برگزیده ها
شکست داعش مرحله جدیدی از همگرایی امت واحد اسلامی است/ در آستانه احیای تمدن اسلامی هستیم

مازندمجلس: دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با تشریح برنامه‌های سی‌و یکمین نشست بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: ایجاد گروهک‌هایی نظیر داعش به نام اسلام، ابزاری برای تهاجم به تمدن اسلامی بود.

مازندمجلس: دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با تشریح برنامه‌های سی‌و یکمین نشست بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: ایجاد گروهک‌هایی نظیر داعش به نام اسلام، ابزاری برای تهاجم به تمدن اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله اراکی در نشست خبری پیرامون برگزاری سی و یکمین نشست بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک ایام مبارک میلاد رسول اکرم (ص)، آغاز هفته وحدت و دوره ولایت کبری امام زمان و نیز عرض تبریک برای پیروزی‌های جبهه مقاومت در مقابل داعش و تسلیت به بازماندگان زلزله‌زدگان غرب کشور گفت: ما در آغاز تاریخ جدیدی در منطقه هستیم. معتقدم شکست دولت خودخوانده داعش آغاز مرحله جدید وحدت گرایی اسلام را رقم می‌زند. بزرگترین توطئه مثلث شوم یعنی داعش، جهان اسلام را تهدید می‌کرد. شکست دولت خودخوانده ما وارد مرحله جدیدی در روند همگرایی کرده‌ و امت واحد اسلامی وعده حتمی الهی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب ادامه داد: ما با عزم استوار و همکاران دلسوز و مصلحان جهان به رهبری پرچم دار صلح و وحدت، یعنی مقام معظم رهبری مسیر را طی می‌کنیم.

وی افزود: در یک سال گذشته چند کنفرانس مهم را در داخل  برگزار کردیم. همچنین دوره‌های آموزشی و برنامه‌های گسترده فرهنگی توسط مجمع جهانی تقریب برگزار شد که زمینه خوبی برای تحکیم وحدت در بین مذاهب و اقوام را بوجود آورد.

اراکی به سایر اقدامات صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در خارج کشور نیز در سال گذشته قریب به ۲۰ کنفرانس در سراسر جهان برگزار کردیم که با همکاری کشورهای چون اندونزی، مالزی، تونس، عراق، برزیل و بسیاری کشورها صورت گرفت که با همکاری همکاران و جریانات تقریب، این کنفرانس‌ها را برگزار کردیم و مباحث خوبی در آن مطرح و بیانیه‌های خوبی صادر و زمینه‌های وحدت مذاهب فراهم شد. آخرین آنها کنفرانس اتحاد علما در بیروت بود که بسیاری از شخصیت‌های موثر گرد هم جمع آمدند و تنفر خود را از مثلث شوم صهیونیزم، وهابیت و آمریکا اعلام و برنامه‌هایی در جهت تحکیم برنامه ریزی کردند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب ادامه داد:‌ در سال گذشته نشست جمعیت‌های تقریب نهاد را در تهران داشتیم و حرکتی که مجمع تقریب در جهان شروع کرده، جنبش تقریب نهاد را ترویج می‌کند و از این رو بیش از ۱۶ اتحادیه بین‌المللی پی‌ریزی و اساسنامه آنها تهیه و تدوین شده است. دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی ما جهش خوبی داشته و با تلاش‌های رئیس این دانشگاه، مرحله جدیدی را رقم زدیم بگونه‌ای که رشد بیش از ۲۰۰درصدی در جذب دانشجو داشتیم. برنامه ستودنی شکل گرفته و در سراسر جهان شاهد موفقیت جریان تقریب و همگرا هستیم و امیدواریم کنفرانس وحدت اسلامی امسال بتواند مرحله جدیدی در همگرایی جهان اسلام را رقم بزند.

حضور بیش از ۲۲۰ شخصیت خارجی در کنفرانس وحدت اسلامی/ جریان تقریب‌گرا بر تفرقه‌گرا پیروز شده است

 اراکی در مورد مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی نیز گفت: بیش از ۲۲۰ شخصیت خارجی مهمان کنفرانس هستند و حدود ۳۰۰ مهمان داخلی در این کنفرانس شرکت می‌کنند. بسیاری از مهمانان خارجی برای اولین بار است که به این کنفرانس می‌آیند. امسال موج درخواست برای حضور در کنفرانس بسیار زیاد داشتیم اما امکانات ما محدود است. این نشان می‌دهد جریان تقریب گرا بر جریان تفرقه گرا پیروز شده است و این را بعنوان مژده می‌گویم. این وعده را می‌دهم که در آینده در عرصه تقریب وضعیت بهتری خواهیم داشت.

در آستانه احیای تمدن اسلامی هستیم

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا مجمع تقریب  مذاهب به تمدن اسلامی نگاه ویژه دارد؟ گفت: ما معتقد هستیم هر تمدنی که بخواهد شکل بگیرد مقدمه آن تمدن، وحدت آن مجموعه است که بر اساس محورهای مشترک و اراده واحد شکل می‌گیرد. ما در آستانه احیا تمدن اسلامی هستیم انقلاب اسلامی ایران هدفش تاسیس تمدن اسلامی نوین است. گام هایی که در زمینه پیشرفت بعد از انقلاب برداشته شده آغاز این تمدن را مژده می‌دهد. نیاز داریم پایه‌ها را پی‌ریزی کنیم و مسیر را برای برپایی تمدن هموار کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا هدف گیری خاصی در کنفرانس وحدت اسلامی دارید، اظهار کرد: یک مقوله‌ای به نام جنگ فرهنگ‌ها توسط غربی‌ها مطرح و عملی شده است. ما شاهد هجوم به همه مبانی اسلامی خودمان هستیم. ایجاد گروهک‌های نظیر داعش به نام اسلام، ابزاری برای تهاجم به تمدن اسلامی بود. این در زمانی بود که درحال بوجود آمدن تمدن اسلامی بودیم.

تاسیس داعش یک هجوم فرهنگی به آرمان‌های ما، اسلام و پیغمبر بود

 اراکی ادامه داد:‌انقلاب اسلامی با تفکر ژرفی که عرضه کرد باعث تحول در افکار و عرضه‌ اسلام در جهان شد و باعث شد موج اسلام گرایی در جهان غرب بویژه در طبقه جوان بوجود آید که این امر حاصل کارهای امام خمینی و امام خامنه‌ای بود. این خیزش بزرگ منجر به توطئه دشمنان شد بگونه‌ای که به فرهنگ ما هجوم آوردند. تاسیس داعش یک هجوم فرهنگی به آرمان‌های ما، اسلام و پیغمبر بود.

وی افزود: با شکست جریان داعش و هجمه به تمدن اسلامی، زمینه نویی برای تمدن اسلامی فراهم شد. از این به بعد کار نهادهای فرهنگی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما شروع می‌شود تا تمدن اسلامی نوین به جهان معرفی کنند تا شاهد رشد افزون گرایش به اسلام باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در رابطه با اهمیت وحدت امت اسلامی و مقابله با طرح دشمن گفت: امت اسلامی مقابل سایر امتها نیست. امت اسلام آمده به سایر امت‌ها خدمت کند. اساس شکل‌گیری امت اسلام این است که بر اساس دعوت به خیر شکل می‌گیرد و دعوت به صلح و یگانگی و خیر را شامل می‌شود. اصولا انبیا پرچمداران وحدت هستند و اسلام دین وحدت آفرین برای همه است. اهداف امت اسلامی اهداف بشری و عمومی است و امیدواریم با جریان جدید وحدت گرا بتوانیم پیام صلح و محبت را به همه ملت‌ها برسانیم. 

حمایت ایران از محور مقاومت، حرکت ضد جنگی است

اراکی با بیان اینکه ملت‌ها در چنگ استکبار جهانی اسیر هستند، اظهارکرد: اگر جمهوری اسلامی از محور مقاومت حمایت می‌کند، حرکت ضد جنگ است. مشخص است جنگ آفرینان چه کسانی هستند. اسرائیل و آمریکا استکبار جهانی هستند و در همه جای جهان که حرف و نشانی از جنگ است، شاهد جای پای آمریکا هستیم. اگر محور مقاومت با اسرائیل و آمریکا مخالفت می‌کند به این دلیل است که هویت فعلی آنها جنگ افروزی است.

وی راجع به مبارزه با تفکرات داعشی گفت: کمیسیون‌هایی که در کنفرانس وحدت اسلامی تشکیل شده حول محور تبیین صحیح اسلام و مقابله با جریان فکری چون داعش است. اساس کنفرانس‌ها برای تبیین حقیقت اسلام و تفکر اسلامی صحیح است. معتقدیم نهادهای فرهنگی ما باید با خطر تحریف اسلام و غیرموجه نشان دادن جهان اسلام، جدی‌تر برخورد کنند. باید از حوزه علمیه تا دانشگاه‌ها تلاش کنند در مرحله جدید فرهنگ اسلامی را بشناسانند. ما یک جریان خطرناکی در فرهنگ غرب داریم که فرهنگ دروغ و فریب است. بسیاری از مبانی فرهنگی که غرب تحمیل می‌کند مبتنی بر وارونه نشان دادن واقعیت ها است. امیدواریم چهره فریبنده این داعیه داران جنگ افروز افشا شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب در پاسخ به این پرسش که از افغانستان چه گروه‌هایی به کنفرانس آمدند و برنامه مجمع جهانی تقریب مذاهب برای مقابله با جریان تکفیری در افغانستان چیست؟ گفت: در افغانستان جریان تقریب بسیار فعال است و تبریک به علما آنها می‌گویم. اگر تلاش بزرگان نبود افغانستان وضع بدی داشت. نهادهای تقریبی زیادی پا گرفته است که شکر گذار کارهای آنها هستیم. امسال حدود ۱۰تن از علما شیعه و سنی افغان دعوت شدند. ما به افغانستان توجه خاص داشتیم.

ادامه دارد

اسلامی تقریب اسلام کنفرانس مذاهب جهانی جریان هستیم دبیرکل فرهنگی مرحله افغانستان جدیدی مقاومت آمریکا فرهنگ ادامه برگزار داشتیم بسیاری می‌کند تاسیس برنامه بوجود گذشته کردیم زمینه گرفته امیدواریم خارجی بین‌المللی آستانه همگرایی اراکی امسال نهادهای تبریک مقابله اینکه می‌گویم مهمان بسیار می‌گیرد می‌دهد پیغمبر حمایت ملت‌ها استکبار اسرائیل تبیین اهداف علمیه مبانی داریم آرمان‌های مهمانان کارهای انقلاب کنفرانس‌ها خودخوانده مقابل گرایی توطئه همکاران تهاجم ابزاری احیای برنامه‌های یکمین ایجاد رهبری افزود دانشگاه بگونه‌ای شخصیت پیروز پی‌ریزی آمدند تحکیم سراسر همکاری فراهم  اراکی