وی ادامه داد: 23.1 دهم میلیارد دلار موافقت فاینانسخارجی گرفتیم و در 100 روزه اول قراردادهای بیش از 5 میلیارد دلار سرمایه گذاریداشتیم. حمایت همه جانبه سرمایه گذاری به ویژه از سوی ایرانیان خارج از کشور هدفما است

مشکل بانک ها فقط مربوط به برجام نیست

وی با بیان اینکه بانک های ما نیاز به یکتحول بزرگ دارند اظهار داشت: برخی فکر می کنند مشکل بانک ها فقط مربوط به برجاماست در حالی که فقط یک بخش آن برجام است اما مبارزه با پولشویی و تروریسم هم هست.شفاف سازی کار بانک ها و بخش اقتصادی دولت یکی از اهداف ماست. رئیس جمهور با اشاره به مشکلات سپرده گزارانگفت: یکی از معضلات ما همین شرکت ها و تعاونی هایی بود که مردم را با سود بالا تشویقمی کردند، یا برای کلاه گذاشتن سر مردماقدام می کردند. مواجه شدیم با موسسات غیر مجاز که مجموع آنها چیزی حدود 3 میلیونو 400 هزار خانوار بود .

مشکلات 98 درصد سپرده گذاران حل شده

وی ادامه داد: دولت گام های بزرگی رادر دولت یازدهم و دوازدهم و مخصوصا چند هفته اخیر برای حل این مشکل برداشت.خوشبختانه مشکلات 98 درصد سپرده گذاران حل شده یا در هفته های پیش رو حل خواهد شد.

روحانی گفت: یکی از ظرفیت های بزرگ مابرای تولید، اشتغال و اقتصاد ما بحث ترانزیت است.

رئیس جمهور برای کسب و کار های جدیدافزود: در بحث فن آوری های نو قدم های خوبی برداشتیم، کارافرینان بسیاری از خارججذب می شوند افراد با استعداد از ایران رفته بودند اما الان سالانه حدود 300 فردمتفکر وارد کشور می شوند.

وی گفت: امروز طرح طراحی لکوموتیو باروسیه در حال انجام است، در زمینه ساخت اتومبیل با فرانسوی ها همکاری می کنیم دربرخی زمینه های معدنی، پیشرفت های خوبی داشتیم، بخشی از فولاد ما به اروپا صادر میشود همه این مباحث برای تحول تکنولوژی راه آهن ماست. برقی شدن راه آهن تهران -مشهد در حال بررسی است و قرارداد آن با چین در حال نهایی شدن است ناوگان هوایی نیزدر حال نو شدن هستند.

روحانی درباره جهت گیری سیاست خارجیدولت گفت: اساس سیاست خارجی این دولت با دولت یازدهم متفاوت نیست. اساس کار ماتعامل عزتمند با دنیا بود. اساس سیاست این است که در منطقه مشکلات را از طریقمذاکره حل کرده و مشکلات ناامنی را از بین ببریم. کمکی که ایران به دولت و ملتعراق کرد همکاری برای ثبات منطقه بود. کاری که بین ایران و ترکیه و عراق برای اقلیمکردستان انجام شد همکاری سه جانبه بود.

اساس سیاست ما تعامل عزتمندانه است

وی گفت: امروز کشورهای خط مقاومت درمنطقه پیروزی مهمی را به دست اوردند، پایگاههای اصلی داعش در سوریه و عراق فروریختالبته مشکل تروریسم به این سادگی حل نمی شود اما اساس سیاست ما تعامل عزتمندانهاست.

رابطه خوبی با اتحادیه اروپا داریم

وی گفت: امروز ما رابطه خوبی با اتحادیهاروپا داریم، روابط تجاری و بین الملل ما با روسیه، اتحادیه اروپا، ترکیه، عراق،افغانستان، عراق بهتر شده است، ممکن است با سعودی ها مشکل داشته باشیم اما تقصیرآنهاست.

عربستان می خواهد روی شکست هایش سرپوشبگذارد

وی افزود: عربستان می خواهد روی شکستهایش سرپوش بگذارد. ضمن اینکه مسائل داخلی حادی دارند می خواهند یک کشور را معرفیکنند به عنوان یک دشمن که آن هم ما هستیم . ما باید هوشیاری به خرج دهیم.

روحانی گفت: ما در زمان مناسبی مذاکراترا انجام دادیم و در هر زمان دیگری هم باید بهترین تصمیمات را بگیریم. همیشه قدرتکا برای تهدیدات احتمالی دو بال نیاز دارد بال دیپلماسی و بال قدرت نظامی. هر کدامضعیف باشد نمی توانیم در صحنه سیاسی به اهدافمان برسیم. دولت یازدهم و.دوازدهمدنبال تقویت این دو بال است.

روحانی گفت: با ورود اس 300 حرکت مثبتیدر حوزه پدافند هوایی انجام داد.

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود درخصوص موضع ایران در قبال برجام گفت: در برجام موفقیت هایی به دست آوردیم که قابلتخریب نیست و هیچ وقت از بین نمی رود و برای همیشه در کشور ما و در تاریخ کشور ماباقی خواهد ماند. اولا ما یک معضل بزرگ بین‌المللی را پای میز مذاکره حل کردیم کهاین موفقیت دیپلماتیک ما است که هیچ گاه از بین نمی رود مثل ۸ سال دفاع مقدسدمقابل دشمن پیروزی شدیم و این موفقیت ثبت شد و از بین نمی رود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ما ازلحاظ اخلاقی ثابت شدیم و ثابت کردیم که هیچگاه دروغ نمی گفت و دیگری ما هیچ وقت دنبال سلاح هسته ای نبودیم و ثابتکردیم. ما توانستیم قطعنامه های سازمان ملل علیه خود را لغو کنیم. ممکن است در آیندهقطعنامه هایی در آینده به تصویب برسد و مانمی توانیم آینده را پیش بینی کنیم ولیقطعنامه هایی که موجود بود را لغو کردیم.

وی تصریح کرد: در طول این دو سال ازبرجام، استفاده اقتصادی در زمینه های سرمایه گذاری خارجی، توافقات بانکی، ورودفناوری، فروش نفت و میعانات گازی داشتیم. میعانات گازی ما روی آب بود که با برجامتوانستیم آن را بفروشیم. اداره کشور بدون این موفقیت ها بسیار سخت بود.

برجام یک گشایش بود

روحانی با بیان اینکه برجام یک گشایشبود اظهار داشت: اینکه در برجام در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد، مهم است. دولتجدید آمریکا حدود یک سال است که روی کار آمده و همه تلاش خود را مصروف کرد تابرجام را از بین ببرد اما نتوانست که نشان می دهد برجام توافق مستحکمی است که به اینسادگی نمی توان آن را از بین برد.

رئیس جمهور یادآور شد: موضع گیری کهدولت آمریکا در قبال برجام و ایران انجام داد مورد حمایت دو یا سه کشور و یک رژیمقرار گرفت اما کل اتحادیه اروپا، روسیه و چین و کشورهای مختلف دنیا، روبروی امریکاایستادند. در سازمان ملل دو نطق انجام شد، یک نطق را رئیس جمهور آمریکا و یک نطقرا رئیس جمهور ایران انجام داد. این دو نطق در دنیا مقایسه شد. هر کس ما را دیدگفت ایران منطقی، مودب و در چارچوب با دنیا صحبت کرده و رئیس جمهور آمریکا با یک شیوهغیرمنطقی با مردم ایران صحبت کرده است.

بدخواهان برجام اسرائیل، عربستان و آمریکاهستند

وی اضافه کرد: ما یک موفقیت بزرگ در سیاستخارجی داشته ایم و باید همه تلاش خود را به کار بگیریم که در قدم های بعدی نیزدشمن موفق نشود تا امروز بدخواهان برجام که در منطقه اسرائیل و عربستان هستند و دربیرون از منطقه آمریکا است، نتوانستند کاری انجام دهند. ما همه تلاش خود را به کارمی گیریم اما در عین حال اگر روزی مشکلی هم پیش بیاید برنامه ریزی دقیقی برای آنداریم.

کابینه دوازدهم فراجناحی است

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خوددرخصوص انتخاب کابینه و وعده های رئیس جمهور در مورد به کارگیری زنان و جوانان درسطوح مختلف گفت: قول من به مردم این بود که در دولت دوازدهم مثل دولت یازدهم،دولتم حزبی و جناحی نباشد و فراجناحی باشد به همان صورت هم عمل کردم و بر مبنای شایستگیها و مشورت هایی که انجام دادم، وزرا را انتخاب کردم. برخلاف شایعات که بر روی منفشارهایی است که فلان وزیر را انتخاب یا فلان وزیر را انتخاب نکنم طبق مصلحتجامعه، کابینه را انتخاب کردم.

باید اختلافاتمان را کنار بگذاریم

رئیس جمهور گفت: در شرایط فعلی کشور هیچچیز برای ما واجب تر از انسجام، یکپارچگی و وحدت ملی نیست. ما باید اختلافاتمان راکنار بگذاریم، همه احزاب، جناح ها در کنار هم باشیم. این وحدت، انسجام و توان بینقوا و نیروهای مسلح برای ما بسیار مهم است. تلاش من در دولت دوازدهم برای مذاکرهجدی تر با قوای دیگر بیشتر بوده است. دیدارها و گفتگوهای من با سپاه، ارتش و بسیجبیشتر بوده است.

اشتغال بانوان در قبل از دولت یازدهممنفی بود

وی افزود: من قول داده ام که زن ها دراشتغال، فضای مناسبی داشته باشند. خدمت همه بانوان اعلام می کنم که اشتغال بانواندر قبل از دولت یازدهم منفی بود و در دولت یازدهم حضور زنان در زمینه اشتغال، حضوربسیار پررنگی بود. از سال ۹۳ تا سال ۹۶ به طور متوسط سالانه ۶۹۵ هزار اشتغال داشتهایم. اشتغال خانم ها در این میزان قابل توجه است و حدود نصف نرخ اشتغال مربوط بهبانوان است. باید در مدیریت ها هم از بانوان استفاده شود. آنها این استعداد و قدرترا دارند. برای اولین بار یک مقام ارشد در وزارت نفت، یک خانم است. چهار وزارتخانهدیگر نیز معاونانشان خانم ها هستند. البته وزرا مکلف هستند دو نفر از معاونین و یامشاورین ارشد خود را از میان خانمها انتخاب کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: شرکت هواپیماییرا یک خانم اداره می کند، تلاش ما بر این است که در سطوح مدیریتی، خانم ها وجوانان حضور بیشتری داشته باشند. در دولت دوازدهم برای اولین بار جوان تحصیل کردهای که متولد دهه ۶۰ بود به عنوان وزیر به مجلس معرفی کردیم که رأی اعتماد نیزآورد. این یک نمونه است که کابینه و مدیر ارشد ما از میان جوانان انتخاب شدند.

رئیس جمهور تأکید کرد: هیچ وقت وعده ایکه به زنان، اقلیت های دینی، جوانان و اقوام دادم را فراموش نمی کنم.

روحانی درباره برنامه دولت برای مبارزهبا فساد گفت: یکی از راه های مبارزه اصلی با فساد، ارتباطات درست مردم با همدیگرهست. فصای مجازی که تلاش مان است که بازتر شود. کم کم به جای فروش اشتراک ما در پیفروش پهنای باند به مردم هستیم و مردم از 10 آذر با قیمت کمتری برای استفاده از اینترنترو به رو خواهند شد.

وی افزود: برای ارتباط و آگاهی مردماگر یک گوشه ای مشکلی پیش می آید، هر کسی با موبایلی که دارد برای خود رسانه است.ما باید اطلاعات لازم را به مردم بدهیم به همین دلیل تصمیم ما در یازدهم هم برایاجرای حقوق شهروندی و هم برای مبارزه فساد این است که همه دولت به ویژه بخش اقتصادیآن به اتاق شیشه ای برود. همه مردم باید مطلع باشند که دولت دارد چه می کند.

رییس جمهور افزود: همه قراردادها و مزایدههای ما باید شفاف باشد. شفافیت، فرهنگ سازی و تقویت رسانه ها عامل مهمی برایمبارزه با فساد است. وعده ای که من در دولت یازدهم به مردم دادم این است که رفتارمجناحی نباشد و ثانیا آزادی در جامعه بیشتر باشد و فضای نقد در جامعه حکم فرما باشدو مردم بتوانند به راحتی انتقاد کنند. انتقاد به معنی تخریب، تهمت و دروغ گفتن نیست.

روحانی ادامه داد: فسادهای دیگری هممانند قاچاق هست که ما در همه این زمینه ها داریم تلاش می کنیم تا این فسادها کمشود. در این زمینه هماهنگی میان قوا ضروری است.

جلسات منظم سران قوا

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که چراجلسات سران قوا دارد منظم برگزار می شود گفت: ما در دولت یازدهم هم جلساتی با سراندو قوه دیگر داشتم اما در دولت دوازدهم، در همین صد روز تصمیم ما این بود که اینجلسات را بیشتر ادامه بدهیم.

وی افزود: تصمیم گرفته شده که شاهدمصوبات مکتوب برای هر جلسه باشیم. این کار را در جلسات پیگیری کردیم یعنی هم مصوبهداشتیم و هم مصوبات را برای اجرا، مکتوب کردیم. درست است که قوا از هم مستقل هستنداما باید با هم کار و تعامل کنند.

روحانی تاکید کرد: وقتی جلسه سران قواگذاشته می شود، بسیاری از اموری که در بوروکراسی طولانی می شود، در همین موسسات غیرمجاز اخیر، همین جلسات باعث شد که زودتر بتوانیم میان دو قوه اجرایی و قضاییهماهنگی ایجاد کنیم.

رییس جمهور ادامه داد: ما باید در زمینهاقتصادی به مردم امنیت بیشتری بدهیم. نباید اجازه دهیم به خاطر بهانه های کوچک دربخش اقتصادی، کارآفرینان ما دچار مشکل شوند. همچنین ما درباره مسائل سیاسی و جهانیبا هم گفتگو می کنیم. در شرایط فعلی نیاز به مشورت بیشتر داریم و بنابراین هدف مااین است که بتوانیم برنامه هایمان را بهتر به پیش ببریم.


روحانی جمهور اشتغال افزایش اینکه برجام ادامه اقتصادی دوازدهم زمینه یازدهم کردیم برنامه دیگری مشکلات افزود زلزله بودجه میلیارد سرمایه گذاری بیشتر تاکید اظهار امسال برابر بسیار باشیم یارانه تصویب هستیم خاطرنشان سیاست خارجی استفاده آینده داریم یافته بالای عمرانی رابطه مربوط آمریکا صندوق موفقیت مستمری حادثه اشاره جبران خدمات نیروهای رسانی پایان بدهیم عربستان دارند مبنای مختلف متوسط کرمانشاه منابع حمایت درباره لایحه البته داشتیم کابینه اروپا کشورهای منطقه مجموعه اولین امروز اجرایی اقشار مبارزه همکاری بانوان مشغول کارورزی جانبه جلسات عنوان تعامل برسانیم تصمیم اتحادیه افراد باشند ایجاد تلویزیونی برداشته تأکید همچنین استوی سپرده خواهیم رئیس‌جمهور ارائه گذشته جوانان تصریح گرفته وزارت مقایسه طراحی ملاحظه بازار تابستان بیکاری بتوانند سالانه مسائل انتقاد بتوانیم اسرائیل جامعه بدخواهان مشکلی هوایی تقویت بسیاری گذاران موسسات استعداد فراجناحی سیاسی نباشد توانیم ترکیه خواهند مناسبی بگیریم شرایط میعانات اظهارات بیشتری روسیه انسجام مکتوب مشورت ببریم اختلافاتمان اداره رسانه پیروزی همیشه کشاورزی بیمارستان اولیه اضافه مواجه فراوانی جراحی فعالیت گردآوری بودیم پرداخت کانکس آنهایی همدیگر جریان نزدیک گشایش بانک‌ها رودبار منجیل مصیبت بررسی گزارش اینبار یادآور کمیته احتساب اقتصاد دنبال بانکی روستاها قرارداد نهایی بنگاه معضلات استروحانی ایرانیان رسانده درآمد مجازی اهداف موجود امداد ارتباطات کارآموزی تولید درآمدهای تومان فاصله تروریسم