برگزیده ها

مازندمجلس: شرکت ای تی آر اعلام کرد توانسته مجوز پرواز از سازمان هواپیمایی کانادا را برای هواپیماهای خود در سرمای شدید شهرهای شمال کانادا و منطقه آلاسکا به دست بیاورد.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، شرکت هواپیماسازی ای تی آر در وبسایت رسمی خود اعلام کرد: توانسته ایرلاین های کانادایی را متقاعد کند که مدل های جدید هواپیماهای این شرکت در سرمای کانادا نیز عملیاتی خواهند بود.

ای تی آر ادامه داد: با توجه به اینکه هواپیمای ای تی آر ۷۲ ـ ۵۰۰ (که همانند هواپیماهای ای تی آری که در ایران پرواز می کنند و از نوع ۷۲ ـ ۶۰۰ هستند)، از جمله هواپیماهای لوکال و محلی هستند و عمدتا در فرودگاه های داخلی کانادا به پرواز درمی آیند، موتور این مدل از هواپیما در سرمای بسیار شدید کانادا با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد.

بنا به اعلام سایت رسمی شرکت ای تی آر، سازمان هواپیمایی کانادا نیز گواهی نامه تأیید امکان پرواز هواپیماهای باری و مسافری ای تی آر مدل ۷۲ ـ ۵۰۰ با موتور توربوپراپ را برای ایرلاین های کانادایی صادر کرده است.

آلساندرو آمیندولا معاون بخش موتورسازی شرکت ای تی آر افزود: صدور این گواهی نامه راه را برای فروش تعداد بیشتری هواپیما و سایر مدل های خانواده ای ای آر فراهم می کند. شرکت ما یک بار دیگر ثابت کرد توانست در رقابت با سایر مدعیان، بازارهای بین المللی را به سود برنده شود. ای تی آر تنها هواپیمایی است که می تواند در هوای بسیار سرد، باندهای بسیار کوتاه و یخ زده منطقه آلاسکا و فرودگاه های واقع در مناطق کوهستانی کانادا به راحتی نشست و برخاست داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها یک مدل هواپیمای ای تی آر از مدل ۴۲ ـ ۵۰۰ در کانادا مورد استفاده قرار می گیرد که در سال های گذشته از سوی یکی از ایرلاین های این کشور در منطقه شمال کانادا پرواز دارد. با این حال بعد از سال ها توانستیم مدل جدیدتر این هواپیما که قابلیت های زیادتری نسبت به مدل های قدیمی دارد را برای پرواز در آسمان سرد کانادا مجوز بگیریم.

به گفته این مقام مسئول در ای تی آر، مدل ۷۲ ـ ۵۰۰ دارای ۶۸ تا ۷۸ صندلی بوده، حداکثر وزن آن هنگام برخاست، ۲۳ هزار کیلوگرم و حداکثر زمان پرواز با یک بار سوخت گیری، ۸۲۴ مایل (هزار و ۳۲۶ کیلومتر) است.

گفتنی است ای تی آر از زمان تأسیس (۱۹۸۱) تا کنون توانسته به ۲۰۰ ایرلاین از ۱۰۰ کشور، هزار و ۵۰۰ فروند انواع هواپیمای زیر ۱۰۰ نفره بفروشد.

گفتنی است پیش از این در مرداد ماه امسال یک فروند از هواپیماهای ای تی آر مدل ۷۲ ـ ۶۰۰ متعلق به ایران ایر که در جریان خرید هواپیماهای نو در فضای پسابرجام خریداری شده بود، در مدت کوتاهی پس از برخاست از باند فرودگاه گرگان دچار مشکل شده بود که برخی کارشناسان علت آن را ناتوانی ای تی آر در پرواز در هوای گرم و مرطوب اعلام کرده بودند که این موضوع از سوی هما رد شد.

کانادا پرواز هواپیماهای ایرلاین بسیار برخاست هواپیمای هواپیما فرودگاه اعلام سرمای حداکثر گفتنی فروند منطقه گواهی موتور توانسته هواپیمایی کانادایی