برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > مجلس - صحن علنی مجلس امروز شاهد برخی جدال های لفظی بین نمایندگان بود.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاين، نادر قاضي‌پور چهره‌ايبود كه در جريان بررسي طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها، زماني كه صحبت‌هايش ازسوي يكي از نمايندگان مورد نقد قرار گرفت با عصبانيت خاص خود گفت:«شما بشين سرجاتون.»

موسوي لارگاني كهوزير كشور را براي پاسخ به سئوالي در مورد توسعه روستاها به مجلس فراخوانده بود،چهره ديگري بود كه اين درگيري لفظي را ايجاد كرد. زماني كه فرصت او براي بياندلايل سئوالش به پايان رسيده بود،‌ در برابر تذكر رنجبرزاده عضو هيئت رئيسه با عصبانيتگفت: چرا تذكر ميدهيد؟ چرا وزير يك دقيقه بيشتر صحبت كرد و شما تذكر نداديد.

در اين ميان پزشكيان برايآرام شدن فضا گفت: وزير يك دقيقه بيشتر صحبت نكرد. يك دقيقه به شما بيشتر وقت ميدهيمكه صحبتتان را كامل كنيد.

اين نكته سنجيپزشكيان موجب شد تا در نهايت لارگاني با معذرت خواهي از رنجبرزاده بحث را تمام كند.

از ديگر حاشيه‌هايجالب امروز مجلس، لحظات پاياني نطق علی کُرد نماینده مردم خاش، میرجاوه و نصرت‌آبادبود. او  كه با وجود تمام شدن زمان نطقش،چندان به پايان دادن صحبت‌هايش راغب نبود، در نهايت با برخورد عملي پزشكيان مواجهشد. نائب رئيس مجلس دستور داد تا ميكروفون نماينده مردم خاش را قطع كنند تا شايداو رضايت دهد.

نكته جالب اين بود كهاين نماينده با وجود قطع بودن ميكروفون همچنان به خواندن نطق ادامه مي‌داد و موجبخنده همكارانش شد.

اما حاشيه سازيبرخوردهاي لفظي نمايندگان به همين جلسه ختم نشد، چه آنكه برخورد ميان پزشكيان وكريمي قدوسي در جلسات گذشته مجلس موجب شد تا محسن كوهكن نسبت به لزوم استفاده ازادبيات درست در مجلس، تذكر بدهد.

محسن کوهکننماینده مردم لنجان و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در جلسه علنی امروز و باارائه تذکر آیین نامه ای به استناد ماده ۷۹ قانون آییننامه داخلی مجلس اظهار داشت: در جلسه چهارشنبه هفته گذشته اتفاقی در مجلس افتاد کهدر مشروح مذاکرات نیز ثبت شده است.

او در توضیحماجرا گفت: یکی از همکاران نطقی داشت و در آخر صحبتش رئیس جلسه می خواست صحبت کند؛برای اینکه تذکر ما به گوش ایشان برسد فریاد زدیم که شما حق صحبت ندارید و استنادهم داشتیم؛ ایشان هم در پاسخ به ما گفت «بگیر بنشین سرجات، من جواب شما را نمیدهم، اگر می خواهید دعوا کنید بفرمایید بیرون!»این برای دیگران که مطالب را میشنیدند ذهنیت ایجاد می کند، در حالی که ما به شما ارادت داریم و هر زمانی که احساسکنیم باید به دو نایب رئیس محترم مجلس تذکر دهیم کنار گوش شان گفته ایم.

کوهکن خطاب بهلاریجانی تاکید کرد: از شما درخواست می کنم این مساله را بررسی کنید که در هیاترئیسه از ادبیات فاخر استفاده شود؛ «دست شما درد نکنه» و «قرآن بخون» اینها ادبیاتزیبنده مجلس نیست. البته اینها در تذکرهای خصوصی نیز گفته شده است. اگر نماینده ایآرام صحبت کند و به گوش رئیس جلسه نرسد اگر فریاد بزند چطور باید با او برخوردشود!؟ این نکته را هم مشخص کنید که اگر حین نطق نماینده ای، حرف رئیس جلسه تحریفشد و یا به وی توهین شد آیا در جایگاه رئیس جلسه امکان اینکه هم تشخیص بدهد کهتذکر حق او است و هم به عنوان رئیس به خودش وقت صحبت بدهد، چنین امکانی وجود داردیا خیر؟

پس از تذکر محسنکوهکن، نماینده لنجان علی لاریجانی رئیس مجلس درباره درگيري لفظي ميان كريمي قدوسيو پزشكيان گفت: در این چند دوره مجلس که من حضور داشته ام چنین مساله ای نداشتهایم و اداره کنندگان جلسه از این مسائل عبور می کنند، اما اینکه آیا رئیس جلسه حقپاسخ دادن دارد یا خیر باید آیین نامه را بررسی کرد اما به طور کلی کسی که جلسه رااداره می کند نیز مثل بقیه حق دارد که اگر تهمتی به او زده شد یا حرفش تحریف شدبتواند تذکر دهد؛ در عین حال بنای کار ما این نبوده است.

البته اين تذكر كوهكن موجب شد تا كواكبيان در پايان جلسه در حمايت از پزشكيان بگويد:«ما با همه تواضع و فروتني همينجوري دوستت داريم! حالابعضي از همكارها دوستت ندارم، اشكال ندارد. »

29217

 

نماینده پزشكيان دقيقه بيشتر پايان اینکه دوستت استفاده كوهكن گذشته نماينده البته لنجان مساله فریاد ميكروفون اینها بررسی نهايت نمايندگان صحبت‌هايش زماني قانون لارگاني درگيري امروز داریم نمایندگان رنجبرزاده برخورد