برگزیده ها
عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت؛پرداخت 26 هزار و 851 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید

مازندمجلس: پرداخت 26 هزار و 851 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید، صدور چهار هزار و 950 جواز تاسیس و یک هزار و 724 پروانه بهره برداری صنعتی از اهم اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در یکصد روز نخست دولت دوازدهم بود.

مازندمجلس: به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در سال نخست فعالیت دولت دوازدهم که از سوی رهبر معظم انقلاب به «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری شده، رفع مشکلات اقتصادی ( مطابق طرح مطالبات مردمی در انتخابات ریاست جمهوری) به مهمترین و عاجلترین اقدام دولت تبدیل شده که بطور اساسی در 2 سرفصل اصلی اشتغال و معیشت منعکس می شود و در دستور کار اصلی دولت طی چهار سال آینده سامان بخشیدن به مشکلات اقتصادی کشور خواهد بود.

محورهای برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان عریض و طویل ‌ترین وزارتخانه که متولی بخش بزرگی از حوزه تولید و اشتغال کشور است، با توجه به تبیین و تحلیل وضعیت موجود، احصای اهم قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها و نیز تکالیف مصرح اسناد بالادستی با رویکرد مساله محوری بوده است.
همچنین بهبود محیط سرمایه گذاری و فضای کسب و کار در بخش، توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی، رفع موانع، تثبیت و ارتقای رونق تولید و توانمندسازی بخش خصوصی، توسعه صادرات غیرنفتی، ارتقای سهم و نقش فعالیت های معدنی در تولید ناخالص داخلی، بهسازی و ساماندهی نظام بازرگانی داخلی، بهبود و توسعه روابط تجاری بین المللی، ارتقای بهره وری عوامل تولید، توسعه فناوری، نوآوری و تحقیق و توسعه، پشتیبانی و مشارکت در ایجاد و توسعه زیرساخت های بخش، مدیریت واردات و همکاری و پیگیری مجدانه در مبارزه با قاچاق، ارتقای توانمندی منابع انسانی شاغل و مورد نیاز بخش و بازنگری معماری سازمانی، محورهای برنامه این وزارتخانه را تشکیل می دهند.
در این پیوند، عملکرد 100 روزه این وزارتخانه در بخش های مختلف صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم به این شرح است:
برپایه این گزارش، وزارت صنعت، معدن و تجارت در یکصد روز نخست استقرار دولت یازدهم یک هزار و 724 فقره پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری 68 هزار و 760 میلیارد ریال و اشتغال 27 هزار و 839 نفر صادر کرد.
در این مدت چهار هزار و 950 فقره جواز تاسیس صنعتی با پیش بینی سرمایه گذاری 58 هزار و 218 میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال 112 هزار و 20 نفر صادر شد.
صدور 253 پروانه بهره برداری، 177 گواهی کشف و 325 پروانه اکتشاف در حوزه معدن، 90 جواز تاسیس و 35 پروانه خدمات فنی و مهندسی و هفت جواز تاسیس و یک پروانه مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی از دیگر اقدامات انجام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در یکصد روز اخیر بود.
از سوی دیگر، در چارچوب طرح رونق تولید و تا 22 آبان ‌ماه نزدیک به 35 هزار و 993 فقره ثبت نام انجام شد که 14 هزار و 699 مورد از آنها با مبلغ حدود 106 هزار و 279 میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی و 2 هزار و 887 مورد نیز بیش از 26 هزار و 851 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند.
در زمینه صدور مجوزهای صنفی نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت در یکصد روز آغازین دولت دوازدهم 88 هزار و 584 مجوز صنفی صادر کرد که شامل 20 هزار و 147 مجوز تولیدی، 54 هزار و 569 مجوز توزیعی و 13 هزار و 868 مجوز خدماتی بود.
در این فاصله زمانی در حوزه نظارت مستمر بر بازار نیز 892 هزار بازرسی انجام شد که کشف 63 هزار تخلف، تشکیل 50 هزار پرونده و رسیدگی به 29 هزار شکایت مردمی در همین راستا انجام گرفت.
در چارچوب همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سازمان تعزیرات حکومتی با هدف ممانعت از عرضه محولات قاچاق نیز بیش از 77 هزار بازرسی انجام و سه هزار پرونده تشکیل شد که ارزش ریالی این کشفیات بیش از 131 میلیارد ریال بوده است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام* 3065 * 6075
گزارش: محمد ملک دار *انتشار: زهرا هجینی نژاد

اقتصاد

گزارش96

عملكرد 100 روزه دولت

وزارت صنعت

معدن و تجارت

تولید تجارت توسعه میلیارد وزارت پروانه اشتغال ارتقای گذاری سرمایه داخلی تشکیل تاسیس صنعتی قاچاق وزارتخانه دوازدهم اقتصادی برداری ایرنا فعالیت گزارش تسهیلات پرونده بازرسی چارچوب همکاری محورهای بهبود عملکرد مردمی مشکلات برنامه معدنی اقتصاد مبارزه