برگزیده ها
رییس جمهور: تعامل عزتمندانه با دنیا داریم| چیزی مهمتر از وحدت نیست

مازندمجلس: سیاست >| دولت - حجت الاسلام حسن روحانی در صدمین روز از آغاز بکار دولت دوازدهم، در قاب رسانه ملی حاضر شد و از اقدامات خود و همکارانش در این مدت گفت.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین،رییس جمهور، سخنانش را با تسلیت مجدد به مردم کرمانشاه آغاز کرد و گفت: امیدواریم دولت و مردم در کنار هم بتوانند به این مردم آسیب دیده کمک کنند. او همچنین از همه کسانی که در 15 روز گذشته به مردم کرمانشاه کمک کردند، اعم از مردم، مقامات دولتی، نیروهای مسلح و ...تشکر کرد.

روحانی با بیان اینکه کمک به مردم در چنین شرایطی کار سختی است، ادامه داد: زلزله 7.3 ریشتری در دهه اخیر نداشتیم. این زلزله در شب رخ داد و راههای ارتباطی هم بسته شده بود که امدادرسانی را سخت می کرد. به گفته وی، اقدامات انجام شده پس از این زلزله نسبت به زلزله‎های رودبار و بم، خیلی بهتر بود و ساماندهی بهتری میان مردم و دولت بود. نقص های دولت را مردم جبران کردند و نیروهای مسلح هم به خوبی عمل کردند. هیات وزیران هم کمک مالی و غیرمالی به مردم را مصوب کرد.

حوزه اقتصاد، نخستین مبحثی بود که روحانی با پرسش مجری برنامه به آن ورود کرد. او با اعلام این خبر که در بودجه امسال شاهد تحول بزرگی خواهیم بود از هدف دولت برای ریشه کن کردن فقر گفت و از رشد اقتصادی دو رقمی در کشور یاد کرد. او گفت: در دولت گذشته همزمان با کاهش تورم رشد اقتصادی را مثبت کردیم. رشد سال 91 منفی بوده است . سال 92 این منفی کم بود. در سال 93 رشد مثبت داشتیم. در سال 94 رشد اقتصادی کمی کاهش یافت ولی سال 95 رشد اقتصادی قابل ملاحظه ای داشتیم و برای اولین بار طی سالیان اخیر به رشد دو رقمی رسیدیم. امسال هم در سه ماهه اول رشد اقتصادی با نفت شش و نیم درصد و بدون نفت 7 درصد است. روحانی در ادامه به نرخ اشتغال اشاره کرد و وعده هایی برای بالا رفتن این نرخ در آینده داد. او البته در ادامه مباحث اقتصادی خود به مردم قول داد که تورم تک رقمی بوده و نرخ ارز نیز نوسانی نخواهد داشت. 

اما ورود روحانی به مسائل سیاسی، با پرسش مجری برنامه در خصوص اقدامات دولت در حوزه سیاست خارجی شکل گرفت. روحانی چون همیشه تاکید کرد که در سیاست خارجی اساس ما بر این بوده که یک تعامل سازنده و عزتمندانه با دنیا داشته باشیم. رییس جمهور در ادامه به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: اینکه در برجام چه اتفاقاتی خواهد افتاد خیلی مهم است. دولت آمریکا بعد از یک سال که سرکار آمده است همه تلاشش بر این بود که برجام را از بین ببرد ولی تا امروز نتوانسته است. این یعنی برجام یک توافق مستحکم است و به سادگی نمی توان از بین برد. حسن روحانی در ادامه صحبت‎های خود از لزوم انسجام و وحدت ملی در شرایط فعلی کشور گفت، تحقق وعده های خود در تشکیل کابینه فراجناحی و انتخاب بانوان در مناصب و رده های مختلف مدیریتی را یادآوری کرد، از دغدغه های دانشجویان نام برد و البته باز هم به تفاوتهای ایجاد شده در مراسم گرامیداشت این روز در چند سال اخیر اشاره کرد. روحانی در پایان سخنانش بر یک موضوع همیشگی تاکید کرد و آن اینکه، «وعده هایم را فراموش نکرده ام».

اهم سخنان رییس جمهور از این قرار است:

برنامه‏‎های اقتصادی دولت، از شعار تا عمل
*در لایحه بودجه امسال شاهد تحول بزرگی خواهیم بود و به زودی به مجلس ارائه خواهد شد.
*دولت هدف اساسی اش را در حوزه اقتصاد قرار داده و به دنبال ریشه کن کردن فقر مطلق در طول چهار سال عمر دولت دوازدهم است. ایجاد عدالت و کم کردن نابرابری ها بین مردم و رونق اقتصادی، بالابردن درآمد مردم وتوزیع عادلانه منابع، در دستور کار دولت دوازدهم است.
*مستمری افراد کم بضاعت تا 5 برابر در این دولت اضافه خواهد شد.
*در اشتغال، عقب ماندگی‎هایی از گذشته داریم. از سال 85 تا 92، اشتغال ثابت در کشور صفر بوده است. از سال 93 اقدامات خوبی شده است. از پاییز 93 تا تابستان 96، سالانه 658 هزار اشتغال ثابت ایجاد شده است. این در برابر بیکاری جامعه و نیروی فعال آماده حضور در بازار کار، کم است و امیدواریم در دو سال آینده آن را به بالای 900 هزار نفر برسانیم.
*در 100 روز اول دولت دوازدهم نسبت به دو سه سال گذشته، بهتر پیش رفته ایم. به تمام وزرای فعال در حوزه اقتصاد گفته شده است که یکی از اهداف ما افزایش اشتغال است. در فضای مجازی، صنعت، خدمات وکشاورزی می توانیم ایجاد اشتغال کنیم. طرح های ما برای ایجاد اشتغال، در 100 روز اول عملیاتی و اجرایی شده است. 120 هزار نفر برای کارآموزی و کارورزی ثبت نام کرده اند و این مسیر همچنان ادامه دارد. هدف ما این است که با اجرای طرح های مختلف، بیکاری را کاهش دهیم. کما اینکه از 11.7 به 10.7 در سال جاری رسیده ایم. اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

فقر مطلق ریشه کن می‎شود
*{منابع کاهش فقر مطلق کجاست؟} در طول دولت یازدهم به کمیته امداد و بهزیستی کمک کردیم تا افراد را از زیر پوشش خارج کنند. اما همواره عده ای در کشور نیازمند کمک هستند. اساس این کمک این است که از طریق درآمدهای بیشتر بتوانیم به مردم کمک کنیم. درآمدها از طریق مالیات، صادرات نفت و ... اگرچه درآمدهای دولت افزایش یافته اما هزینه های ما نیز افزایش یافته است.
*یارانه بخش های مختلف در این دولت افزایش یافته است، اما نه به صورت نقدی. در بخش کشاورزی در چهار سال دولت گذشته، پول خرید تضمینی محصولات را دوبرابر افزایش داده ایم تا به کشاورزان کمک کنیم.
*قبلا وعده داده بودم که از محل صندوق یک و نیم میلیارد استفاده کنیم. برای این کار برنامه ریزی شده است و اجرای این کار برای کمک به روستاها آغاز شده است. دولت در نظر ندارد که پول مستقیم به مردم بدهد. برای همین هم یارانه نقدی به مردم افزایش نیافته است و تنها تلاش شده که به مردم کم بضاعت تحت پوشش کمیته امداد و بهریستی یارانه بیشتری داده شود.
*برای رشد اقتصادی باید نحوه بودجه ریزی تغییر کند باید مردم را وارد پروسه اقتصادی کنیم. برای رشد اقتصادی باید باید سرمایه گذاری خارجی را بیشتر جذب کنیم. در 100 روز اول 23.1 میلیارد دلار موافقت فاینانس گرفتیم. در 100 روز اول قراردادهای خارجی بیش از 5 میلیارد دلار نهایی شد است، با بانک های خارجی قراردادهایی بستیم. در بسیاری از زمینه ها، کشورها می گویند می فهمیم نباید به ایران کالا صادر کنیم بلکه باید در ایران سرمایه گذاری کنیم.

جلسات اخیر سران قوا با محوریت حمایت از سرمایه گذاری خارجی
*در جلسات اخیر روسای سه قوه بر حمایت همه جانبه از سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور تاکید شد. همچنین به بازار اشتغال نیاز داریم. رشدی که توام با اشتغال و فناوری باشد را نیاز داریم. رشد فناورانه توام با اشتغال هدف دولت است. رشدی میخواهیم که توام با اشتغال بیشتر مردم و فناوری بیشتر.
*ما در این 100 روز اول دولت دوازدهم 25 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی گذاشتیم و این تحول بزرگی است. این میزان تخصیص یافته و پرداخت شده است. در مجموع تا پایان سال رقم قابل ملاحظه ای در بودجه عمرانی خواهد بود. در سال آینده فکر دیگری کرده ایم و می خواهیم این بودجه را اهرم کنیم که از صندوق و بانک ها و سرمایه مردم استفاده کنیم. بنابراین طراحی ما یک بودجه عمرانی خیلی بالایی است در بودجه 97 این را لحاظ خواهیم کرد. بنابراین در بخش عمرانی لااقل در این 100 روز از 100 روز پارسال بهتر است.

وضعیت سال به سال بدتر صندوق‎های بازنشستگی 
*درباره یارانه، دولت و مجلس باید باهم تصمیم گیری کنند مجلس به ما تکلیف کرد که دولت هرکه را شناسایی کردکه نیاز به یارانه ندارد قطع کند. این کار آسانی نبود. وزارت رفاه مسئولیت را برعهده گرفت یک عده ای یارانه شان قطع شد یک عده ای اعتراض کردند و دوباره برقرار شد. بهرحال هر سال تعدادی به یارانه بگیران بخاطر رشد جمعیت اضافه می شود. اما اینکه باید چه کرد باید به این صورت باشد که در بودجه امسال اگر مجلس تصمیمی گرفت براساس آن عمل کنیم.
*در صندوق های بازنشستگی وضعیت هر سال بدتر می شود. دولت در سال آینده به صندوقهای بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح 50 هزار میلیارد تومان کمک می کند. برای صندوق باید فکری کرد یکی از قدم هایی که دولت در این 100 روز برداشت در سازمان تامین اجتماعی بود که دستور دادیم همه بنگاه های اقتصادی شان را به بازار عرضه کنند و بفروشند و مدیریت صندوق را برعهده نداشته باشند. می توانند سهام داشته باشند ولی باید مدیریت بنگاه ها را کنار بگذارند. بخشهای عمومی غیردولتی و نیروهای مسلح هم باید بنگاه هایشان را واگذار کنند. یکی از هدف های ما در دولت این است که بنگاه های اقتصادی به مردم واگذار شود. یکی دو مرتبه در این مورد با مقام معظم رهبری صحبت کردم. ایشان هم کاملا موافق هستند.
*به وزیر اقتصاد دستور دادم هر رئیس بانکی که می آید تعهد بدهد اول اموال راکدش را بفروشد. بعضی از معضلات در یک سال حل نمی شود ولی هدف دولت این است که معضل بانکها را حل کنیم.صندوق های ما مشکلات زیادی دارند.
*بانک های ما نیاز به تحول بزرگی دارند خصوصا برای ارتباط با دنیا و بانک های جهانی . برخی فکر می کنند مشکل بانک ها فقط برجام است. مشکل بانک ها فقط برجام نیست. نیازمند قواینی برای رفع مشکلات هستیم. دو لایحه مبارزه با پولشویی و تروریزم را به مجلس دادیم.
تکذیب یک شایعه!
*{درباره موضوع نوسانات نرخ ارز}: نرخ ارز در طول چهار سال دولت یازدهم به طور متوسط تغییر خیلی بالایی نداشت. بانک مرکزی رقم این تغییر را 5-6 درصد اعلام کرد که افزایش قیمت ارز داشتیم. سال جاری در مقطعی به خاطر شایعات یک رشد غیرقابل پیش بینی در بازار اتفاق افتاد اما معمولا در آذر و دی قیمت ارز بالا و در بهمن و اسفند پایین می آید.
*برنامه دولت این نیست که از طریق قیمت ارز بخواهد کسب درآمد کند، شایعه ای بین مردم است که «دولت پول کم آورده قیمت ارز را زیاد کرد تا پول به دست آورد»! خیر این طور نیست. تلاش در دولت یازدهم این بود و در دولت دوازدهم این است که نرخ را متعادل نگه داریم و نیاز ارزی با درآمد ارزی در تعادل باشد. البته درآمد ما از نیازما بیشتر و طراز ما مثبت است. مردم فکر نکنند یک نواسان جدیدی در امسال یا سال آینده در نرخ ارز ایجاد خواهد شد.
*مردم بدانند تورم تک رقمی است. نواسان شدید ارز نخواهد بود. نگاه دولت این است که روابط با دنیا عادی تر و با کشورهای دوست صمیمی تر باشد. روابط ما در منطقه و جهان الان نسبت به سال گذشته بهتر است، این روابط را ادامه می دهیم.
*البته در بخش اقتصاد یک نکته این است که باید در بیرون کشور بازار داشته باشیم، اگر تولید فقط برای داخل باشد، مطلوبیت لازم را نخواهد داشت، باید تولید برای بیرون هم داشت. امسال رشد صادرات خیلی خوب خواهد بود البته الان مقداری واردات بیشتر از صادرات است.
رشد سرمایه گذاری مثبت هفت و برنامه‎های ترانزیتی دولت
*سال گذشته تنها بخشی که رشد نداشتیم مسکن بود. در شش ماه اول در این بخش رشد مثبت داشتیم.
*در گذشته همیشه سرمایه گذاری ما منفی بوده است در سال 96 رشد سرمایه گذاریمان مثبت 7 است. بنابراین مردم نباید نگرانی نسبت به این مسائلی که شاخص های اقتصاد کلان است داشته باشند.
*{اقدامات دولت در بخش ترانزیت}:جایگاه جغرافیایی ایران ایجاب می کند، از ترانزیت به معنای عام استفاده کنیم. امروز از آسمان ایران میزان رفت و آمد هواپیماها بیشتر شده است، البته یک مقدار به خاطره حوادث اوکراین و اتفاقی بود که برای قطر افتاد اما در مجموع ایران یک مسیر اصلی برای رفت و آمد هواپیما ها از شرق به غرب، غرب به شرق، شمال به جنوب و جنوب به شما است.
*ترانزیت نفتی نیز انجام می شود. ترانزیت شمال جنوب اهمیت دارد و قدم های خوبی برداشته اشده است، ایران- آذربایجان- روسیه، ایران-هند-افغانستان، ایران-آذربایجان-ازبکستان مذاکراتی در این حوزه دارند. در بندر شهید بهشتی چابهار بیش از یک میلیارد دلار سیرمایه گذاری کردیم، هفته آینده افتتاح مهمی در آنجا خواهیم داشت. الان کشورهای فراوانی هستند که در چابهار می خواهند سرمایه گذاری کنند.
*راه آهن چابهار به زاهدان و اتصالش به راه آهن سراسری در دولت دوازدهم به پایان خواهد رساند. راه آهن قزوین-رشت-آستارا در دست احداست است. راه آهن آستارا-آستارا را نهایی کردیم. راه آهن قزوین-رشت تا پایان سال به بهره برداری می رسد. راه آهن رشت به آستارا نصفش را ما و نصفش را آذربایجان سرمایه گذاری می کند. بخشی از بار هند به روسیه و اروپای شمالی از طریق بندرعباس و همین راه آهن ترانزیت می شود. بعد قرار است این راه آهن به دریای سیاه متصل شود. ایران به معنای واقعی هاب منطقه ای است. امروز تبادل انرژی برق با ترکمنستان و ترکیه داریم، طرح بزرگی با پاکستان در حوزه برق داریم.
*در زمینه فناوری های نو قدم‎های بسیار خوبی را معاونت فناوری ریاست جمهوری با صندوق نوآوری و شکوفایی برداشته و وام هایی به شرکت ها داده می شود. کار آفرینان بسیاری از خارج جذب می شوند. سالانه ۳۰۰ شخصیت علمی و کارافرین وارد کشور می شوند و خیلی ها شروع به سرمایه گذاری در ایران کردند.
*در زمینه ساخت ماشین و اتومبیل با فرانسوی ها در ارتباط هستیم. هم رنو و هم پژو سرمایه گذاری کردند و تولید مشترک انجام می دهیم. در صنعت فولاد بازار اروپا را گرفته ایم. در برخی زمینه ها حرکات بسیار خوبی انجام شد. برخی در دولت یازدهم و برخی در دولت دوازدهم بود.
تعامل عزت‎مندانه با دنیا و حل مشکلات از طریق مذاکره
*اساس سیاست خارجی در دولت دوازدهم با دولت یازدهم متفاوت نیست. اساس ما بر این بوده که یک تعامل سازنده عزتمندانه با دنیا داشته باشیم. رهبری هم فرمودند که یک تعامل فراگیر با کشورهای دوست داشته باشیم. بنابراین اساس سیاست ما این است که در منطقه مشکلاتمان را از طریق مذاکره حل کنیم نه از طریق رویارویی. باید بتوانیم منطقه را امن کنیم و مشکلات ناامنی را در منطقه مرتفع کنیم.
*کاری که ایران در عراق انجام داد و کمکی که به دولت ملت و ارتش عراق کرد و پیروزی هایی که در برابر داعش و تروریسم بدست آورد، باآزاد کردن مناطق شمالی عراق، برای ثبات منطقه انجام شد. کاری هم بین ایران و عراق و ترکیه انجام گرفت برای اقلیم کردستان. در کنار مبارزه با تروریسم، کشورهای خط مقاومت پیروزی بزرگی را در منطقه بدست آوردند. ایران و عراق و سوریه و روسیه دست به دست هم دادند و پایگاه های اصلی داعش در منطقه فرو ریخت. این مساله بسیار مهمی بود. هم در عراق و هم در سوریه داعش دیگرشهری را در اختیار ندارد. البته مشکل تروریسم اینگونه حل نمی شود. خیلی باید کار شود تا ما به نقطه مطلوب برسیم.
*در دنیا نیز بر این مبنا رابطه برقرار کرده ایم. رابطه خوبی با اتحادیه اروپا شروع کردیم که با چند سال پیش قابل مقایسه نیست.
با روسیه و کشورهای منطقه غیر از یکی دو کشور، روابط بهتری را امروز شاهدیم. با ترکیه، افغانستان، پاکستان و قطر روابط خوبی داریم. شاید با عربستان مشکلی داشتیم که بیشتر خودشان این مشکلات را زیاد کردند.
ریشه یابی اختلافات عربستان با ایران
*عربستان به دنبال حل دو مشکل است و می خواهد آن را حل کند و به همین دلیل ایران را به عنوان دشمن خود معرفی می کند. اول سرپوش گذاشتن بر شکست‎هایش در منطقه و کشورهای لبنان سوریه و عراق و یمن و دیگری مسایل داخلی عربستان است. می خواهند کشوری را به عنوان دشمن معرفی کنند برای سرپوش گذاشتن بر مسایل داخلی‎شان. ما باید هنرمندانه از این مشکلات عبور کنیم.
*کشور ما دست خودمان است. اینکه در کشورهای دیگر چه می شود و چه حکومتی سر کار می آید دست ما نیست.
*در یک موقعیت خوب مذاکرات هسته ای را انجام دادیم. بعضی فکر می کردند عجولانه کار را پیش می بریم. اما در واقع با دولتی که در حال گذار از دموکرات ها به جمهوری خواهان بود، توانستیم این کار را انجام دهیم. ما در هر مقطعی منافع ملی را باید در نظر بگیریم. نباید عصبانی شویم و فکر کنیم در شرایط بحران هستیم.

دو بال قدرت نظامی و قدرت دیپلماتیک
*باید حواسمان جمع باشد. ما برای قدرت در برابر تهدیدات احتمالی دو بال نیاز داریم. بال دیپلماسی و بال قدرت نظامی. هر کدام نباشد پرواز ناممکن است و ما نمی توانیم به اهدافمان برسیم. دولت یازدهم دنبال تقویت هر دو بود الان هم به دنبال همین هستیم.
*دولت یازدهم از لحاظ پدافند هوایی با ورود اس ۳۰۰ تحول بزرگی در کشور ایجاد کرد. ضمن اینکه ما هم در تولیدات داخلی پیشرفت خوبی داشته ایم. در دولت دوازدهم ادامه می دهیم. ما قدرت نظامی خود را افزایش می دهیم. البته قدرت اصلی ما مردم ما هستند.
برجام به سادگی از بین نمی رود
*اینکه در برجام چه اتفاقاتی خواهد افتاد خیلی مهم است. دولت آمریکا بعد از یک سال که سرکار آمده است همه تلاشش بر این بود که برجام را از بین ببرد ولی تا امروز نتوانسته است. این یعنی برجام یک توافق مستحکم است و به سادگی نمی توان از بین برد. موضع گیری دولت آمریکا در مقابل ایران و برجام از سوی چه کسی مورد حمایت قرار گرفت؟ در دنیا تنها چند کشور از آمریکا حمایت کردند اما کل اتحادیه اروپا روبروی آمریکا ایستاد. چین و روسیه ایستادند. در سازمان ملل دو نطق شد یکی رئیس جمهور آمریکا یکی رئیس جمهور ایران که مورد مقایسه قرار گرفت. می گفتند ایران منطقی و مودب با دنیا حرف زد ولی رئیس جمهور آمریکا با شیوه غیرمنطقی با ملت ایران حرف زده است.
*ما موفقیت بزرگی در سیاست خارجی داشتیم. باید همه تلاش مان را بکار بگیریم که در قدم های بعدی هم دشمن ناموفق شود. تا امروز بدخواهان برجام که در منطقه اسرائیل و عربستان هستند و در بیرون هم تندروهای آمریکا هستند موفق نبودند. در عین حال اگر مشکلی هم پیش بیاید برنامه های لازم را پیش بینی کرده ایم.
چیزی مهمتر از انسجام و وحدت نیست
*قول من به مردم این بود که در دولت دوازدهم مثل دولت یازدهم حزبی نباشد. فراجناحی باشد و به همان صورت هم عمل کردم. براساس شایستگی ها و مشورت هایی که کردم وزرا را انتخاب کردم. برخلاف آنچه شایع بود که روی من فشارهایی هست که وزرا را انتخاب کنم اما برمبنای مصلحت جامعه عمل کرده و می کنم.
*نکته ای مهم را تاکید می کنم آنهم اینکه در شرایط فعلی کشور هیچ چیز برای ما واجب تر از انسجام و وحدت ملی نیست. باید اختلافات را کم کنیم. همه احزاب و جناح ها و طوابف در کنار هم باشیم. در شرایط فعلی منطقه و جهان این وحدت و توازن بین قوا و نیروهای مسلح بسیار مهم است. در این دولت تلاشم بر مذاکره بیشتر با دو قوه دیگر و نیروهای مسلح بوده است و بیشتر هم خواهد شد. نیازمند یک اتحاد و وحدت بیشتری داریم.
افزایش مدیریت زنان در این دولت
*آنچه من قول دادم این بوده که زن ها در اشتغال بتوانند فضای مناسب داشته باشند. من خدمت بانوان اعلام می کنم که اشتغال بانوان در دولت قبل از دولت یازدهم منفی بوده است. در دولت یازدهم حضور زنان در زمینه اشتغال حضور بسیار پررنگی بوده است. از سال 93 تا سال 96 سالانه 685 هزار اشتغال داشتیم که 307 هزار نفر به طور متوسط خانم ها بوده است. یعنی اشتغال بانوان قابل ملاحظه بوده است.
*قولی که دادم در مدیریت ها هم از زنان بیشتر استفاده کنیم هم در دولت تلاشم براین بود که در سطوح مختلف از بانوان استفاده کنیم. یک مقام ارشد در وزارت نفت خانم است. در دیگر وزارتخانه ها هم معاونانی از بانوان انتخاب شده است. مثلا یک شرکت مهم هواپیمایی را یک خانم اداره می کند. در سطوح مدیریتی تلاش می کنیم خانم ها و جوانان حضور جدی تر داشته باشند. در دولت دوازدهم یک وزیر دهه شصتی را به مجلس معرفی کردیم. این یک نمونه است برای اینکه کابینه ما و مدیران ارشد ما در استفاده از زنان و جوانان و اقلیت های دینی و مذهبی و قومیتی استفاده بیشتری شود. همه اینها در انتخابات سنگ تمام گذاشتنند. هیچوقت فراموش نخواهم کرد هم وعده خود خودم را فراموش نخواهم کرد. در این 100 روز هم همین روند را داشتیم. خوشحالم که وزرایی که به مجلس معرفی کردند هر سه فراکسیون به این وزرا رای دادند. رای به وزرا رای خوب و کم سابقه بود همکاری سه قوه بویژه دولت و مجلس در اداره کشور بسیار مهم است.
خدمات درمانی ارزانتر و فراگیرتر در راه است
*{درباره آینده طرح تحول سلامت} این طرح برای خدمات بیشتر، ارزان تر و فراگیرتر ادامه خواهد یافت. در دولت یازدهم مردم با هزینه کمتری مشکلات شان در بیمارستان ها مرتفع شد. در دولت دوازدهم همان روند را ادامه خواهیم داد تا دکترهای متخصص در تمام شبانه روز در بیمارستان ها حضور داشته باشند. اعزام متخصصان به مناطق دور دست نیز انجام می شود.
*البته در پرداخت هزینه بیمه ها مشکل داریم، دلیل این بود که برنامه ما تحت پوشش قرار دادن 5 میلیون نفر بود اما این رقم به 11 میلیون نفر رسید. یعنی 6 میلیون نفر که بیمه جاهای دیگر بودند تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند بنابراین برای تأمین پرداختی های بیمه مشکل داریم اما این مشکل را مرتفع خواهیم کرد.
یارانه غیرنقدی درمانی
*تا پایان امسال قدم های دیگری بر می داریم، یکی از یارانه های غیرنقدی همین است تا مردم ارزان تر به دارو و درمان برسند. در دولت یازدهم در بخش درمان سرمایه گذاری کردیم، در دولت دوازدهم باید در بهداشت سرمایه گذاری کنیم.
مخالفت با افزایش نرخ نان
* باید بتوانیم نان با کیفیت تر و مغزی تر با آرد غنی شده به دست مردم بدهیم. شاید بحث قیمت مطرح باشد، تصمیمی را اتحادیه و برخی ستادها گرفتند که مخالفت کردم چون مطالعه نشده بود. مردم نباید در تامین نیازمندی های روزمره با گرانی های ناگهانی مواجه شوند. البته هدف آن است که کیفیت بالا برود که نان مواد غذایی لازم را داشته باشد.
*امروز واردات هر کیلو گندم 700 تومان هزینه دارد اما در داخل گندم را از کشاورز حدود 1400 تومان می خریم یعنی داریم دو برابر قیمت جهانی از کشاورز گندم خریداری می کنیم. آردی هم که به نانوا می دهیم با قیمت کمتر است تا به مردم فشار نیاید.
*در مسئله بهداشت، بخشی به محیط زیست، دریاچه ها و تالاب ها، ریزگردها و بخشی آلودگی هوا بر می گردد. همچنین یکی از برنامه ها در سال 97 نوسازی خودروهای عمومی است.
فضای مجازی بازتر و اینترنت ارزانتر
برای کاهش فساد، افزایش شفافیت و ایجاد فضای رقابت سالم}: تلاش داریم فضای مجازی بازتری داشته باشیم. به جای فروش اشتراک، دنبال فروش پهنای باند هستیم. از 10 آذر مردم با قیمت کمتری برای استفاده از اینترنت مواجه خواهند شد. ضمن آنکه باید مراقب باشیم که آموزش های لازم را به جوانان بدهیم. امروز اگر مشکلی پیش آید همه به هم از طریق فضای مجازی اطلاع می دهند.
*تصمیم دولت هم برای اجرای حقوق شهروندی و مبارزه با فساد این است که مخصوصا بخش اقتصاد در اتاق شیشه ای برود تا همه بدانند دولت چه کار می کند. از زمانی که منابع به طرحی اختصاص می دهیم تا آنکه از خزانه اعتبار پرداخت می شود، مردم مطلع باشند که در اختیار چه بخش ها قرار می گیرد و وضعیت به چه صورت است. همه قراردادها، مناقصه ها و مزایده ها شفاف باشند چون یک عامل مهم برای مبارزه با فساد، همین شفافیت است.
علت افزایش جلسات سران قوا
*تقویت رسانه ها باید در زمینه اطلاع رسانی و نقد دنبال شود. رفتار جناحی نباشد و آزادی در جامعه بیشتر باشد، مردم به راحتی بتوانند از دولت انتقاد کنند. شفافیت و اطلاع رسانی دو عامل مهمی است که در زمینه مبارزه با فساد از آنها استفاده کنیم تا شرایط را تغییر دهیم. البته فساد در زمینه قاچاق هم است که تلاش می کنیم کاهش پیدا کند در این حوزه هماهنگی قوا مهم است.
*{درباره چرایی برگزاری منظم جلسات سران قوای سه گانه}: در دولت یازدهم جلساتی با روسای دو قوه دیگر داشتم، در دولت دوازدهم در همین صد روز یکی از تصمیمات این بود، که بیشتر و به طور منظم جلسات سران قوا ادامه پیدا کند. جلسات دارای مصوبات مکتوب است، دفاتر روسای سه قوه اجرای مصوبات را پیگیری می کنند. درست است که قوا مستقل هستند اما این قوا باید با هم کار کنند. بنابراین توازن و تعامل قوا مهم است. در همین جلسات موضوع موسسات غیرمجاز مطرح شد و توانستیم با قوه قضائیه هماهنگی کنیم. هدف آن است که برنامه ها بهتر اجرا شود و امنیت بیشتر به مردم بدهیم و مشکلات مردم را حل کنیم. مثلا لایحه بودجه امسال را قبل از نهایی شدن در دولت، خیلی محورهایش را در جلسات سران قوا گزارش دادم و بحث کردیم. چون باید این لایحه باید به مجلس برود تا تصویب شود و در اجرا نیز خیلی جاها به قوه قضاییه نیاز داریم. با همین نگاه رابطه با نیروهای مسلح را هم برای حل مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بیشتر کردم.
گام‎هایی برای کاهش آسیب‎های اجتماعی
* مساله آسیب های اجتماعی نگرانی بزرگ مردم است، مخصوصا اعتیاد، افزایش طلاق، فقر و حاشیه نشینی مسائل مهمی است که با آنها مواجه هستیم. رهبر انقلاب یک وقت "گذاری: در این زمینه کردند، جلساتی را شش ماه یکبار با مسئولان می گذارند و این برای حرکت سریعتر دستگاه ها تاثیرگذار بود. از نظر تشکیلاتی قبلا وزارت کشور متولی اصلی این کار بود و مسئولش وزیر کشور بود ولی این امر تبدیل به شورای اجتماعی شد که مسئولیتش به عهده رئیس جمهور است و قائم مقام رئیس جمهور هم وزیر کشور است. از سال گذشته تا امروز قدم های خوبی برداشته شده است. در بسیاری از این آسیب ها کاهش آمار داشتیم.
*در زمینه مواد مخدر ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئولیت مستقیم دارد که ریاست آن با من است. جلسات آن را ادامه می دهیم. یکی از مسائل مهم این دولت مبارزه با آسیب های اجتماعی است که باید دیگر قوا هم در آن مشارکت داشته باشند. عمدتا مسائل فرهنگی و اقتصادی در کنار مسائل اجتماعی تاثیرگذار هستند.
*به نظر من شرایط یکسال گذشته و آمار یک سال گذشته ما را امیدوار کرده است که اولویت بندی کنیم. تصمیمات میان بخشی را برنامه ریزی کنیم که در هر بخش یک دستگاه مسئول اصلی است و بقیه دستگاه ها همکاری می کنند. در بودجه سال آینده هم تلاش می کنیم معضلات اجتماعی را برطرف کنیم.
روز دانشجو زنده شد
*16 آذر و روز دانشجو در دولت یازدهم زنده شد، یک مدتی بود که روز دانشجو تعطیل بود اما در دولت قبلی در همه دانشگاه بزرگ مراسم داشتیم و شخصیت های مختلف سخنرانی می کردند. هدف ما در دانشگاه ها چند چیز است که به وزیر علوم هم قبل از معرفی اش به مجلس تاکید کردم. دانشجوی ما در پایان دانشگاه باید دارای یک مهارت باشد. خودش بتواند کارآفرین شود. امروز شرکت های دانش بنیان خیلی از دانشجویان را جذب می کنند قبل از اینکه دوره کارشناسی شان تمام شود. مهارت آموزی برای دانشجویان ما بسیار اهمیت دارد.
*فضای بازی باید در اختیار دانشگاه ها بگذاریم. نمی توان دانشگاه را در افکار یا سیاست خاص محدود بکنیم. دانشجو به غیر از اینکه از دوره دبیرستان وارد فضایی شده که دانش بیشتری یاد می گیرد، باید احساس جدیدی هم پیدا کند و آن احساس مسئولیت است. خود من هم در دوره دانشجویی این احساس را داشتم. دانشجویان باید وارد بحث های سیاسی و اجتماعی شوند باید آزادی عمل بیشتری داشته باشند. در شرایط فعلی نباید بگذاریم بخاطر مسائل سیاسی بین دانشجویان فاصله باشد. باید در کنار هم دوستانه تلاش و فعالیت کنیم.
*همه گرایشات سیاسی باید احساس کنند که دولت و نظام پشتیبان آنها در دانشگاه ها است. همه جناح ها باید برابری و عدالت را حس کنند.
*دانشگاه نیازمند کمک هایی برای تحول در آزمایشگاه ها کتابخانه ها و ...است. در بودجه امسال بودجه ای را برای این تحولات در دانشگاه ها در نظر گرفته ایم.
وعده‎هایم را فراموش نکردم
*وعده های انتخاباتی‎ام، در برنامه های دولت دوازدهم آمده بود، اما به غیر از آن برنامه مکتوب، من وعده های شفاهی هم به مردم داده بودم و هیچ کدام از وعده هایم را فراموش نکرده ام و یادم نرفته است. وظیفه خود می دانم که آنها را دنبال کنم. برخی فکر می کنند که مثلا ما در انتخابات بخاطر رای مردم شعاری را به مردم گفتیم و عمل نکردیم یا دنبال عملیاتی کردن آن نیستم. اما اینطور نیست. من اجرای همه شعارها را دنبال می کنم. در ضمن تصمیماتی که دولت می گیرد آن وعده ها را هم دنبال می کنیم.
*بخشی از وعده ها در 100 روز انجام شد، بخشی هم برای ادامه کار است که پیگیری می کنیم. برخی مسائل بوده که در اجتماعات انتخاباتی مردم یا من مطرح کردند که اجرای آنها نیازمند هماهنگی بیشتر بین ارکان حکومت است که دنبال کردم و می کنم. حتی فضای بهتری از آنچه مردم خواستند شاهدیم.
*همکاری خوبی با شهرداری تهران برای بافت های فرسوده تهران شروع کردیم. هماهنگی دولت با شهرداری تهران بهتر از قبل است و از این فضای برادری و هماهنگی می توانیم استفاده بیشتری ببریم.
*از همه وزرا و معاونان می خواهم برنامه 100 روزه خود را برای مردم ارائه کنند. مردم آگاه باشند که چه کاری در این مدت انجام شده است.

27215

رییس جمهور: تعامل عزتمندانه با دنیا داریم| چیزی مهمتر از وحدت نیست