برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- پس از برپایی نظرسنجی مجازی برکناری مدیر کل میراث فرهنگی تهران به دلیل اهمال در نگهداری از بنا‌های تاریخی، میراث تهران فعالان میراث فرهنگی را غیر مستقیم تهدید به برخورد کرد.

مازندمجلس:

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، چند روز پس از راه اندازی یک کمپین مجازی برای برکناری مدیر میراث فرهنگی استان تهران که بیشتر یک نظر سنجی است، میراث تهران فعالان و نهاد‌های مردمی حامی میراث فرهنگی تهران را غیر مستقیم و با دادن هشدار به مالکان بنا‌های تاریخی تهدید کرد.


در خبر ارسالی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به رسانه‌ها به نقل رجبعلی خسرو آبادی مدیر کل آمده است: وزارت کشور متولی صدور پروانه فعالیت انجمن‌های مردم نهاد است و افرادی که در پوشش انجمن غیرقانونی در حال فعالیت هستند بعضا به دنبال سودجویی از مالکان خانه‌های تاریخی هستند، چندین عنوان شکایت از انجمن‌های غیر قانونی در حوزه میراث فرهنگی اعلام شده که این افراد نسخه‌های فراقانونی را به مالکان بنا‌های تاریخی تجویز کرده اند.

وی همچنین گفته است: لیست افراد شناسایی شده که بعضی از آن‌ها با نام مستعار در حال فعالیت می‌باشند به اداره کل اجتماعی استانداری تهران اعلام شده تا پس از اجماع از طریق قانونی و حقوقی با این افراد و سایت‌ها برخورد شود این انجمن‌های غیر قانونی معمولا توسط یک یا دو نفر اداره می‌شود در صورتی ملاک انجمن‌ها یک فعالیت اجتماعی است که باید توسط یک هیات موسس ۹ نفره تاسیس و اهداف فعالیت آنهادر اساس نامه به طور واضح به وزارت کشور اعلام شود.

ارسال این خبر آن هم دو روز پس از برگزاری یک نظر سنجی مجازی برای برکناری مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران به دلیل ضعف عملکرد توسط یکی از نهاد‌های مردمی میراث فرهنگی تهران شائبه تهدید به برخورد با فعالان میراث فرهنگی تهران را به همراه داشته است.


همچنین در پیگیری اسامی انجمن‌های غیرمجاز و به اعتقاد مدیرکل میراث فرهنگی تهران کلاهبردار از روابط عمومی این اداره، اعلام آن به پس از پیگیری وزارت کشور و آینده موکول شد.


این برخورد با فعالان میراث فرهنگی تهران در حالی صورت میگیرد که تنها در آخرین فقره تخریب‌های میراثی رسانه‌ای شده در تهران یازده عمارت تاریخی در میدان حسن اباد تهران با خاک یکسان شده و اداره کل میراث فرهنگی هیچ اقدامی نکرده است.

از سوی دیگر هر روز به متعرضان حریم بنا‌های تاریخی اضافه می‌شود و حتی این اداره طرحی مانند ساخت هواکش شش متری در ورودی موزه فرش را تایید می‌کند. همچنین بنای معارض به حریم سر در باغ ملی و میدان مشق نیز هر روز قد میکشد و میراث فرهنگی تاکنون هیچ اقدام اثرگذاری در برخورد با آن نکرده است.


سابقه بی توجهی مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران به هشدار رسانه‌ها و فعالان میراثی تهران بیش از این است و تنها در موضوع سرقت‌های سریالی کاشی‌های بنا‌های تاریخی تهران در حالی رسانه‌ها سر نخ سارق را بدست اورده و حتی برخی از کاشی‌ها را نیز از فروشنده‌ای خریداری کرده، مدیر کل میراث فرهنگی تهران تنها به ضبط کاشی خبرنگار اقدام کرده و همچنان سارق و فروشنده کاشی به کار خود ادامه می‌دهند.


مدیر کل میراث فرهنگی تهران حالا به جا برخورد با سارقان و پیگیری تخریب‌های متعدد میراثی در تهران دست به پیگیری و دادن وعده برخود با فعالان میراثی زده است و مشخص نیست در سایه این سیاست و بی تفاوتی مسئولان به وضعیت میراث فرهنگی تهران چه مقدار بنا‌های تاریخی دیگر در تهران با تخریب و تعرض به حریم روبرو خواهند شد و موضوع آن‌ها پیگیری هم نشود.


تهران میراث فرهنگی تاریخی فعالان اداره فعالیت بنا‌های میراثی پیگیری برخورد انجمن‌های اعلام استان همچنین افراد وزارت قانونی رسانه‌ها تهدید برکناری مالکان تخریب‌های میدان نکرده موضوع اقدام کاشی‌ها آن‌ها مردمی هشدار نهاد‌های مجازی دنبال خبرنگار اجتماعی