برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شخصیت اقتصادی آیت الله مدرس (ره) گفت: ایشان معتقد بود هر جا دولت‌ها در امور اقتصادی دخالت کنند خسارت وارد می‌شود.

مازندمجلس: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (چهارشنبه) با حضور در خانه موزه مدرس (ره) به مناسبت هشتادمین سالگرد شهادت آیت الله سید حسن مدرس (ره) گفت: در تاریخ عصر مشروطه تلاش‌هایی صورت گرفت که باید از امکانات باقی مانده آن صیانت شود به خصوص که مشروطه نقش اساسی داشت و شرایط ایران را تغییر داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جوانان با گشت و گذار به این مکان‌ها باید به تاریخ گذشته توجهی بیشتری کند ، عنوان کرد: یکی از وجوه شخصیتی آیت الله مدرس فراگیری شخصیتی وی بود و در فقاهت تیزبینی داشت.
وی افزود: به خاطر دارم زمانی که همراه مرحوم پدرم از مازندران به تهران آمدیم شهید مدرس اداره مدرسه سپهسالار را برعهده داشت که پدرم قصد داشت در این مدرسه درس بخواند؛ شهید مدرس شخصاً تک تک افراد را بررسی می‌کرد و بدون اهمیت اقدام به پذیرش نمی‌کرد لذا مدرسه ساختن صرفا به ساختمان آن نیست بلکه باید به انتخاب افراد هم اهمیت داده شود.
 لاریجانی در ادامه با بیان اینکه یک وجه شخصیتی مرحوم مدرس وجهه فقهی ایشان بود، اظهار داشت: وجهه دیگر، وجهه معقول ایشان بود که در فلسفه بسیار خوب کار کرد و کمک کرد مسائل با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد. همچنین خیلی از حوادث سیاسی از انضباط فکری مدرس نشأت می گرفت.
انضباط فکری شهید مدرس در حوزه سیاست خارجی
رئیس قوه مقننه در ادامه یادآور شد: شهید مدرس در حوزه قوانین حکومتی معتقد بود حرکت بر طریق ولایت بود و می گفت اگر افراد منصوب شده باشند باید قرآن را رعایت کنند اما ما وکیل مردم هستیم و باید بدانیم مردم چه می‌خواهند تا مطابق آن عمل کنیم. همچنین بررسی قوانین صرفا نباید مخالف شرع باشد اما نمی‌توان از شریعت، قانون جذب کرد که این انضباط فکری ایشان در حوزه سیاست خارجی نیز وجود داشت و ایشان دکترینی را برای این حوزه مطرح کرد که بر اساس توازن ادبی بود نه توازن وجودی.
دقت نظر اقتصادی شهید مدرس برای توسعه راه آهن و ذوب آهن کشور
وی در ادامه با بیان اینکه آیت‌الله مدرس در کنار شخصیت سیاسی خود در حوزه اقتصاد نیز دسترسی داشت، اظهار کرد: دقت نظر ایشان در آبادانی کشور فوق العاده بود و در آن زمان روی ذوب آهن و قطار دقت نظر داشت و می‌گفت باید در این حوزه‌ها کار شده و به تولید داخلی اهمیت داده شود.
رئیس نهاد قانونگذاری کشور بر همین اساس تصریح کرد: شهید مدرس دخالت دولت در مسائل اقتصادی را قبول نداشت و معتقد بود هر جا دولت‌ها دخالت کنند خسارت وارد می‌شود لذا ایشان ذهن روشنی برای اداره کشور داشت و به اقتصاد دولتی معتقد نبود.
شهید مدرس شخصیتی کم نظیری در رابطه با استعمار و استبداد داشت
لاریجانی در ادامه به اعتقاد شهید مدرس درباره پایه بودن مجلس در تمامی امور اشاره کرد و ادامه داد: شهید مدرس شخصیتی کم نظیری در رابطه با استعمار و استبداد داشت و زمانی که روس‌ها تهدید به تسخیر تهران از طریق قزوین کردند به تنهایی در مجلس توصیه به مقاومت کرد.
وی در ادامه با اشاره به کتاب "گنجیبه خواف" بیان داشت: در این کتاب سیر و سلوک معنوی ایشان قابل درک است و یادداشت‌های شهید مدرس در آن آمده است که نشان از خصوصیات معنوی ایشان دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: شهید مدرس مقابل جمهوریت کاذبی که رضا شاه به دنبال آن بود ایستاد چرا که می‌دانست وی به دنبال جمهوری واقعی نیست؛ از این رو لازم است نکات مهم زندگی شهید مدرس مورد کاوش قرار گرفته و حتی خانه سایر افراد موثر در مشروطه نیز احیا شود.
ادامه شخصیتی انضباط افراد مشروطه اینکه اهمیت مدرسه معتقد اسلامی سیاست شورای اقتصادی دنبال توازن قوانین رابطه استعمار استبداد اشاره سیاسی معنوی دخالت نظیری اقتصاد بررسی تاریخ بیشتری خارجی ایستاد مقابل زمانی مرحوم اظهار مسائل لاریجانی اداره تهران همچنین