برگزیده ها
محمود صادقی:بیش از150 دانشجو در سال تحصیلی جدید ستاره‌دار شدند

مازندمجلس: پس از خرداد 92 و تشکیل دولت حسن روحانی هم چهره‌های دولتی و هم حامیان دولت از میراث شومی سخن می‌گفتند که ارثیه دولت سابق بود و خلاص شدن از آنها زمان زیادی می‌طلبید. این بحث حتی تا انتخابات اردیبهشت‌ماه 96 هم ادامه پیدا کرد و رد پای دولت سابق در مناظرات انتخاباتی به وضوح به چشم می‌خورد.

مازندمجلس: پس از خرداد 92 و تشکیل دولت حسن روحانی هم چهره‌های دولتی و هم حامیان دولت از میراث شومی سخن می‌گفتند که ارثیه دولت سابق بود و خلاص شدن از آنها زمان زیادی می‌طلبید. این بحث حتی تا انتخابات اردیبهشت‌ماه 96 هم ادامه پیدا کرد و رد پای دولت سابق در مناظرات انتخاباتی به وضوح به چشم می‌خورد. اما در میان این ارثیه پردردسر دولت احمدی‌نژاد موردی به چشم می‌خورد که بی‌شک خلاصی از آن بسیار راحت‌تر از رهایی از سایر موارد بود و دولت دست بازی در حل آن داشت. واژه دانشجوی ستاره‌دار نخستین بار در دولت محمود احمدی‌نژاد وارد دایره لغات دانشگاهیان و سیاسیون شد. اکنون پنج سال از پایان دولت احمدی‌نژاد می‌گذرد، اما مهرماه امسال نزدیک به 150 دانشجو، با وجود قبول شدن در کنکور، در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ستاره‌دار شدند و با پیغام نقص در پرونده رو‌به‌رو و از راهیابی به دانشگاه محروم شدند تا وعده توقف محروم کردن دانشجویان از تحصیل همچنان روی زمین بماند. به نظر می‌رسد دولت روحانی نه تنها افرادی را که در دولت محمود احمدی‌نژاد ستاره‌دار شده بودند به دانشگاه بازنگرداند که در دولت او هم دانشجویانی با وجود داشتن صلاحیت علمی از تحصیل محروم شدند.

محمود صادقی: غلامی خبر ستاره‌دارها را تأیید کرد

طی چند سال اخیر موارد مربوط به مشکلات دانشجویان در زمینه‌های برخوردهای فراقانونی و همچنین ستاره‌دار شدن دانشجویان از سوی خود آنها پیگیری و مستند‌سازی شده است، اما در این زمینه آمار دقیقی وجود ندارد و بسیاری از دانشجویان می‌گویند برخی از خبری کردن این مسئله جلوگیری می‌کنند و از کانال‌های شخصی پیگیر مشکل پیش‌آمده می‌شوند. به همین دلیل آمار دقیقی وجود ندارد؛ اما یک منبع آگاه در وزارت علوم به «جامعه فردا» گفت: «در سال تحصیلی جدید بین 150 تا 200 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا پس از قبولی در آزمون، به دلیل نقص در پرونده، از ثبت‌نام بازماندند و ستاره‌دار محسوب می‌شوند.» این منبع آگاه در ادامه اظهار کرد: «البته مشکل برخی از آنها حل شده، اما هنوز تعداد بالایی از تحصیل محروم هستند.»

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس و عضو کمیسیون آموزش، در گفت‌وگو با «جامعه فردا» تأکید می‌کند که کمیسیون آموزش باید به این مسئله ورود کند. او در پاسخ به این سؤال که آیا آمار دقیق از تعداد ستاره‌دارهای سال تحصیلی جدید دارد گفت: «من آمار مستند و دقیقی ندارم، اما در جلسه‌ای که فراکسیون امید با آقای غلامی داشت ایشان تأیید کردند که تعداد ستاره‌دارهای سال تحصیلی جدید بیش از 100 نفر است.» نماینده مردم تهران درباره جزئیات جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون آموزش گفت: «روز سه‌شنبه در جلسه کمیسیون من این موضوع را مطرح کردم. البته آقای زاهدی، رئیس کمیسیون، معتقد بود عبارت دانشجوی ستاره‌دار درست نیست و ما دانشجوی ستاره‌دار نداریم.» صادقی در ادامه افزود: «من به آقای زاهدی گفتم که بر سر اصطلاح که مسئله نداریم و مفهوم مهم است، نامش هر چه باشد عده‌ای دانشجو با وجود داشتن صلاحیت علمی از تحصیل محروم شده‌اند که باید مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.» عضو فراکسیون امید در ارتباط با پیگیری‌هایش در این زمینه گفت: «من از وزات علوم خواستار‌ ارائه گزارشی دقیق و موردی که شامل تعداد دقیق ستاره‌دارشده‌ها و آمار کسانی که مشکلشان حل شده و از آنها ثبت‌نام به عمل آمده و همچنین تعداد کسانی که تا امروز از آنها ثبت‌نام به عمل نیامده و همچنان ستاره‌دار هستند، به اضافه دلیل این ستاره‌دار شدن این افراد، شدم و منتظر ارائه این‌ گزارش از سوی وزارت علوم هستم.»

پیشنهاد فراکسیون امید به وزیر علوم درباره ستاره‌دارها چه بود؟

محمود صادقی در ادامه این گفت‌وگو به پیشنهادی اشاره کرد که فراکسیون امید برای حل مسئله ستاره‌دارها به منصور غلامی ارائه کرده است. او در این خصوص گفت: «در دولت اصلاحات کمیته‌ای متشکل از وزیر علوم، وزیر اطلاعات و وزیر کشور وجود داشت تا مسائل خاص دانشجویی را پیگیری کنند و ما در فراکسیون امید با توجه به اینکه تعداد دانشجویان ستاره‌دار کم نیست، به آقای غلامی پیشنهاد دادیم آن کمیته را در دولت تشکیل دهند تا این مسئله مورد پیگیری جدی قرار گیرد.» صادقی همچنین اضافه کرد: «ما در کمیسیون آموزش هم به‌طور جدی پیگیر این مسئله خواهیم بود، اگرچه آقای زاهدی معتقد بود این بحث فوریت ندارد، از آنجا که یک ترم تحصیلی در حال اتمام است باید بی‌شک این مسئله با فوریت در دستور کمیسیون آموزش قرار گیرد.» نماینده مردم تهران همچنین اعلام کرد که از سوی کمیسیون آموزش مأمور پیگیری و بررسی خودکشی دانشجوها نیز شده و در این زمینه هم خواستار ارائه ‌گزارشی کامل از سوی وزارت علوم شده است.

تعهدنامه‌ای که سلب آزادی کند غیرقانونی است

برخی از فعالین دانشجویی که پیگیر ماجرای دانشجویان ستاره‌دار بودند اعلام کرده‌اند برخی دانشجویانی که ستاره‌دار بودند با امضای یک تعهدنامه با ثبت‌نام آنها موافقت شده و مشکلشان حل شده است. از محمود صادقی در این رابطه سؤال کردیم و او در پاسخ گفت: «من از مفاد این تعهدنامه خبر ندارم و تا دیدن مفاد آن نمی‌توانم اظهار نظر رسمی کنم، اما طبق قانون و از لحاظ حقوقی اگر این تعهدنامه باعث سلب آزادی‌ها و حقوق مدنی افراد، از جمله عضویت در تشکل‌های دانشجویی، شود قانونی نیست، حتی اگر این تعهدنامه با رضایت خود فرد امضا شود هیچ ارزش حقوقی ندارد، زیرا طبق قانون سلب حق از افراد ممنوع است.»

محمود صادقی:بیش از150 دانشجو در سال تحصیلی جدید ستاره‌دار شدند